:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Twee zittende jongemannen

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

Op reis

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Twee zittende jongemannen
Materiaal en techniek Rood krijt
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is op reis
Afmetingen Hoogte 277 mm
Breedte 379 mm
Makers Tekenaar: Pontormo (Jacopo Carucci)
Inventarisnummer I 117 recto (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in circa 1525
Watermerk geen (vH, 6P)
Inscripties 'Jacono [?] Carucci, da Pontormo / élève d’Andr[é?] d[el] Sarte / 1490 1558' (verso, l.b., potlood), 'Puntormo' (idem, r.o., pen in bruine inkt)
Verzamelaar Franz Koenigs
Merkteken Anonymous (part of a circle, dry stamp, not in Lugt); J. Richardson Sr. (L.2183); J. Spencer (L.1532); unidentified collection (blind stamp, standing oval, not in Lugt Online); E. Wauters (L.911); F.W. Koenigs (L.1023a)
Herkomst Jonathan Richardson Sr. (1665-1745, L.2183)*, Londen; John Spencer (1708-1746, L.1532), Althorp; John 1st Earl Spencer (1734-1783); John 2nd Earl Spencer (1758-1834); zijn veiling, Londen (Philipe) 10-18.06.1811, lot 709 (Andrea del Sarto, BP 0/7/0); ##Anonieme coll. (niet in Lugt); Emile Wauters (1846-1933, L.911), Parijs; zijn veiling, Amsterdam (Muller) 15-16.06.1926, lot 285 in lots 253-338 (Pontormo, Fl 170 aan Ederheimer); Franz W. Koenigs (1881-1941, L.1023a), Haarlem, verworven in 1926 (Pontormo); D.G. van Beuningen (1877-1955), Rotterdam, verworven met de Collectie Koenigs in 1940 en geschonken aan de Stichting Museum Boijmans Van Beuningen
Tentoonstellingen Amsterdam 1955, nr. 235; Rotterdam/New York 1990, nr. 64; Rotterdam 1997-1998; Florence 2000, nr. 6; Philadelphia 2004, nr. 12; Rotterdam 2008, nr. 38; Rotterdam 2010 (coll 2 kw 6); Parijs 2014, nr. 8; Rotterdam (Rondom Fra B.) 2016
Interne tentoonstellingen Rondom Raphaël (1997)
Van Pisanello tot Cézanne (1992)
Erasmus in beeld (2008)
De Collectie Twee - wissel VI, Prenten & Tekeningen (2010)
Rondom Fra Bartolommeo (2016)
Onderzoek Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Literatuur Juynboll 1938, pp. 19-20, ill. p. 19 (recto: Pontormo); Hannema 1942, n.p., repr.; Amsterdam 1955, nr. 235 (recto en verso: Pontormo); Berenson 1961, p. 517, nr. 2368A-2, fig. 922 (Pontormo); Cox Rearick 1964, vol. 1, pp. 247-248, nr. 255, p. 229, onder cat. nr. 218, vol. 2, fig. 240 (recto: Pontormo), en vol. 1, p. 248, nr. 256 (verso: Pontormo); Forlani Tempesti 1967, p. 75 (recto: Pontormo); Cox Rearick 1981, vol. 1, pp. 247-248, nr. 255, p. 195, onder nr. 172, p. 229, onder nr. 219, p. 247, onder nr. 254, vol. 2, fig. 240 (recto: Pontormo), en vol. 1, p. 248, nr. 256, p. 195, onder nr. 172 (verso: Pontormo); Lebensztejn 1984, p. 70, fig. 9 (recto: Pontormo); Luijten/Meij 1990, nr. 64, repr. (recto: Pontormo), en fig. d (detail verso) (Pontormo); Lebensztejn 1992, p. 104, fig. 8 (recto: Pontormo); Florence 2000, nr. 6, repr. (recto: Pontormo); Philadelphia 2004, nr. 12, repr. (recto: Pontormo); Rotterdam 2008, pp. 103 en 123, no. 38, repr. (recto: Pontormo); Londen/New York 2012, p. 79, onder nr. 11, n. 3 (Pontormo); Parijs 2014, nr. 7 (recto: Pontormo); Florence 2014, p. 165 (Pontormo); Joannides 2015, pp. 100 en 112, n. 38, fig. 17 (recto: Pontormo); Frankfurt 2016, p. 106, onder nrs. 33/34, n. 9 (Pontormo)
Materiaal
Object
Geografische herkomst Italië > Zuid-Europa > Europa
Plaats van vervaardiging Florence > Toscane > Italië > Zuid-Europa > Europa

Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje

Entry bestandscatalogus Italiaanse tekeningen 1400-1600

Auteur: Maud Guichané

Jacopo Pontormo, 'De maaltijd te Emmaüs', 1525, olieverf op doek, 230 x 173 cm, Florence, Gallerie degli Uffizi, inv. 1890 n. 8740.

Twee zittende jongemannen, gekleed zoals Florentijnse schildersleerlingen er in de zestiende eeuw uitzagen, houden hun vingers tussen de bladzijden van een groot boek[1] alsof ze zojuist tijdens het lezen zijn gestoord. De jongen die ons aankijkt peutert met zijn linkerhand in zijn neus. De scène, neergezet in krachtige lijnen in rood krijt, oogt opvallend spontaan, misschien zelfs wat ongepast,[2] en geeft een levendig inkijkje in Pontormo’s dagelijkse leven. De tekening en een aantal vergelijkbare studies uit Pontormo’s oeuvre[3] zijn een mijlpaal in een Florentijnse traditie die teruggaat op de studies van garzoni (jonge assistenten) die in de vroege renaissance in de werkplaats werden vervaardigd. In de late zestiende en de zeventiende eeuw culmineerde dit in informele studies van eigentijdse figuren, bijna genrevoorstellingen, van de hand van kunstenaars als Bernadino Poccetti (1548-1612) en Jacopo da Empoli (1551-1640).[4] De verso van het blad toont linksonder een kleine tekening in zwart krijt en het hoofd van een man met hoed die opkijkt naar links. 

Ondanks het feit dat Pontormo zonder aan enig schilderij te denken aan weerszijden van het blad tekende wat hij op dat moment vóór zich zag, kunnen beide studies aan belangrijke werken worden gerelateerd die in de eerste helft van de jaren 1520 door hem werden geschilderd.[5] De studie op de verso verwijst naar de mannelijke figuur met een mand links van de beroemde lunet van Vertumnus en Pomona uit 1519-1521 in de Villa Poggio a Caiano.[6] De positie van het hoofd als ook de uitdrukking zijn vrijwel identiek. Ook uit andere studies blijkt dat Pontormo deze figuur aanvankelijk met een hoed wilde afbeelden.[7] 

Dat de kunstenaar een ingewikkeld proces doorliep om de lichaamshouding van zijn figuren te bepalen, laat zich aflezen aan de voorbereidende tekeningen van de twee zittende apostelen in de voorgrond van De maaltijd te Emmaüs (afb.).[8] Pontormo schilderde dit werk, nu in Florence, in 1525 voor het gastenverblijf van het kartuizerklooster in Galluzzo. 

De relatie tussen dit schilderij en de recto van het Rotterdamse blad is niet meteen duidelijk[9] en de meeste kenners namen de tekening niet op in de lijst met voorstudies van Pontormo.[10] Ergens is dat terecht omdat de kunstenaar de tekening indertijd niet maakte met dit schilderij in het achterhoofd. Toch verwees Pontormo in de voorbereidende fase voor die compositie zonder enige twijfel wel degelijk naar deze tekening. 

Volgens Cox Rearick is een andere tekening in Florence[11] van een zittende naakte man, gezien op de rug, een voorstudie voor de apostel links in het schilderij. Opmerkelijk is dat als het beeld langs de verticale as wordt gespiegeld,[12] de globale houding van de figuur meer overeenkomt met die van de jongeman rechts op het Rotterdamse blad. Dit brengt twee andere bewaard gebleven tekeningen, in München, in het spel.[13] De verso van de eerste tekening in München toont een tussenliggend stadium in de ontwikkeling van deze figuren. De studie boven aan het blad sluit vrijwel naadloos aan bij de uiteindelijke versie in de andere tekening in München van de apostel die links in het schilderij wijn inschenkt. In de studie onderaan het eerste blad lijkt de man ook iets in te schenken, maar de karakteristieke positie van het hoofd is ditmaal ontleend aan de naaktstudie in Florence en lijkt, opnieuw gespiegeld, sterk op die in de Rotterdamse tekening. Daarmee vormt deze studie een volgende fase in de richting van de uiteindelijke tekening van de apostel die rechts in het schilderij het brood vasthoudt en op de recto van het eerste blad in München is uitgewerkt. 

Dit met elkaar verweven zijn van allerlei studies is kenmerkend voor Pontormo’s voorbereidende werk voor schilderijen.[14] In deze tekening wist hij de directheid en ongedwongen sfeer te vangen van wat zich voor zijn eigen ogen afspeelde, inclusief de spontane gebaren die hij nog net opving. Die werkwijze is geheel in lijn met het zoeken naar een zo naturalistisch mogelijke weergave die zo kenmerkend is voor Pontormo’s kunst. Dit streven naar naturalisme was al aanwezig in de arcadische, rustiek aandoende decoraties in de Villa Poggio a Caiano,[15] maar wist hij geheel overtuigend op een vernieuwende wijze in De maaltijd te Emmaüs uit te drukken. Deze belangstelling voor de maniera moderna manifesteerde zich op verschillende manieren. Naast scènes uit het dagelijkse leven en poses die hij uit het geheugen opdiepte en in zijn schilderijen verwerkte, werd Pontormo tijdens zijn project in Galluzzo, waartoe De maaltijd te Emmaüs behoort, ook sterk beïnvloed door de houtsneden van de Kleine passie door Albrecht Dürer (1471-1528).[16] De Rotterdamse tekening vormt daarmee de link tussen twee belangrijke werken waarin Pontormo zich een meester in de maniera moderna toonde. 

Noten

[1] Sommige kunsthistorici herkenden hierin een tekeningenalbum: Amsterdam 1955, p. 135, nr. 235; Philadelphia 2004, p. 79, nr. 12; Rotterdam 2008, p. 103.  

[2] Dit werd ook toen al gezien als ongepast; zie Rotterdam 2008, p. 103.

[3] Bijvoorbeeld Vier zangers, Boedapest, Szépművészeti Múzeum, inv. 1927 (Cox Rearick 1981, dl. 1, p. 195, nr. 172; Washington/Chicago/Los Angeles 1985, p. 45, nr. 14; Frankfurt 2016, p. 106, nr. 32/33), of Zittende jongeman in eigentijdse kleding met zijn rechterarm leunend op een blok, Londen, Courtauld Gallery, Samuel Courtauld Trust, inv. D.1978.PG.92 (Cox Rearick 1981, dl. 1, p. 247, nr. 254; Londen/New York 2012-13, p. 76, nr. 11; Florence 2014, p. 165).  

[4] Forlani Tempesti 1967, p. 75; Florence 2014, p. 165; Frankfurt 2016, p. 106. 

[5] Bertie beschouwde Vertumnus en Pomona, De maaltijd te Emmaüs en De kruisafname als de ‘drie pijlers’ van Pontormo’s carrière (Berti 1990, p. 20). 

[6] Fresco, 461 x 990 cm. Zie voor de motieven, iconografie en analyse van dit schilderij met name Costamagna 1994, pp. 152-162, nr. 34 (en de hierin opgenomen bibliografie); Tazartes 2008, pp. 78 e.v. en Falciani/Natali 2014, pp. 116-132.  

[7] Florence, Gallerie degli Uffizi, inv. 6514 F verso (Cox Rearick 1981, dl. 1, p. 182, nr. 140), en inv. 452 F verso (Cox Rearick 1981, dl. 1, pp. 182-183, nr. 141). Zie ook Luijten/Meij 1990, p. 179, nr. 64.  

[8] Olieverf op doek, 230 x 173 cm, Florence, Gallerie degli Uffizi, inv. 1890 n. 8740. Over dit werk, zie Costamagna 1994, pp. 178-180, nr. 46 (en de hierin opgenomen bibliografie); Florence 2014, p. 210, nr. VI.1.4. 

[9] Berenson (1961, p. 571, nr. 2368A-2, afb. 922) zag deze studie als deel van het voorbereidende werk dat Pontormo rond 1532 uitvoerde voor een lunet in de Villa Poggio a Caiano die nooit is verwezenlijkt. De huidige auteur vindt dit echter niet overtuigend; zie ook Luijten/Meij 1990, p. 179, nr. 64. 

[10] Dit verband werd gelegd in Luijten/Meij 1990, p. 179, nr. 64. Cox Rearick (1981, dl. 1, p. 247, nr. 255) zag een stilistische verwantschap met de studies voor De maaltijd te Emmaüs, maar geen direct verband met het schilderij. Costamagna (1994) vermeldt de studie überhaupt niet in zijn catalogue raisonné. 

[11] Gallerie degli Uffizi, inv. 6656 F recto (Cox Rearick 1981, dl. 1, pp. 228-229, nr. 217). Zie ook Milan 1970, z.p., nr. 18. 

[12] Mogelijk maakte Pontormo gebruik van een spiegel. Zie hierover Pilliod 2022, p. 102.  

[13] Staatliche Graphische Sammlung, inv. 10142 Z recto en verso (Cox Rearick 1981, dl. 1, p. 229, nr. 218 (verso) en p. 230, nr. 220 (recto)), en inv. 14043 Z (Cox Rearick 1981, dl. 1, pp. 229-230, nr. 219; New York 2012, p. 44, nr. 12; Florence 2014a, p. 230, nr. 39; Frankfurt 2016, p. 110, nr. 36). Zie ook München 1983-1984, pp. 36-37, nr. 28-29. 

[14] Deze werkwijze kwam eerder ter sprake bij een andere tekening in Rotterdam, Museum Boijmans Van Beuningen, inv. I 285 

[15] Berti 1966, p. LXXIV.  

[16] Zie voor de invloed van het werk van Dürer op Florentijnse kunstenaars, en vooral Pontormo, Florence 1996, pp. 25-26; Natali 2007a, pp. 63-69 (meer specifiek pp. 64-67); en met name Falciani/Natali 2014, in het bijzonder hoofdstuk III: ‘Da Poggio a Caiano all Certosa: “vivezza” del naturale e “passioni” tedesche’, pp. 105-161.

Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Pontormo (Jacopo Carucci)

Pontormo 1494 - Florence 1557

Bekijk het volledige profiel