:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Portret van Arthur Cravan

Portret van Arthur Cravan

Francis Picabia (in 1923)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Portret van Arthur Cravan
Materiaal en techniek Potlood en aquarel
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 325 mm
Breedte 251 mm
Makers Kunstenaar: Francis Picabia
Inventarisnummer 3401 (MK)
Credits Aankoop met steun van Mondriaan Fonds, 1996
Collectie Moderne Kunst
Verwervingsdatum 1996
Vervaardigingsdatum in 1923
Signatuur linksonder: Francis Picabia
Herkomst Galerie Natalie Seroussi, Parijs; Geertjan Visser, Retie 1983-1996
Tentoonstellingen Francis Picabia, Parijs (Galeries nationales du Grand Palais) 23.01.1976 – 29.03.1976 Arthur Cravan, Parijs (Galerie 1900-2000) 07.04.1992 – 05.05.1992 Una Giornata al Mare, Otterlo (Kröller-Müller Museum) 27.06.1992 – 01.11.1992 Rondom Picabia, Rotterdam (Museum Boijmans Van Beuningen) 28.03.1998 – 07.06.1998 De Stijl. Het Europese vervolg. Kunst, design en architectuur 1917 – 1931, Leiden (Stedelijk Museum de Lakenhal) 16.10.2009 – 03.01.2010
Interne tentoonstellingen Surrealism and Beyond (2016)
Externe tentoonstellingen De Stijl. Het Europese vervolg. Kunst design en architectuur 1917-1931 (2009)
Dal nulla al sogno (2018)
Picabia pique à Ingres (2022)
Onderzoek Toon onderzoek Een droomcollectie - Surrealisme in Museum Boijmans Van Beuningen
Literatuur M.L. Borràs, Picabia, Londen 1985, cat.nr. 334, afb. 455 (als Portrait of Georges Carpentier) R.L. Conover, M.L. Borràs, J.P. Begot et al., Arthur Cravan: poète et boxeur, tent.cat. Parijs (Galerie 1900-2000), 1992, pp. 2, 83 D. Fox, ‘The lyrical heavyweight: Arthur Cravan’, Frieze: Contemporary Art and Culture, 61 (september 2001), pp. 66-67 G. Fabre, D. Wintgens Hötte (red.), Van Doesburg & the International Avant-Garde: Constructing a New World, tent.cat. Londen (Tate Modern), Leiden (Stedelijk Museum de Lakenhal), Londen 2009, pp. 253 J. Scholten, ‘Kleur bekennen. Favoriete kunstwerken: Francis Picabia: le boxeur-poète’, Tableau Fine Arts Magazine: tijdschrift voor beeldende kunst en antiek, 27 (2005), pp. 64-65 W.A. Camfield, B. Calté, C. Clements et al., Francis Picabia. Catalogue raisonné, volume II 1915-1927, Brussel 2016, nr. 1003, p. 454 Een droomcollectie, tent.cat. Rotterdam (Museum Boijmans Van Beuningen), 2017, cat.nr. 97
Materiaal
Object
Techniek
Aquarel > Schildertechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Geografische herkomst Frankrijk > West-Europa > Europa

Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje

Entry bestandscatalogus Een droomcollectie - Surrealisme in Museum Boijmans Van Beuningen

Auteur: Marijke Peyser

De Engelsman Arthur Cravan, pseudoniem van Fabian Avenarinus Lloyd, is tijdens zijn leven niet alleen actief als boxer, dichter en uitgever, maar ook als dadaïst. In de context van zijn literaire ambities publiceert Cravan tussen 1912 en 1915 vijf uitgaven van het tijdschrift Maintenant. In gedichten, artikelen en teksten drijft hij de spot met de intellectuele ambities van zijn tijdgenoten. Zijn anarchistische persoonlijkheid en provocerende gedrag worden zeer gewaardeerd door Francis Picabia.

Tijdens de Eerste Wereldoorlog maken Picabia en Cravan deel uit van een grote groep Engelse en Franse kunstenaars die het geweld en de dienstplicht ontvluchten en zich in Barcelona vestigen.[1] Op 23 april 1916 is de stad in de ban van het schandaal rondom de boxwedstrijd tussen Cravan en de Amerikaan Jack Johnson. In de krant was het volgende verslag te lezen: ‘Bij de bokswedstrijd tussen de wereldkampioen J. Johnson en de Engelsman Cravan, liet eerstgenoemde Cravan zichzelf vijf rondes lang uitputten. Toen heeft hij hem in de zesde ronde met één mokerslag afgemaakt. Het publiek begreep het spel en protesteerde onmiddellijk.[2]

Hoewel Picabia en Cravan in juli 1916 beiden in de omgeving van Barcelona verblijven en daarna veel met elkaar hebben opgetrokken in New York, is het nog maar de vraag of Picabia’s aquarel Portret van Arthur Cravan wel een afbeelding van Cravan is.[3] De twijfel over de identiteit van de geportretteerde man is gerelateerd aan een andere titel die circuleert: Portrait of Georges Carpentier.[4] Volgens Picabia-biograaf Maria Lluisa Borràs is de boxer die wordt afgebeeld Georges Carpentier, vanwege de vriendschap tussen beide mannen en de stijl van de tekening.[5] De herinneringen van Marcel Duchamp, opgetekend door Paola Magi in de publicatie Treasure hunt with Marcel Duchamp (2011), bevestigen deze toeschrijving.[6] In de zomer van 1923 komt Carpentier regelmatig op bezoek bij Picabia en zijn vrouw Gabrielle Buffet die de zondagen doorbrengen in het Franse Tremblay.[7] Tijdens een van deze bezoeken maakt Picabia de aquarel, die Carpentier signeert. Wanneer Picabia een jaar later besluit dit portret te plaatsen op de eerste pagina van het laatste nummer van het tijdschrift 391 – Picabia’s dadaïstische tijdschift dat een duidelijke verwijzing is naar Alfred Stieglitz’s tijdschrift 291 – verwijdert hij Carpentiers signatuur gedeeltelijk (deze is nog te zien onder de verwijdering) en plaatst hij er de volgende woorden ‘Rrose Sélavy by Picabia’.[8] Volgens Magi was het de fysieke gelijkenis tussen Carpentier en Duchamp, wiens alterego sinds 1920 Sélavy was, die Picabia zo deed handelen.[9]

 

Noten

[1] Tussendoor reist Picabia ook een aantal keer naar de Verenigde Staten.

[2] Citaat uit het blad La Tribuna de Madrid, vermeld in: Borràs, 1996, p. 159.

[3] Idem, p. 139.

[4] Borràs 1985, p. 269.

[5] Idem, p. 238.

[6] Magi 2011, p. 165.

[7] De Fransman George Carpentier was een beroemd boxer. In 1915 werd hij onderscheiden met La Croix de Guerre.

[8] Het literaire magazine 391 verschijnt tussen 1917-1924. Picabia verzorgt de eerste vier nummers.

[9] Magi 2011, p. 165.

Toon onderzoek Een droomcollectie - Surrealisme in Museum Boijmans Van Beuningen
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Francis Picabia

Parijs 1879 - Parijs 1953

Vroeg in zijn carrière was Francis Picabia een succesvolle impressionistische landschapschilder. Na geëxperimenteerd te hebben met verschillende stijlen had...

Bekijk het volledige profiel