:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Detail van Michelangelo's 'Kinderbacchanaal'

Detail van Michelangelo's 'Kinderbacchanaal'

Kopie naar: Enea Vico (in circa 1545-1575)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Detail van Michelangelo's 'Kinderbacchanaal'
Materiaal en techniek Zwart krijt, pen in bruine inkt
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 123 mm
Breedte 148 mm
Makers Kopie naar: Enea Vico
Kopie naar: Michelangelo Buonarroti
Vroegere toeschrijving: Peter Paul Rubens
Maker: Anoniem
Inventarisnummer DN 1946/267 (PK)
Credits Schenking Dr. A.J. Domela Nieuwenhuis, 1923
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1923
Vervaardigingsdatum in circa 1545-1575
Watermerk geen (vV, 4P)
Inscripties 'G. Storck a Milano 1800 / In. No. 12381' (verso, m., pen in bruine inkt), '1946/267 Studieblad met penteekening P.P. Rubens 1577-[...]4[...]' (verso, m.o., potlood), 'D 76' (verso, rood krijt, Vallardi nummer)
Verzamelaar Dr. Adriaan Domela Nieuwenhuis
Merkteken G. Storck (L.2319); G. Vallardi (L.1223, no. D 76); A. Domela Nieuwenhuis (L.356b)
Herkomst Giuseppe Storck (1766-1836, L.2319), kunsthandelaar, Milaan, 1836; Giuseppe Vallardi (1784-1863, L.1223/1223a)**, kunsthandelaar, Milaan, zijn nr. D 76; - ; dr. Adriaan J. Domela Nieuwenhuis (1850-1935, L.356b), München/Rotterdam, geschonken met zijn collectie in 1923 (school van Rubens)
Onderzoek Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Materiaal
Object
Geografische herkomst Italië > Zuid-Europa > Europa

Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje

Entry bestandscatalogus Italiaanse tekeningen 1400-1600

Auteur: Rosie Razzall

Deze tekening beeldt een groep kinderen uit die een hert in een kookpot proberen te duwen. De voorstelling is een reproductie van het centrale thema in Een kinderbacchanaal, een tekening in rood krijt van Michelangelo Buonarotti (1475-1564), nu in Windsor.[1] Dat blad behoort tot een van de hoogwaardig afgewerkte tekeningen die de kunstenaar in de vroege jaren 1530 als geschenk voor de Romeinse edelman Tommaso de’ Cavalieri (ca. 1512/1519-1587) vervaardigde. De composities waren bedoeld als moraliserende tekeningen die de jongeman voor de gevaren van dronkenschap, losbandigheid en hybris moesten waarschuwen.[2]

Deze ‘geschenktekeningen’ waren al tijdens Michelangelo’s leven beroemd en werden door Cavalieri aan paus Clemens VII, kardinalen en veel cognoscenti (connaisseurs) in Rome getoond. Zo behoort Een kinderbacchanaal tot de tekeningen van Michelangelo die door Vasari worden vermeld.[3] Ook kregen prentkunstenaars toegang tot de tekeningen zodat deze er reproducties van konden maken die vervolgens weer aan de verspreiding van Michelangelo’s werk bijdroegen. Twee vroege prenten werden al naar de tekening gemaakt toen deze nog in het bezit was van Cavalieri: een in 1545 gepubliceerde gravure door Enea Vico (1523-1567),[4] en een gravure door Nicolas Beatrizet (1507/1515-ca. 1565) die rond 1546 uitkwam.[5] Later, in 1553 en 1555, publiceerde Antonio Lafreri kopieën naar Beatrizet die van de hand van een anonieme graveur waren.[6] In de prenten door Beatrizet en Lafreri staat de afbeelding in dezelfde richting als die in Michelangelo’s origineel, maar in de prent van Enea Vico is deze gedraaid, net zoals in onze tekening. De fijne, met pen en inkt getekende lijnen van de Rotterdamse tekening volgen de afzonderlijke burijnstreken van Vico zelfs zó nauwgezet dat het hier duidelijk om een kopie naar diens prent gaat. De figuren zijn niet overgetrokken want de prent is groter dan de tekening en bevat zelfs pentimenti in zwart krijt waar de kunstenaar eerst ruwweg de houdingen van iedere figuur neerzette voordat ze definitief in pen en inkt werden vastgelegd. De kunstenaar concentreerde zich vooral op de verschillende houdingen van de kinderen en liet het hert in het midden onvoltooid.

Adriaan Domela Nieuwenhuis geloofde dat de tekening werd gemaakt door Peter Paul Rubens (1577-1640), of diens school, en schreef in potlood een inscriptie op de verso.[7] Onder Rubens’ vele tekeningen en schilderijen naar Italiaanse en noordelijke kunstenaars bevond zich inderdaad een aantal kopieën naar Michelangelo, voornamelijk ter plekke gemaakte krijttekeningen naar fresco’s in de Sixtijnse Kapel.[8] Omdat Rubens dus toegang tot originele werken had, is het onwaarschijnlijk dat hij zich bezighield met het maken van kopieën van prenten naar Michelangelo’s werk, zoals hij wel deed bij werken van de noordelijke school. De toeschrijving aan Rubens lijkt in ieder geval ongegrond, zeker wanneer we het werk vergelijken met Rubens’ vloeiende pentekeningen naar prenten naar Tobias Stimmer (1539-1584), waarvan zich er één eveneens in Rotterdam bevindt (MB 5000).[9]

Omdat we weten dat het blad in de negentiende eeuw door de handen van twee kunsthandelaren in Milaan ging, is het zeer waarschijnlijk dat het altijd in Italië was gebleven en daar gedurende de hoogtijdagen van Michelangelo’s invloed, rond het midden van de zestiende eeuw, door een onbekende kunstenaar was gemaakt. Zowel prentkunstenaars als schilders hielden zich in het kader van hun opleiding met het kopiëren van prenten bezig,[10] en waarschijnlijk was bij deze tekening het bestuderen van het werk dan ook het doel op zich. Jeremy Wood merkte op dat Domela Nieuwenhuis, ondanks de misleidende toeschrijving, al uitzonderlijk vroeg op de hoogte moet zijn geweest van de door Rubens gemaakte kopieën, terwijl de meeste daarvan tot 1928, of zelfs later, nog niet bekend of gepubliceerd waren.[11] De tekening is daarom van buitengewoon historiografisch belang.

Noten

[1] Royal Collection, inv. 912777.

[2] New York 2017, pp. 148-155.

[3] ‘una Bacchanalia di putti’, Vasari 1568, dl. 3, p. 775.

[4] Zie bijvoorbeeld Amsterdam, Rijksmuseum, RP-P-OB-207.835. Zie Bartsch, dl. 30, p. 67, nr. 48.

[5] Zie Museum Boijmans Van Beuningen, inv. L1973/67. Zie ook Barnes 2016, p. 64, ill.

[6] Zie bijvoorbeeld Boston, Museum of Fine Arts, inv. B421.

[7] De inscriptie op het blad suggereert een toeschrijving aan Rubens, maar in het kaartenbaksysteem van de museumcatalogus wordt de tekening omschreven als ‘school van Rubens’.

[8] Wood 2011, dl. 1, nrs. 172-88, pp. 133-181.

[9] Correspondentie met de auteur, 28 juli 2022.

[10] Gregory 2012, p. 210.

[11] Correspondentie met de auteur, 28 juli 2022.

Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Enea Vico

Parma 1523 - Ferrara 1567

Bekijk het volledige profiel