:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Drie scènes met talrijke figuren in een architectonische omgeving

Drie scènes met talrijke figuren in een architectonische omgeving

Anoniem (in circa 1352-1385)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Drie scènes met talrijke figuren in een architectonische omgeving
Materiaal en techniek Pen in bruine inkt, op wit geprepareerd perkament
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 223 mm
Breedte 168 mm
Makers Kunstenaar: Anoniem
Vroegere toeschrijving: Tomaso da Modena
Vroegere toeschrijving: Altichiero da Zevio
Inventarisnummer I 1 recto (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in circa 1352-1385
Inscripties 'F 25' (verso, l.o., potlood), '3' (verso, r.b.)
Verzamelaar Franz Koenigs
Merkteken Marquis de Lagoy (L.1710), L. Galichon (L.1060), G. Strogonoff (L.550), F.W. Koenigs (L.1023a) in dorso
Herkomst Marquis de Lagoy (1764-1829, L.1710)***, Aix-en-Provence; - ; Emile Galichon (1829-1875, L.856, L.1058, L.1059), Parijs; zijn veiling, Parijs (Clément) 10-14.05.1875, lot 58 (Giotto di Bondone, opgehouden bij FF 1000, Galichon); Louis Galichon (1829-1893, L.1060), Parijs; zijn veiling, Parijs (Danlos) 04.03.1895, lot 76 (Giotto di Bondone, FF 700 aan D[...]); Graaf Grégoire Stroganoff (1829-1910, L.550), Rome; zijn veiling, Rome (Jandolo, Tavazzi) 18-23.04.1910, lot 479, pl. 5 (Giotto di Bondone); - ; Franz W. Koenigs (1881-1941, L.1023a), Haarlem, verworven in 1920-1930 (toegeschreven aan Ambrogio Lorenzetti, verbeterd in Altichiero da Zevio); D.G. van Beuningen (1877-1955), Rotterdam, verworven met de Collectie Koenigs in 1940 en geschonken aan de Stichting Museum Boijmans Van Beuningen
Tentoonstellingen Parijs 1879; Amsterdam 1934, nr. 445; Parijs 1935, nr. 502; Parijs/Rotterdam/Haarlem 1962, nr. 2
Interne tentoonstellingen Italiaanse tekeningen in Nederlands bezit (1962)
Onderzoek Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Literatuur Chennevières 1880, p. 8 (Giotto); Meder 1923, p. 294, fig. 400 (Lorenzetti); Coletti 1933, p. 54, pl. 63; Amsterdam 1934, nr. 445, ill. (Italy, c. 1400); Parijs 1935, nr. 502 (Altichiero); Degenhart 1937, p. 294 (toeg. Altichiero); Oertel 1940, pp. 247-48; Stix/Spitzmüller 1941, vol. 6, onder nr. 348 (toeg. Tommaso da Modena, ca. 1358); Toesca 1951, p. 755, n. 281 (school van Verona?); Parijs/Rotterdam/Haarlem 1962, vol. 1, nr. 2, vol. 2, pl. 3 (anon. Verona); Coletti 1963, p. 123, no. 17, fig. 97; Degenhart/Schmitt 1968, vol. I-2, p. 641 (verso: Tommaso da Modena); Koschatzky/Oberhuber/Knab 1971, onder nr. 2; Meder/Ames 1978, vol. 1, pp. 138, 237, 238, 241, 246, 327, 423, 453; vol. 2, p. 10, pl. 6; Treviso 1979, p. 108, n. 52; Venice 1981, onder nr. 15; Byam Shaw 1983, p. 209 n. 1, onder nr. 207; Gibbs 1989, p. 300; Birke/Kertész 1992, vol. 1, p. 12 onder nr. 19; Degenhart/Schmitt 2004, vol. III-2, pp. 234-235
Materiaal
Object
Geografische herkomst Italië > Zuid-Europa > Europa
Plaats van vervaardiging Verona > Veneto regio > Italië > Zuid-Europa > Europa

Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje

Entry bestandscatalogus Italiaanse tekeningen 1400-1600

Auteur: Rosie Razzall

De scènes op dit dubbelzijdig betekende blad van perkament zijn waarschijnlijk gerelateerd aan een reeks fresco's waarin verschillende episodes uit een verhaal door een groep figuren in een architectonische omgeving worden voorgesteld. Ooit werd gedacht dat de scènes passages uit het leven van de heilige Ursula verbeeldden aangezien de tekening werd toegeschreven aan Tommaso da Modena (1325/1326-1379)[1] die in 1358 een reeks fresco’s over het leven van de heilige Ursula in een kapel van de kerk van Santa Margherita degli Eremitani in Treviso voltooide.[2] Inmiddels trekken deskundigen deze toeschrijving en interpretatie van de iconografie in twijfel en blijven er vragen over het blad bestaan.[3] 

Volgens de legende was Ursula de dochter van koning Dionotus van Dumnoia (nu Devon, Somerset en Dorset) en reisde zij in gezelschap van 11.000 dienstmaagden naar Armorica (het huidige Brittanië) af om daar haar toekomstige echtgenoot, Conan Meriodoc, te ontmoeten. Nog voordat het huwelijk plaatsvond werden alle vrouwen tijdens een pelgrimstocht in Keulen vermoord. Hoewel de scènes op het Rotterdamse blad wel enigszins te vergelijken zijn met de frescocyclus van Tommaso da Modena, verwijst de iconografie niet ondubbelzinnig naar taferelen uit de legende van Ursula. De recto toont links boven een scène van een engel die op een troon zit en geflankeerd wordt door figuren. De drie daaropvolgende scènes – rechts boven, rechts onder en midden boven op de verso – beelden alle een groep figuren af die zich tot een figuur op een troon richten, en zijn mogelijk varianten op een en dezelfde scène. De figuur die met het ene been voor het andere buigt wordt, iets kleiner ditmaal, in het lege vlak links onder op de recto van het blad, herhaald. Ook twee andere buigende figuren in een mantel kunnen aan deze scène zijn gerelateerd. In het onderste tafereel op de verso zit een figuur op een troon omringd door figuren die in een halve kring zitten. Het feit dat deze zijn herhaald doet vermoeden dat de tekenaar op dit blad vooraf ideeën uitwerkte en geen voltooide fresco’s kopieerde. 

De tekening is nauw gerelateerd aan een betekend blad van perkament in Wenen[4] met meerdere scènes van Ursula en haar vader in een architectonische setting en met één scène rond een andere, niet gerelateerde heilige. Mogelijk maakten de bladen in Rotterdam en Wenen deel uit van hetzelfde modelboek dat in een werkplaats werd gebruikt. Beide bladen zijn ook vergeleken met een perkamenten blad in Parijs[5] met studies voor een Annunciatie, en een ander blad, ook in Parijs,[6] met soldaten die via een ophaalbrug een kasteel binnengaan. Toch wordt niet algemeen aangenomen dat de tekeningen in Rotterdam en Wenen van dezelfde hand zijn als de Parijse tekeningen. Degenhart/Schmitt vermeldden een inscriptie op de verso van de Rotterdamse tekening die volgens hen grotendeels onleesbaar of uitgewist is en inmiddels ook niet meer op de tekening te zien.[7] Zij zagen een verband tussen deze inscriptie en de ‘pseudo-handtekeningen’ en nummering op de bladen van perkament uit het taccuino di viaggio, een reisschetsboek dat in de werkplaats van Gentile da Fabriano (1370-1427) en Pisanello (1395-1455) van hand tot hand ging. De bladen in Parijs en Wenen zijn voorzien van inscripties en de tekeningen in Rotterdam, Wenen en Parijs delen dezelfde herkomstgeschiedenis: Lagoy. Andere suggesties voor de toeschrijving van de bladen in Rotterdam en Wenen zijn onder meer Giotto (ca. 1267-1337) of een kunstenaar uit diens kringen,[8] zoals Ambrogio Lorenzetti (ca. 1290-1348)[9] en Altichieri da Zevio (1320/1330-1385), waarmee de tekening dus zelfs nog ouder zou zijn dan nu wordt gedacht.[10] Recentelijk schrijven deskundigen het blad liever aan een anonieme kunstenaar uit Noord-Italië toe.[11]

Noten

[1] Coletti 1933, p. 54; Stix/Spitzmüller 1941, dl. 6, onder nr. 348; Coletti 1963, p. 123, nr. 17; Birke/Kertész 1992, dl. 1, p. 12 onder nr. 19. 

[2] De fresco’s bevinden zich nu in het Musei Civici Treviso. 

[3] Oertel 1940, p. 247, n. 41; Toesca 1951, p. 755, n. 281; Gibbs 1989, p. 300; Degenhart/Schmitt 2004, dl. 3-2, pp. 234-235. 

[4] Albertina, inv. 19. 

[5] Musée du Louvre, inv. RF 419. 

[6] Frits Lugt Collectie-Fondation Custodia, inv. 5716. 

[7] Degenhart/Schmitt 1968, dl. 1-2, p. 641; Degenhart/Schmitt 2004, dl. 3-2, pp. 234-235. 

[8] Chennevières 1880, p. 8; Zuliani in Treviso 1979, p. 108, n. 52; Gibbs 1989, p. 300; Birke/Kertész 1992, dl. 1, p. 12 onder nr. 19. 

[9] Meder 1923, p. 294. 

[10] Parijs 1935, nr. 502; Degenhart 1937, p. 294; Meder/Ames 1978, dl. 2, p. 10. 

[11] Degenhart/Schmitt 2004, dl. 3-2, pp. 234-235. 

Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker