:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Self-Portrait (Zelfportret)

Self-Portrait (Zelfportret)

Claude Cahun (in 1929)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Self-Portrait (Zelfportret)
Materiaal en techniek Ontwikkelgelatinezilverdruk op barietpapier
Objectsoort
Foto > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 13,5 cm
Breedte 8,5 cm
Makers Kunstenaar: Claude Cahun
Inventarisnummer 3394 (MK)
Credits Aankoop 1996
Collectie Moderne Kunst
Verwervingsdatum 1996
Vervaardigingsdatum in 1929
Herkomst Galerie Berggruen, Parijs; Galerie Cokkie Snoei, Rotterdam 1996
Tentoonstellingen Rrose is a Rrose is a Rrose: Gender Performance in Photography, New York (Guggenheim Museum) 17.01.1997 – 27.04.1997 Surrealisme Expressionisme. Een confrontatie, Brugge (Stichting Sint-Jan) 17.07.1999 – 17.10.1999 Surreal Things. Surrealism and Design, Londen (Victoria and Albert Museum) 29.03.2007 – 22.07.2007, Vreemde Dingen. Surrealisme en design, Rotterdam (Museum Boijmans Van Beuningen) 29.09.2007 – 13.01.2008, Cosas del Surrealismo, Bilbao (Guggenheim Museum Bilbao) 29.02.2008 – 07.09.2008 The Surreal Body: Fetish and Fashion, Londen (Victoria and Albert Museum) 29.03.2007 – 22.07.2007 Collectie – surrealisme, Rotterdam (Museum Boijmans Van Beuningen) 11.02.2017 – 28.05.2017
Interne tentoonstellingen Collectie - surrealisme (2017)
Externe tentoonstellingen Dal nulla al sogno (2018)
Claude Cahun. Onder de huid (2022)
Onderzoek Toon onderzoek Een droomcollectie - Surrealisme in Museum Boijmans Van Beuningen
Literatuur François Leperlier, Claude Cahun: L’écart et la métamorphose, Parijs 1992, pp. 84-116 Claude Cahun, photographe, tent.cat. Parijs (Musée d’art Moderne de la ville de Paris), 1995, pp. 57, 143, cat.nr. 65 H. Ander, L. Cottingham, D. Snauwaert, Claude Cahun: Bilder, München 1997, p. 119, nr. 65 L. Downie, Don’t Kiss Me: the Art of Claude Cahun and Marcel Moore, Londen 2006, pp. 63-65, 158-160 G. Wood, The Surreal Body. Fetish and Fashion, Londen 2007, p. 6 G. Wood, T. te Duits (red.), Vreemde dingen: Surrealisme en design, tent.cat. Rotterdam (Museum Boijmans Van Beuningen), 2007, p. 66 Een droomcollectie, tent.cat. Rotterdam (Museum Boijmans Van Beuningen), 2017, cat.nr. 12, p. 65
Materiaal
Object
Techniek
Ontwikkelgelatinezilverdruk > Bromidedruk > Fotografische techniek > Machinaal (vlakdruk) > Vlakdruktechniek > Druktechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Geografische herkomst Frankrijk > West-Europa > Europa

Entry bestandscatalogus Een droomcollectie - Surrealisme in Museum Boijmans Van Beuningen

Auteur: Marijke Peyser

Dit zelfportret uit 1929 toont Claude Cahun in de rol van Elle, de vrouw van Blauwbaard uit het gelijknamige sprookje.[1] Cahun staat geschminkt op de foto, haar ogen zijn uitdrukkingloos, haar lippen samengeperst. Deze foto kan in verband worden gebracht met de activiteiten van Cahun en haar geliefde en stiefzus Marcel Moore (pseudoniem van Suzanne Malherbe) in het experimentele theater. Aan het eind van de jaren twintig maken beiden deel uit van Le Plateau, een avant-garde toneelgroep onder leiding van Pierre Albert-Birot, wiens werk sterk wordt beïnvloed door het Japanse en Chinese toneel. Zijn acteurs krijgen nadrukkelijke instructies om hun gezichten als maskers op te maken en het gesproken woord tot de essentie te beperken. Deze foto kan worden gezien als een tweedimensionale mis-en-scène die Cahun in staat stelt zich te vermommen en een andere identiteit aan te nemen. Zelf zegt ze hierover: ‘De gelukkigste momenten van mijn leven? Dromen. Me voorstellen dat ik iemand anders ben. Mijn favoriete rol spelen’.[2]

Het is geen eenvoudige zaak om de zelfportretten van Cahun een plaats te geven in de kunstgeschiedenis. De surrealisten van het eerste uur – André Breton en Benjamin Péret – zien de vrouw het liefst als een ‘femme-enfant’, passief en welwillend, een wezen dat de man vervolmaakt, door hem tot leven wordt gewekt en hem inspireert.[3] Vrouwelijke kunstenaars ervaren deze zienswijze als beperkend.[4] Zij streven naar sociale en seksuele vrijheid, en vragen zich af wat hun rol is in een door mannelijke kunstenaars gedomineerde wereld. De kunstenaars Leonor Fini, Leonora Carrington, Remedios Varo en Dorothea Tanning onderzoeken dit in hun werk. Hun doeken bevatten in de regel een zelfportret terwijl kunstenaars als Max Ernst en René Magritte zichzelf afbeelden via een alter ego – Loplop voor Ernst en de man met de bolhoed voor Magritte. In deze context hebben de foto’s van Cahun een speciale status: zij is de eerste vrouwelijke fotograaf die vrijwel uitsluitend zelfportretten maakt waarin ze verschillende identiteiten aanneemt en gendergerelateerde onderwerpen onderzoekt.

Breton had weinig op met homoseksualiteit. De geaardheid van lesbische vrouwen werd in surrealistische kringen echter getolereerd. De vriendschap en samenwerking tussen Breton en Cahun geeft aan dat zij een speciale plaats inneemt in de groep. Beiden zijn lid van de Association des Ecrivains et Artistes Révolutionnaires, een vereniging van schrijvers en kunstenaars die zich tussen 1932 en 1939 verzetten tegen het opkomende fascisme. In 1936 reizen Breton en Cahun naar Londen, ter gelegenheid van de International Surrealist Exhibition in de New Burlington Galleries, waarbij Breton nauw betrokken was. Met de verwerving van twee van haar fotografische werken in 1996 draagt Museum Boijmans Van Beuningen bij aan de terechte herwaardering van deze surrealistische kunstenaar die door tijdgenoten als Breton als een van hen werd gezien.

 

Noten

[1] Colville 1999, p. 52.

[2] New York/Miami 1999-2000, pp. 21-22.

[3] Chadwick 1985, p. 65 en hoofdstuk 2.

[4] Idem, p. 66.

Toon onderzoek Een droomcollectie - Surrealisme in Museum Boijmans Van Beuningen
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Claude Cahun

Nantes 1894 - Saint Hélier 1954

Bekijk het volledige profiel