:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Groep van elf acrobaten

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Groep van elf acrobaten
Materiaal en techniek Pen en penseel in bruine en groenblauwe inkt, wit gehoogd (geoxideerd)
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 388 mm
Breedte 261 mm
Makers Tekenaar: Anoniem
Inventarisnummer I 4 (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in circa 1575-1650
Watermerk Letter F of Latijns kruis (?) op drieberg in wapenschild, 62 x 38 mm, op P4 van 8P, vH, besneden folio blad, links van midden, geschouwd met IRP (bij doorzicht), mogelijk globaal gelijkend op type Briquet 11938-39 (Lucca 1582, Rome 1591, Ferrara 1598, varianten tot c. 1650 in Fabriano/Rome); geen vergelijkbare types in in Piccard Online.
Inscripties '7.' (verso, midden, pen in bruine inkt)
Verzamelaar Franz Koenigs
Merkteken F.W. Koenigs (L.1023a) deest
Herkomst Franz W. Koenigs (1881-1941, L.1023a), Haarlem, verworven in 1920-1930 (Florentijns, c. 1450); D.G. van Beuningen (1877-1955), Rotterdam, verworven met de Collectie Koenigs in 1940 en geschonken aan de Stichting Museum Boijmans Van Beuningen
Onderzoek Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Materiaal
Object
Techniek
Gehoogd > Schildertechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Geografische herkomst Italië > Zuid-Europa > Europa
Plaats van vervaardiging Florence > Toscane > Italië > Zuid-Europa > Europa

Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje

Entry bestandscatalogus Italiaanse tekeningen 1400-1600

Auteur: Klazina Botke

Dit blad werd door Helmut Lütjens omschreven als anoniem Florentijns en gedateerd rond 1450.[1] Het watermerk wijst echter op een veel latere vervaardigingsperiode: rond 1575-1650. Wel is enig voorbehoud geboden omdat het merk door oxidatie van het witte hoogsel niet meer goed zichtbaar is. De tekening is verder ook in slechte staat: de bruine inkt is verbleekt en het papier bevat veel roestkleurige vlekken. Hierdoor is de voorstelling van elf mannen die samen een menselijke piramide vormen niet meer duidelijk te zien. Alleen de blauwe inkt en het witte hoogsel waarmee de strakke kleding van de acrobaten is weergegeven, steekt nog helder tegen het blad af. Onder uv-licht zijn de figuren iets beter zichtbaar. Zo wordt duidelijk dat verscheidene figuren vrouwelijk zijn en de acrobaten een centrale piramide en twee aangrenzende torens vormen.

Een vergelijking met de beroemde prentenserie uit circa 1534 van de Italiaanse kunstenaar Juste de Juste (ca. 1505-ca. 1559) ligt voor de hand: beide werken tonen mannen die gymnastische toeren uithalen.[2] Maar waar De Juste het onderwerp gebruikte om zijn artistieke kunnen te etaleren - door de overdreven anatomische weergave en de naakte lichamen op fantastische wijze te laten buigen en draaien - ligt de nadruk in de Rotterdamse tekening eerder op het nauwkeurig weergeven van de piramide zelf. Het is daarom mogelijk dat de kunstenaar hier een bestaande gebeurtenis heeft vastgelegd. Levende piramides werden in Italië vaak opgevoerd tijdens belangrijke festiviteiten zoals het carnaval in Venetië en vieringen aan het Medici-hof in Florence. Die laatste zijn onder andere vereeuwigd in een prent door Stefano della Bella (1610-1664).[3] Het speelse karakter maakte de menselijke piramide ook geschikt voor meer decoratieve voorstellingen. Hiervan zijn de fresco’s van Cesare Baglione (ca. 1550-1615) in de Salone dei Giocolieri (Zaal van de jongleurs) in Castello di Torrechiara te Langhirano het bekendste voorbeeld.

Noten

[1] Lütjens ca. 1928-1935.

[2] Rotterdam, Museum Boijmans Van Beuningen, inv. DN 879/451.

[3] Stefano della Bella’s La gara delle Stagioni (1652) bestaat uit veertien prenten waarvan een aantal met menselijke piramides. 

Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker