:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
De Heilige Familie met Johannes de Doper

De Heilige Familie met Johannes de Doper

Kopie naar: Andrea del Sarto (Andrea d’Agnolo) (in circa 1550-1600)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel De Heilige Familie met Johannes de Doper
Materiaal en techniek Pen in bruine inkt, bruin gewassen, wit gehoogd
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 225 mm
Breedte 170 mm
Makers Kopie naar: Andrea del Sarto (Andrea d’Agnolo)
Vroegere toeschrijving: Hans von Aachen
Maker: Anoniem
Inventarisnummer DN 120/17 (PK)
Credits Schenking Dr. A.J. Domela Nieuwenhuis, 1923
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1923
Vervaardigingsdatum in circa 1550-1600
Watermerk Dubbelkoppige adelaar, bekroond, met hartschild, onduidelijk iets eronder, 65 x 38 mm, rechtop, op P4 van 6P, vH, ongeveer midden in het blad (folio). Vergelijk globaal: Piccard Online 160166 (Weimar 1557, 65 x 46 mm). Zie image. [AE 2019]
Inscripties 'Andrea del Sarto inf.' (verso ; m.b. pen in bruine inkt)
Verzamelaar Dr. Adriaan Domela Nieuwenhuis
Merkteken A.J. Domela Nieuwenhuis (L.356b)
Herkomst anon., Italië; dr. Adriaan J. Domela Nieuwenhuis (1850-1935, L.356b), München/Rotterdam, geschonken met zijn collectie in 1923 (toeg. aan Giulio Romano)
Onderzoek Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Materiaal
Object
Techniek
Bruin gewassen > Wassen > Gewassen > Tekentechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Gehoogd > Schildertechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Geografische herkomst Italië > Zuid-Europa > Europa

Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje

Entry bestandscatalogus Italiaanse tekeningen 1400-1600

Auteur: Esmé van der Krieke

Andrea del Sarto, 'De Heilige Familie met Johannes de Doper', ca. 1520, olieverf op paneel, 129 x 105 cm, Galleria Palatina (Palazzo Pitti), Florence. Foto Gallerie degli Uffizi

Deze tekening is een kopie naar Andrea del Sarto’s De Heilige Familie met Johannes de Doper (ca. 1520), een schilderij dat tegenwoordig in de Galleria Palatina in Florence (afb.) hangt.[1] Domela Nieuwenhuis schonk het blad in 1923 aan Museum Boymans, samen met een andere kopie naar het schilderij (inv. DN 119/16).[2] De vele eigentijdse kopieën die naar de werken van Del Sarto werden gemaakt, laten zien dat de kunstenaar zeer geliefd was in het Florence van de zestiende eeuw. De Heilige Familie is een van Del Sarto’s meest gekopieerde schilderijen, wat opmerkelijk is omdat het werk voor het privévertrek van de Florentijnse koopman Zanobi di Giovambattista Bracci (1488-1531 of later) werd geschilderd.[3] Het schilderij was indertijd dus niet publiekelijk toegankelijk, maar vermoedelijk baseerden kunstenaars zich voor het maken van hun kopieën op voorstudies en kartons die Del Sarto eerder ter voorbereiding van De Heilige Familie had gemaakt.[4] Dat kopiëren van schilderijen kon overigens om verschillende redenen worden gedaan. In het geval van de Rotterdamse tekening gaat het waarschijnlijk om een leeroefening voor een jonge kunstenaar.

Opvallend is dat deze tekening een minder exacte kopie van het origineel is dan onze andere kopie. De slapende Jozef die in het schilderij achter de geknielde Maria, Johannes de Doper en Christus is gepositioneerd, ontbreekt hier. Daar waar Jozef zou horen te staan, linksboven op het blad, zijn wel lichte penstreken en contouren zichtbaar die er mogelijk op wijzen dat de tekening nog niet af was. Ook de handen en voeten van de figuren zijn nauwelijks uitgewerkt, zoals bijvoorbeeld te zien is in de rechtervoet van het Christuskind. Opmerkelijk is ook dat de maker van de tekening de geslachtsdelen van Christus en Johannes de Doper bedekte, een toevoeging die na afsluiting van het concilie van Trente in 1563 steeds gebruikelijker werd omdat de Katholieke Kerk naaktheid in kunstwerken als schandelijk beschouwde.[5] Daarnaast mist de tekening de naturalistische kwaliteiten waar Del Sarto juist zo bekend om was. Terwijl Maria en het Christuskind elkaar in het schilderij liefkozend aankijken, is van een dergelijke interactie in de tekening geen sprake; de figuren kijken hier eerder langs elkaar heen.

Oberhuber plaatste de maker van deze tekening in de omgeving van de Duitse kunstenaar Hans von Aachen (1552-1615).[6] Vooral de hoekige lijnen in de mantel van Maria komen met tekeningen van diens hand overeen, zoals voorbeelden in Parijs en New York laten zien.[7] De kwaliteit van onze tekening wijst er echter op dat deze in dat geval niet door Von Aachen zelf, maar door een minder ervaren Duitse kunstenaar in zijn omgeving moet zijn vervaardigd, wat ook goed mogelijk is omdat de populariteit van Del Sarto dankzij het bestaan van vele kopieën tot buiten Italië reikte. Als de tekening inderdaad in Duitsland werd gemaakt, dan moet de kunstenaar zich hebben gebaseerd op een van de vele kopieën die van Del Sarto’s werk in omloop waren. Maar het kan ook zijn dat de kunstenaar zelf in Italië was en zich daar baseerde op de eerdergenoemde voorstudies van Del Sarto. Daarnaast kan ook het watermerk van de tekening waarschijnlijk in Duitsland worden geplaatst. De dubbelkoppige adelaar die daarin te zien is, komt overeen met een merk dat rond 1554 in Weimar werd vervaardigd, dus minstens dertig jaar na Del Sarto’s eigenhandige werk.[8] Vanwege die datering, maar ook vanwege de bedekte geslachtsdelen, moet de tekening in de tweede helft van de zestiende eeuw zijn vervaardigd. De maker zelf blijft vooralsnog anoniem.

Noten

[1] Galleria Palatina, Palazzo Pitti, inv. 00228553.

[2] Diens toeschrijving van de tekeningen als uitgewerkte studies door Giulio Romano (1499-1546) kan vanwege de duidelijke relatie tot Del Sarto’s schilderij verworpen worden.

[3] Freedberg 1963, pp. 156-159; Shearman 1965, p. 258.

[4] Zie voor meer informatie over deze studies inv. DN 119/16.

[5] Locker 2019, pp. 1-4.

[6] Opgemerkt in juli 1962, zoals genoteerd staat op het oude passe-partout van de tekening.

[7] Musée du Louvre, inv. 20462; Morgan Library & Museum, inv. 1987.15.

[8] Piccard Online, nr. 160166.

Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Andrea del Sarto (Andrea d’Agnolo)

Florence 1486 - Florence 1530

Bekijk het volledige profiel