Dit werk bevindt zich op het snijvlak van kunst en kitsch. Het is een ogenschijnlijk traditioneel en clichématig tafereel dat door een derderangs schilder gemaakt lijkt te zijn. Picabia deed dit bewust: hij hanteerde heel verschillende stijlen, van figuratief tot abstract. Zo dreef hij de spot met de gevestigde kunststromingen en het snobisme van de kunstkenner.
Specificaties
Titel | Femmes Espagnoles (Spaanse vrouwen) |
---|---|
Materiaal en techniek | Gouache op karton |
Objectsoort |
Tekening
> Tweedimensionaal object
> Kunstvoorwerp
|
Locatie | Dit object is in het depot |
Afmetingen |
Hoogte 1010 mm Breedte 860 mm |
---|---|
Makers |
Kunstenaar:
Francis Picabia
|
Inventarisnummer | 3405 (MK) |
Credits | Aankoop Stichting Fonds Willem van Rede. In permanent bruikleen van de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed, 1998 |
Collectie | Moderne Kunst |
Verwervingsdatum | 1996 |
Vervaardigingsdatum | in circa 1925 |
Signatuur | linksonder: Francis Picabia |
Verzamelaar | W. van Rede |
Herkomst | M. Knoedler, Zürich; Paolo Spovieri, Agenzie d’Arte Moderna, Rome; Christie’s Londen, 3 december 1991, lot. 179; Geertjan Visser, Retie 1991-1998 |
Tentoonstellingen | Una Giornata al Mare, Otterlo (Kröller-Müller Museum) 27.06.1992 – 01.11.1992 Surrealisme uit de ‘Collectie Nederland’, Rotterdam (Kunsthal Rotterdam) 15.06.1996 – 15.09.1996 Rotterdam 1998a; Rotterdam 2015-2016 |
Interne tentoonstellingen |
Collectie - surrealisme (2017) |
Externe tentoonstellingen |
Dal nulla al sogno (2018) |
Onderzoek |
Toon onderzoek Een droomcollectie - Surrealisme in Museum Boijmans Van Beuningen |
Materiaal | |
Object | |
Techniek |
Gouache
> Tekentechniek
> Techniek
> Materiaal en techniek
|
Geografische herkomst | Frankrijk > West-Europa > Europa |
Entry bestandscatalogus Een droomcollectie - Surrealisme in Museum Boijmans Van Beuningen
Auteur: Marijke Peyser
Met het geld dat Francis Picabia erft van zijn oom Maurice Davanne, besluit hij in 1925 een villa te bouwen in Zuid-Frankrijk. Een lang gekoesterde droom wordt verwezenlijkt: het druilerige, grijze noorden te ontvluchten en permanent in het zonnige zuiden te gaan wonen. De kunstenaar koopt een terrein in de omgeving van Mougins en ontwerpt zelf het huis: een ruim, rustig atelier, woonruimtes omgeven door grote terrassen die tot zonnebaden uitnodigen en een zwembad. Picabia en zijn geliefde Germaine noemen de villa Château de Mai.[1] De villa wordt al snel een trefpunt voor kunstenaars en vrienden. In september 1926 bericht de societykrant La Saison de Cannes dat Picabia beroepshalve grote gala’s organiseert.[2] Hoewel het leven voor Picabia een aaneenschakeling is van feesten, partijen en chique gelegenheden, zoals deelname aan het jaarlijkse Concours d’Elégance en Automobile, brengt hij ook hele dagen door in zijn atelier. Daar werkt hij onder meer aan populaire scènes uit het Spaanse leven, geïnspireerd door een eerder verblijf in Barcelona tijdens de Eerste Wereldoorlog.
Picabia’s eerste tentoonstelling aan de Rivièra vindt plaats in 1927, te midden van ‘le beau monde’. In de chique Cercle Nautique van Cannes zijn tachtig werken van zijn hand te zien en te koop. De werken zijn zorgvuldig geselecteerd, rekening houdend met de weinig avontuurlijke smaak van adellijke en ultrarijke bezoekers. In recensies van de plaatselijke pers wordt Picabia zowel onderuit gehaald als geprezen: ‘M. Francis Picabia toont een merkwaardig eclectische verzameling doeken. Er waren er maar een paar die echt mijn aandacht trokken, maar dat zijn me dan ook werken! Genoeg om alle fouten uit het verleden goed te maken en mij te dwingen mijn mening te herzien. Deze stukken bewijzen afdoende de hoogstaande kwaliteit van het werk van deze kunstenaar als hij trouw blijft aan zichzelf en geen paden bewandelt die weinig met kunst van doen hebben [...] De gezichten van zijn Spaanse dames zijn in al hun jeugdige frisheid echt prachtig.’[3] Dat een non-conformist als Picabia ook werken als de gouache Femmes Espagnoles maakt, illustreert hoe hij voortdurend de grens tussen kunst en kitsch opzocht en daarmee ook de spot dreef met zijn publiek.[4]
In november van 1927 toont hij juist heel vernieuwend werk bij de Parijse Galerie Van Leer. André Breton en zijn companen steken hun bewondering voor deze werken niet onder stoelen of banken.[5] Hun enthousiasme gaat onder meer uit naar Midi (1924-1925), een landschap in Zuid Frankrijk, dat gemaakt is van ripolin (een soort huisverf), veren, macaroni en leer op doek. Portrait (de Poincaré?) (ca. 1924-1926) is mogelijk een weergave van de Franse politicus Raymond Poincaré. Met behulp van ripolin, kammen, draad, gordijnringen, meetlint, tandenstokers, pennetjes en vlakgommetjes op doek verbeeldt Picabia de Fransman op een ludieke manier. Het onconventionele materiaalgebruik en karakter van deze werken past uitstekend bij de uitgangspunten van de surrealisten en verschilt als dag en nacht met zijn schilderijen van wulpse Spaanse vrouwen.
Alles over de maker
Francis Picabia
Parijs 1879 - Parijs 1953
Vroeg in zijn carrière was Francis Picabia een succesvolle impressionistische landschapschilder. Na geëxperimenteerd te hebben met verschillende stijlen had...
Bekijk het volledige profiel