:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Landschap met Pan en Syrinx

Landschap met Pan en Syrinx

Claude Lorrain (in 1656)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Het museum bezit dertien tekeningen van Claude Gellée, ook (Le) Lorrain genaamd omdat hij in het Franse Lotharingen was geboren. Hij vertrok op jonge leeftijd naar Italië en is daar zijn verdere leven gebleven. Hij maakte veel studies naar de natuur - meestal in de omgeving van zijn woonplaats Rome - waarvan hij sommige thuis in het atelier verder uitwerkte. Ook tekende hij zorgvuldig gecomponeerde, geïdealiseerde fantasielandschappen. Lorrain maakte furore als landschapschilder en had een internationale klantenkring. Om vervalsingen tegen te gaan documenteerde hij elk schilderij voordat hij het afleverde door er een tekening van te maken, met de naam van de opdrachtgever. Deze tekeningen verzamelde hij in een album, zijn zogenoemde Liber Veritatis (boek der waarheid), dat later werd gegraveerd en uitgegeven.
Voor Lorrain was het landschap het hoofdonderwerp. De vaak toegevoegde Bijbelse of mythologische voorstelling was daaraan ondergeschikt, zoals ook in deze tekening. Een episode uit Ovidius’ Metamorfosen verhaalt hoe de mooie, maagdelijke riviernimf Syrinx op de oever van de Ladon werd achternagezeten door de opgewonden bosgod Pan met zijn bokkenpoten en hoorns. De nimf vluchtte in paniek en werd door de goden veranderd in riet, wat op de tekening te zien is achter de toekijkende riviergod. Pan greep het riet in plaats van de nimf, en maakte van enkele rietstengels een fluit die zijn attribuut werd. [tekst: Albert Elen]

Lees verder Lees minder

Collectieboek

Collectieboek Bestellen

Specificaties

Titel Landschap met Pan en Syrinx
Materiaal en techniek Grafiet, pen in bruine inkt, bruin gewassen, wit gehoogd, op bruin getint papier
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 260 mm
Breedte 409 mm
Makers Tekenaar: Claude Lorrain
Inventarisnummer F I 9 (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in 1656
Verzamelaar Franz Koenigs
Interne tentoonstellingen Van Pisanello tot Cézanne (1992)
Externe tentoonstellingen Around Monet (2013)
Boijmans bij de Buren - Meesterlijk! (2019)
Materiaal
Object
Techniek
Bruin gewassen > Wassen > Gewassen > Tekentechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Gehoogd > Schildertechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Geografische herkomst Frankrijk > West-Europa > Europa
Geografische herkomst Italië > Zuid-Europa > Europa

Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje

Alles over de maker

Claude Lorrain

Chamagne 1604/1605 - Rome 1682

Het museum bezit dertien tekeningen van Claude Gellée, ook (Le) Lorrain genaamd omdat hij in het Franse Lotharingen is geboren. Hij vertrekt op jonge leeftijd...

Bekijk het volledige profiel