Het surrealisme wordt vaak geassocieerd met een illusionistische beeldtaal waarmee een onbestaanbare werkelijkheid wordt verbeeld. Maar surrealisme is vooral een levenshouding die is gebaseerd op een absolute vrijheid van geest. Picabia is hier een mooi voorbeeld van. Na een ontmoeting met Duchamp maakt hij mechanische ('mécanomorfe') werken, daarna wisselt hij veelvuldig van stijl en is hij zowel voor als tegen het surrealisme.
Specificaties
Titel | Egoïsme (Egoïsme) |
---|---|
Materiaal en techniek | Olieverf op multiplex |
Objectsoort |
Schilderij
> Schildering
> Tweedimensionaal object
> Kunstvoorwerp
|
Locatie | Dit object is in het depot |
Afmetingen |
Hoogte 153,6 cm Lengte 110,8 cm |
---|---|
Makers |
Kunstenaar:
Francis Picabia
|
Inventarisnummer | 3400 (MK) |
Credits | Aankoop met steun van Mondriaan Fonds,1996 |
Collectie | Moderne Kunst |
Verwervingsdatum | 1996 |
Vervaardigingsdatum | in 1947-1950 |
Signatuur | middenonder: Francis Picabia 1947-1950 |
Herkomst | Olga Picabia, 1953-1988; Galerie Neuendorf, Frankfurt am Main 1988-1989; Waddington Galleries, Londen 1989-1993; Geertjan Visser, Retie 1993-1996 |
Tentoonstellingen | Francis Picabia, Parijs (Galerie des Deux Îles) 15.11.1948 – 04.12.1948 Francis Picabia, Düsseldorf (Stadtische Kunsthalle Düsseldorf) 29.10.1983 – 04.12.1983, Zürich (Kunsthaus Zürich) 03.02.1984 – 25.03.1984, Stockholm (Moderna Museet Stockholm) 07.04.1984 – 20.05.1984 Francis Picabia, Edinburgh (Scottish National Gallery of Modern Art) 30.07.1988 – 04.09.1988, Frankfurt (Galerie Neuendorff) 28.09.1988 – 05.11.1988 Surrealisme uit de ‘Collectie Nederland’, Rotterdam (Kunsthal Rotterdam) 15.06.1996 – 15.09.1996 Francis Picabia – Das Spätwerk 1933-1953, Hamburg (Deichtorhallen Hamburg) 30.10.1997 – 01.02.1998, Francis Picabia – Late schilderijen, Rotterdam (Museum Boijmans Van Beuningen) 28.02.1998 – 01.06.1998 Picabia, Parijs (Musée d’Art Moderne de la Ville de Paris) 07.11.2002 – 16.03.2003 Een paraplu, een naaimachine en een ontleedtafel. Surrealisme à la Dalí in Rotterdam, Rotterdam (Museum Boijmans Van Beuningen) 21.09.2013 – 02.02.2014 Francis Picabia. A Retrospective, Zürich (Kunsthaus Zürich) 03.06.2016 – 25.09.2016, Francis Picabia: Our Heads Are Round so Our Thoughts Can Change Direction, New York (Museum of Modern Art) 20.11.2016 – 19.03.2017 |
Interne tentoonstellingen |
De Collectie Verrijkt (2011) Een paraplu, een naaimachine en een ontleedtafel. Surrealisme à la Dalí in Rotterdam. (2013) De collectie als tijdmachine (2017) Lievelingen (2024) |
Externe tentoonstellingen |
Picabia: A Retrospective (2016) Picabia: A Retrospective (2016) Dal nulla al sogno (2018) Museum Boijmans Van Beuningen @ Rijksmuseum (2023) |
Onderzoek |
Toon onderzoek Een droomcollectie - Surrealisme in Museum Boijmans Van Beuningen |
Literatuur | M.L. Borràs, Picabia, Londen 1985, p. 484, cat.nr. 868, afb. 1079 S. Cochran, R. Ohrt, F. Arnault, Francis Picabia: the late works 1933-1953, tent.cat. Hamburg (Deichtorhallen), Rotterdam (Museum Boijmans Van Beuningen), Rotterdam 1998, p. 123 C. Boulbès, Picabia, le saint masqué, Parijs 1998, p. 123 P. Arnauld, Francis Picabia: la peinture sans aura, Parijs 2002, p. 398 Een droomcollectie, tent.cat. Rotterdam (Museum Boijmans Van Beuningen), 2017, cat.nr. 100 |
Materiaal | |
Object | |
Geografische herkomst | Frankrijk > West-Europa > Europa |
Entry bestandscatalogus Een droomcollectie - Surrealisme in Museum Boijmans Van Beuningen
Auteur: Marijke Peyser
Francis Picabia’s schilderij Egoïsme is één van de vijfentwintig werken die van 15 november tot 4 december 1948 te zien zijn bij de Galerie des Deux-Îles in Parijs.[1] Tegen een donkere achtergrond heeft de kunstenaar vijf cirkels in heldere kleuren afgebeeld. Ze omringen een langwerpig element dat doet denken aan een bot en een ster. Een fallus ligt echter meer voor de hand. Het mannelijk geslachtsdeel staat ook centraal in andere doeken uit dezelfde periode, zoals Pistill (1946-1947) en I don’t care (1947), en heeft vrouwelijke ‘tegenhangers’ in Maintenant et autrefois (1946) en Veuve (1948).
Toch is de huidige staat van Egoïsme waarschijnlijk niet hetzelfde als in 1948, want een eerdere signatuur en datering ‘Francis Picabia 1948’ en de titel ‘Egoïsme’ linksonder werden overschilderd. Tijdens een recente restauratie van het schilderij kwam aan het licht dat Picabia het werk drastisch heeft veranderd.[2] Op de plaats van het grote zwarte vlak met de gekleurde ballen waren aanvankelijk een paar hoorns en een lineaire structuur achter de fallusvorm afgebeeld – een motief dat Picabia ook gebruikte in een werk als Le rêve de Suzanne (1949).[3] Na de overschildering voorzag hij het werk van een nieuwe datering 1947-1950 en signatuur.
Egoïsme is een van de zes werken die Museum Boijmans Van Beuningen in de jaren negentig heeft verworven uit de privéverzameling van Geertjan Visser. Ze vormen een belangrijke aanvulling op de collectie surrealisme; het museum had nog geen werken van Picabia in de collectie. Visser kocht zijn eerste Picabia, het portret van Cravan, in de jaren tachtig nadat hij het op de kunstbeurs Art Basel had gezien, samen met zijn broer Martin Visser, toentertijd hoofdconservator van Museum Boijmans Van Beuningen (1978-1983). Visser verwierf een representatief ensemble van drie tekeningen en drie olieverfschilderijen.
Het vroegst gedateerde werk, Radio Concerts (1921-1922), verwijst naar de periode dat Picabia en André Breton het goed met elkaar konden vinden.[4] Deze abstracte tekening kan gerekend worden tot de zogenaamde late dada machine-stijl, een stijl met kenmerkende, opvallende tweedimensionale vormen zoals cirkels, vierkanten, driehoeken en rechthoeken waarin Picabia begin jaren twintig werkt. In de daaropvolgende jaren werkt hij afwissend figuratief en abstract, en zoekt daarbij de grenzen op tussen kunst en kitsch (zie Femmes Espagnoles). De drie olieverfschilderijen Egoïsme (1947-1950), Viens avec moi, là-bas (1945) en Danger de la force (1947-1950) worden in 1997-1998 in Hamburg en Rotterdam tentoongesteld tijdens de expositie Francis Picabia – late schilderijen (1933-1953).[5] De tentoonstelling wil laten zien dat Picabia, ook wat zijn late werk betreft, belangrijke bijdragen heeft geleverd aan de ontwikkeling van de moderne kunst, met name l’art informel, en zich tot op het laatst heeft ontwikkeld in steeds nieuwe richtingen.
Noten
[1] Parijs 2002, p. 446.
[2] Zie G. Boevé-Jones en C. van Hees, ‘Egoïsme’, in de online publicatie Francis Picabia: Materials and Techniques, Museum of Modern Art, New York 2017, pp. 66-72: mo.ma/picabia_conservation (geraadpleegd 14 maart 2017).
[3] Ibid.
[4] Camfield 1979, p. 203: in 1924, het jaar dat Breton zijn eerste surrealistische manifest publiceerde, hadden zij grote onenigheid over het surrealisme.
[5] Hamburg/Rotterdam 1997-1998.
Alles over de maker
Francis Picabia
Parijs 1879 - Parijs 1953
Vroeg in zijn carrière was Francis Picabia een succesvolle impressionistische landschapschilder. Na geëxperimenteerd te hebben met verschillende stijlen had...
Bekijk het volledige profiel