Dürers weergave van de figuren volgens het klassieke schoonheidsideaal betekende een mijlpaal in de renaissance van het Noorden. De naakte Adam is vormgegeven naar het voorbeeld van het klassieke standbeeld ‘Apollo van Belvedere’. Voor de Eva maakte Dürer uitvoerige proportiestudies, gebaseerd op de canon van Vitruvius.

Specificaties
Titel | Adam en Eva |
---|---|
Materiaal en techniek | Gravure |
Objectsoort |
Prent
> Tweedimensionaal object
> Kunstvoorwerp
|
Locatie | Dit object is in het depot |
Afmetingen |
Hoogte 249 mm Breedte 191 mm |
---|---|
Makers |
Graficus:
Albrecht Dürer
|
Inventarisnummer | DN 1274/225 (PK) |
Credits | Schenking Dr. A.J. Domela Nieuwenhuis, 1923 |
Collectie | Tekeningen & Prenten |
Verwervingsdatum | 1923 |
Vervaardigingsdatum | in 1504 |
Verzamelaar | Dr. Adriaan Domela Nieuwenhuis |
Interne tentoonstellingen |
Rondom Dürer, Duitse grafiek en tekenkunst, 1480-1550 (2003) |
Materiaal | |
Object | |
Techniek |
Gravure
> Gegraveerd
> Manueel
> Diepdruktechniek
> Druktechniek
> Techniek
> Materiaal en techniek
|
Geografische herkomst | Duitsland > West-Europa > Europa |
Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje
Alles over de maker
Albrecht Dürer
Neurenberg 1471 - Neurenberg 1528
Albrecht Dürer kreeg zijn eerste lessen van zijn vader, die goudsmid was. Vervolgens ging hij in de leer bij de schilder Michael Wohlgemut. Dürer reisde...
Bekijk het volledige profiel