:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Achteroverliggend vrouwelijk naakt op een dolfijn

Achteroverliggend vrouwelijk naakt op een dolfijn

François Boucher (in circa 1730-1740)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Boucher behoort met Fragonard en Watteau tot de belangrijkste Franse kunstenaars van de achttiende eeuw. Zij zijn alle drie goed vertegenwoordigd in de museumcollectie. Boucher was behalve schilder en etser ook een meesterlijke tekenaar. Hij maakte tekeningen ter voorbereiding van zijn schilderijen, maar ook als zelfstandige kunstwerken voor de verkoop. Als onderwerp koos hij veelvuldig voor naakte vrouwen; veelal godinnen, gratiën en nimfen die worden vergezeld door cupido’s. Deze werden aanvankelijk door hem getekend naar het levende model in het atelier. Later tekende hij ze ook uit het geheugen, bedreven als hij was geworden in het observeren van het menselijk lichaam. Dat we hier te maken hebben met een studie is te zien aan de positie van de linkerarm, waarmee Boucher experimenteerde. Ook het haar en het rechteronderbeen zijn slechts gedeeltelijk aangegeven. Aan de linkerrand van het blad herhaalde Boucher de huidplooi van de rechterzij. Daar is ook te zien dat het blad later is bijgesneden. Door de kop van een dolfijn, die schetsmatig is getekend onder de gespreide benen, wordt duidelijk dat het hier om een voorstudie voor een waternimf gaat. Een schilderij met deze figuur is echter niet bekend. Boucher zwakte het erotische element in dit soort naakttekeningen af in zijn schilderijen. [tekst: Albert Elen]

Lees verder Lees minder

Collectieboek

Collectieboek Bestellen

Specificaties

Titel Achteroverliggend vrouwelijk naakt op een dolfijn
Materiaal en techniek Rood krijt, wit gehoogd, op geelbruin papier
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 307 mm
Breedte 390 mm
Makers Tekenaar: François Boucher
Inventarisnummer F I 243 (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in circa 1730-1740
Verzamelaar Franz Koenigs
Interne tentoonstellingen Van Pisanello tot Cézanne (1992)
De Collectie Twee - wissel I, Prenten & Tekeningen (2009)
Externe tentoonstellingen Boijmans bij de Buren - Meesterlijk! (2019)
Museum Boijmans Van Beuningen @ Rijksmuseum (2023)
Materiaal
Object
Techniek
Gehoogd > Schildertechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Geografische herkomst Frankrijk > West-Europa > Europa

Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje

Alles over de maker

François Boucher

Parijs 1703 - Parijs 1770

Bekijk het volledige profiel