:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Gracias á la almorta (Dankzij de bonensoep)

Gracias á la almorta (Dankzij de bonensoep)

Francisco Goya (in circa 1811 - 1812)

Vraag maar raak

  • Kitina Paas-Bless vroeg

    Ziek of dood?
    Overdosis bonensoep?
    Wie zijn dat?
    Waar is het geschilderd?

  • Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde

    Beste Kitina,

    Dank voor je vraag over de prent 'Dankzij de bonensoep' van Goya. Tijdens de Spaanse oorlog tegen Franse indringers tussen 1808 en 1814 maakte Goya pessimistische etsen over de gruwelen die mensen elkaar aandoen. Slechts één van deze tachtig prenten is een heldhaftige daad; de rest toont wreedheden of lijden, zoals deze hongersnood die tegen het einde van de oorlog wijdverbreid was. Deze prenten werden pas in 1863 gepubliceerd, vijfendertig jaar na Goya’s dood.

    Op deze ets zien we een vrouw met een bedekt gezicht. Ze deelt voedsel uit aan een groep uitgehongerde mensen. Het voedsel lijkt soep te zijn, hoogstwaarschijnlijk gemaakt van graserwten meel. Op de voorgrond ligt een vrouw in het wit op de grond; ze klemt een lepel in haar hand en strekt haar arm uit om haar bord aan te bieden. Achter haar staan figuren met karikaturale gezichten: hun uitgesproken kaken en jukbeenderen, scherpe neuzen en ingevallen ogen duiden erop dat zij zwaar hebben geleden onder de hongersnood die Spanje teisterde. Op de achtergrond heeft Goya figuren geplaatst met spookachtige gezichten, die wellicht hun portie soep al hebben geconsumeerd.

    De graserwt werd tijdens de oorlog als vervanger voor andere granen gebruikt, omdat die in extreem zware omstandigheden kon groeien. Langdurige consumptie van grote hoeveelheden van deze peulvrucht kon echter ernstige ziekten veroorzaken. Met de cynische titel van dit werk verwijst Goya naar alle problemen die met dit product samenhangen. Enerzijds hielp het de honger te verlichten, maar anderzijds leidde het ook tot ziektes en zelfs de dood.

    Vriendelijke groet,
    Manus

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Gracias á la almorta (Dankzij de bonensoep)
Materiaal en techniek Ets, aquatint en bruineerstaal met plaattoon op velijnpapier
Objectsoort
Prent > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 128 mm
Breedte 175 mm
Makers Graficus: Francisco Goya
Uitgever: Real Academia de San Fernando
Inventarisnummer DN 521/84 (PK)
Credits Schenking Dr. A.J. Domela Nieuwenhuis, 1923
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1923
Vervaardigingsdatum in circa 1811 - 1812
Verzamelaar Dr. Adriaan Domela Nieuwenhuis
Interne tentoonstellingen Prentenkabinet: Goya - Verschrikkingen van de oorlog (2013)
Francisco Goya - De verschrikkingen van de oorlog (2018)
Externe tentoonstellingen Ooggetuigen: Francisco Goya en Farideh Lashai (2017)
Materiaal
Object
Techniek
Aquatint > Ets > Manueel > Diepdruktechniek > Druktechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Ets > Manueel > Diepdruktechniek > Druktechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Plaattoon > Algemene druktechniek > Druktechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Geografische herkomst Spanje > Zuid-Europa > Europa

Alles over de maker

Francisco Goya

Fuendetodos 1746 - Bordeaux 1828

Francisco José de Goya y Lucientes is een van de bekendste Spaanse kunstenaars, vooral vanwege zijn flamboyante schilderstijl en zijn eigenzinnige...

Bekijk het volledige profiel