:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Een boer en boerin in gesprek

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Een boer en boerin in gesprek
Materiaal en techniek Pen in bruine inkt, gewassen in grijs, kaderlijnen (driemaal) met de pen in resp. bruine, zwarte en bruine inkt, met een marge van 2 à 3 mm daartussen (het binnenste kader is waarschijnlijk eigenhandig)
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 134 mm
Breedte 100 mm
Makers Tekenaar: David Vinckboons (I)
Inventarisnummer DV 1 (PK)
Credits Aankoop met steun van Vereniging Rembrandt, 1937
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1937
Vervaardigingsdatum in circa 1604-1606
Signatuur 'Vincboon b. 1578' gesigneerd en gedateerd (verso, midden, in pen in bruine inkt)
Watermerk probably none (vV, 4P), on old mount
Conditie verso: vlekken
Inscripties '5' (verso, midden, in potlood)
Merkteken Russisch stempel (rechtsonder, in zwart, met in cyrillisch 'OT' duidend op verwijdering uit een (onbekende) museumverzameling. Op het oude passepartout bevond zich een rond stempel, waarschijnlijk van een universiteitsbibliotheek
Herkomst Hermitage, St Petersburg (?); A.W.M. Mensing, his (†) sale, Amsterdam (Muller), 27-29 April 1937, no. 776 (David Vinckboons), fl. 160.- [copy RKD], to the museum with the support of the Vereniging Rembrandt
Tentoonstellingen Amsterdam 1989, nr. 13; Parijs/Rotterdam 2014, nr. 91; Washington 2017, nr. #
Externe tentoonstellingen Bosch to Bloemaert. Early Netherlandish Drawings from the Museum Boijmans Van Beuningen (2014)
Bosch to Bloemaert. Early Netherlandish Drawings (2017)
Onderzoek Toon onderzoek Nederlandse tekeningen uit de vijftiende en zestiende eeuw
Literatuur Jaarverslag 1937, p. 5; Simon 1958, p. 29, nr. 28; Wegner/Pée 1980, pp. 72-73, nr. 29; Berlijn 1975, p. 180; Schapelhouman 1987, p. 158, nr. 3; Hollstein XXXVIII, 1991, p. 67; Ertz 2000, p. 743; Stefes 2011, p. 578 (onder nr. 1102), p. 658, nr. 4 (onder nr. 1257); Collection Catalogue 2012 (online)
Materiaal
Object
Techniek
Grijs gewassen > Wassen > Gewassen > Tekentechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Geografische herkomst Nederland > West-Europa > Europa

Entry bestandscatalogus Vroeg Nederlandse tekeningen uit de 15e en 16e eeuw

Auteur: Yvonne Bleyerveld

‘Een pittig blad, dat karakteristiek is voor dezen meester’, zo werd de tekening getypeerd na de aankoop in 1937.1 Het gesprek tussen de boer leunend op zijn kruk en de boerin met haar kindje op de arm, levert een aantrekkelijk genretafereeltje op. Er zijn allerlei aardige details te zien, zoals de rake typering van het kind in de draagdoek, het gezicht van de vrouw onder de brede hoed en de wollen baret, stoppelkin en verstelde kleding van de man. Beiden dragen een mand afgedekt met een doek. De tekening is uitgevoerd in fijne penlijnen. De ronding van de boomstam is met arceringen in bruine inkt aangeduid, terwijl schaduwpartijen en de scheiding tussen voor- en achtergrond met wassingen gesuggereerd zijn.

De voorstelling is een voortekening voor een 1606 gedateerde gravure van Claes Jansz. Visscher (1586-1652).2 Een kopie van deze tekening bevindt zich in Hamburg.3 Simon hield zowel de tekening in Rotterdam als die in Hamburg voor zwakke kopieën, die gebaseerd zouden zijn op een blad dat mogelijk door Claes Jansz Visscher getekend werd.4 Volgens Wegner en Pée is echter alleen het blad in Hamburg een kopie en is de Rotterdamse tekening zonder twijfel eigenhandig, omdat deze getekend in de fijne lijnen die kenmerkend zijn voor Vinckboons tekeningen uit de jaren 1604-1606.5

Vinckboons was een productief leverancier van ontwerptekeningen voor prenten.6 In de vroege jaren 1604-1606 komen boeren of bedelaars met afgedragen kleding enkele malen in Vinckboons prentontwerpen voor. Steeds gaat het om kleine voorstellingen van enkele grote figuren, met op de achtergrond wat bebouwing in de verte. Zo heeft de gravure Bedelaar met  vrouw en kind een vergelijkbare compositie met drie figuren en een grote boom.7 Ook de zelf door Vinckboons in prent gebrachte Bedelares met twee kinderen (1604) en Doedelzak-speler met een kind onder een boom (1606) sluiten iconografisch aan op de besproken tekening.8

Noten

1 Jaarverslag 1937, p. 5.

2 Hollstein XXXVIII, 1991, p. 67, nr. 109, gesigneerd N Visscher.

3 Hamburger Kunsthalle, inv.nr. 22646; Stefes 2011, nr. 1102.

4Simon 1958, p. 29. De ‘schematisch und steif gestochene’ ets naar deze compositie is volgens haar niet door Visscher uitgevoerd. Alle drie, dus de tekeningen en ets, zouden op een gemeenschappelijk voorbeeld teruggaan dat wellicht door Visscher getekend werd.

5 Wegner en Pée 1980, pp. 72-73. De eigenhandigheid van de tekening wordt bevestigd door Marijn Schapelhouman (mondelinge mededeling februari 2010).

6 Schapelhouman in Turner 1996, dl. 32, p. 588.

7 Hollstein XXXVII, 1991, p. 30, nr. 20 (anoniem naar Vinckboons).

8 Respectievelijk Hollstein XXXVII, 1991, p. 10, nr. 3 en p. 9, nr. 2.

Toon onderzoek Nederlandse tekeningen uit de vijftiende en zestiende eeuw
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

David Vinckboons (I)

Mechelen 1576 - Amsterdam 1631/1633

Bekijk het volledige profiel