:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Soldaten vallen kooplieden lastig op weg naar de markt

Soldaten vallen kooplieden lastig op weg naar de markt

Sebastiaan Vrancx (in circa 1600-1650)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Soldaten vallen kooplieden lastig op weg naar de markt
Materiaal en techniek Zwart krijt (sporen), pen in bruine inkt, bruin gewassen, kaderlijnen met de pen in bruine inkt
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 198 mm
Breedte 301 mm
Makers Atelier: Sebastiaan Vrancx
Tekenaar: Anoniem
Inventarisnummer DN 193/90 (PK)
Credits Schenking Dr. A.J. Domela Nieuwenhuis, 1923
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1923
Vervaardigingsdatum in circa 1600-1650
Signatuur geen
Watermerk geen (vV, 7-8P)
Conditie beschadiging aan linkerbeneden- en rechterbovenhoek ;verso: papier- en lijmresten
Inscripties 'B Franck' (linksonder, in pen in bruine inkt), 'S. Franck' (rechtsonder, in pen in bruine inkt, in een andere hand), '194 Franck' (verso, linksonder, in potlood)
Verzamelaar Dr. Adriaan Domela Nieuwenhuis
Merkteken A.J. Domela Nieuwenhuis (L.356b twee maal)
Herkomst Adriaan Jacobus Domela Nieuwenhuis (1850-1935), München (L.356b); met zijn collectie geschonken aan het museum in 1923
Tentoonstellingen Rotterdam 2010 (coll 2 kw 7)
Interne tentoonstellingen De Collectie Twee - wissel VII, Prenten & Tekeningen (2010)
Onderzoek Toon onderzoek Nederlandse tekeningen uit de vijftiende en zestiende eeuw
Literatuur Lugt 1936, p. 52 (onder nr. 201); Florence 1964, p. 51 (onder nr. 59); Kloek 1975 (geen pag.nr.), onder nr. 619; Florence 2008, p. 91 (onder nr. 47); Parijs 2008b, p. 78 (onder nr. 42 'copie ancienne' van de tekening in de Uffizi, Florence, inv. 671 P); Collection Catalogue 2012 (online)
Materiaal
Object
Techniek
Bruin gewassen > Wassen > Gewassen > Tekentechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Geografische herkomst Nederland > West-Europa > Europa

Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje

Entry bestandscatalogus Vroeg Nederlandse tekeningen uit de 15e en 16e eeuw

Auteur: Yvonne Bleyerveld

De tekening laat kooplieden zien met goederen bestemd voor de markt, die door soldaten worden staande gehouden. De vrouw op de voorgrond heeft haar mand met fruit neergezet om geld uit haar buidel te halen. Een soldaat trekt aan haar arm en lijkt om een aalmoes te vragen – in zijn hand ligt een muntstuk. Een knielende vrouw links schenkt een beker vol uit een grote kruik. Op de bosweg wordt een man met zijn volgepakte wagen de doorgang belemmerd. Op het pad daarachter wacht een soldaat een met manden en zakken beladen boerenpaar op.

Overvallen op reizigers die met hun paarden en wagens door het bos trekken, zijn door Sebastiaan Vrancx vele malen getekend en geschilderd, in diverse, meer of minder geweldadige varianten (zie ook inv. nr. MB 1694).1 Deze tekening is een zeventiende-eeuwse kopie naar een tekening van Vrancx in Florence, waarvan een tweede, eveneens oude kopie zich bevindt in de Bibliothèque Nationale te Parijs.2 De soldaten met vrouwen met de geldbuidel en schenkkan en de beladen wagen die gedwongen halt moet houden, treffen we ook aan op een geschilderd boslandschap in de trant van Sebastiaan Vrancx, in 1957 in de kunsthandel.3 De tekening, die als ‘werktekening’ in het atelier van Vrancx of in zijn directe omgeving gecirculeerd zal hebben, bood een repertoire aan beeldmotieven die naar behoeven konden worden gebruikt.

De opschriften B Franck en S. Franck zijn aangebracht door zeventiende of achttiende-eeuwse verzamelaars, waarbij B Franck verwijst naar de benaming ‘Bastiaan Franck’, als afkorting van Sebastiaan Vrancx.4

Noten

1 Het thema komt ook voor op schilderijen die Jan Brueghel en Sebastiaan Vrancx samen schilderden, zie Essen/Antwerp 1998, nr. 44, nr. 46; Ertz 2008-2010, dl. 4, nrs. 588-593.

2 Florence, Uffizi, inv. nr. 671 P; Florence 1964, nr. 59; Kloek 1975, nr. 619; Florence 2008, nr. 47; Paris 2008b, nr. 42. Zie voor de tekening in Parijs, de Bibliothèque Nationale de France, Lugt 1936, nr. 201.

3 Kunsthandel Ganz (zonder plaats), 1957, als toegeschreven aan David Vinckboons (fotodocumentatie RKD Den Haag).

4 Zie ook inv. nr. N 87 en Schapelhouman 1987, nr. 104 voor een vergelijkbaar opschrift Bas. franck.

Toon onderzoek Nederlandse tekeningen uit de vijftiende en zestiende eeuw
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Sebastiaan Vrancx

Antwerpen 1573 - Antwerpen 1647

Bekijk het volledige profiel