:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
De personificatie van hoop

De personificatie van hoop

Kopie naar: Giovanni dal Ponte (in circa 1475-1500)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel De personificatie van hoop
Materiaal en techniek Pen en bruine inkt, bruine wassingen, wit gehoogd, op paars geprepareerd papier (de onbetekende keerzijde oranje geprepareerd)
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 188 mm
Breedte 94 mm
Makers Kopie naar: Giovanni dal Ponte
Vroegere toeschrijving naar: Pesellino (Francesco di Stefano)
Inventarisnummer I 5 (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in circa 1475-1500
Watermerk geen? (geen doorzicht vanwege grondering, vH, 3P)
Inscripties '19' (verso, m.b., potlood)
Verzamelaar Franz Koenigs
Merkteken F.W. Koenigs (L.1023a)
Herkomst (?) Eugène Rodrigues (1853-1928, L.897)**, Parijs; Franz W. Koenigs (1881-1941, L.1023a), Haarlem, verworven in 1920-1930 (Florentijns, c. 1470); D.G. van Beuningen (1877-1955), Rotterdam, verworven met de Collectie Koenigs in 1940 en geschonken aan de Stichting Museum Boijmans Van Beuningen
Tentoonstellingen Rotterdam 2018 (Jongerius)
Onderzoek Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Literatuur Degenhart/Schmitt 1968, vol. I-2, nr. 546, vol. I-4, pl. 370b (volger van Pesellino); Byam Shaw 1983, pp. 4-6 onder nr. 2 (Giovanni da Ponte, vrije kopie); Parijs 1984, pp. 3-4, onder nr. 2; Forlani Tempesti 1991, p. 181 nr. 5, onder nr. 64
Materiaal
Object
Techniek
Gehoogd > Schildertechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Bruin gewassen > Wassen > Gewassen > Tekentechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Prepareren > Geprepareerd > Vormtechniek > Algemene techniek > Techniek > Materiaal en techniek
Geografische herkomst Italië > Zuid-Europa > Europa
Plaats van vervaardiging Florence > Toscane > Italië > Zuid-Europa > Europa

Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje

Entry bestandscatalogus Italiaanse tekeningen 1400-1600

Auteur: Gert Jan van der Sman

Deze tekening maakt deel uit van een reeks van personificaties van de zeven deugden, waartoe ook de allegorieën Gerechtigheid (I 107) en Kracht (I 533) behoren. Algemeen wordt aangenomen dat de drie bladen onderdeel waren van een tekenboek. De maker bracht variatie in de kleuren van de preparatielagen aan en prepareerde ook de achterzijden van de tekeningen in uiteenlopende kleurgradaties. Dit gebrek aan eenvormigheid doet vermoeden dat de tekeningen primair voor gebruik in een (schilders)werkplaats bestemd waren.

Een tekening uit de verzameling Lugt in Parijs, voorstellende de personificatie van de liefde, vormt een thematische aanvulling op de drie Rotterdamse bladen, maar wijkt er in technisch opzicht wezenlijk van af.[1] Liefde is met een metaalstift getekend en is zeer fijn van uitvoering. Voor de drie Rotterdamse tekeningen is gebruik gemaakt van pen en inkt, waardoor de contouren scherper zijn en de arceringen zwaarder. Byam Shaw (1983) leidde hier terecht uit af dat de Rotterdamse tekeningen later ontstonden. Ze waren naar zijn mening afgeleid van een vroege reeks van de zeven deugden, waarvan vooralsnog alleen de tekening in Parijs is teruggevonden.

Stilistisch laat de tekening in Parijs zich plaatsen in de omgeving van Giovanni dal Ponte (ca. 1385-ca. 1437), een schilder wiens zwierige stijl affiniteit vertoont met die van Lorenzo Monaco (1370/1371-1423/1424). Ook in iconografisch opzicht biedt het oeuvre van Giovanni dal Ponte aanknopingspunten. De paraplu-vormige aureolen die de hoofden van Liefde, Hoop en Kracht sieren, zijn ook te vinden op het paneel De zeven vrije kunsten te Madrid en het pendant De zeven deugden dat in 2016 te New York werd geveild.[2] Giovanni dal Ponte wordt tevens verantwoordelijk geacht voor de uitbeelding van de drie goddelijke deugden op het geschilderde grafmonument van kardinaal Pietro Corsini in de Dom in Florence uit 1422.[3] Net als in de hier besproken tekening is de personificatie van de hoop daar in profiel weergegeven, maar dan zittend naar links.

De datering van de drie Rotterdams tekeningen kan slechts bij benadering worden vastgesteld. Het gebruik van pen en inkt op geprepareerd papier was vóór 1475 ongebruikelijk. Degenhart en Schmitt (1968) mochten reeds benadrukken dat Florentijnse kunstenaars en hun assistenten tot diep in de vijftiende eeuw teruggrepen op vroegvijftiende-eeuwse iconografische voorbeelden.[4] Gesteld dat de tekening te Parijs rond 1425 ontstond, dan valt de datering van de Rotterdamse bladen ruim vijftig jaar later.

Noten

[1] Fondation Custodia, coll. Frits Lugt, inv. 1170.

[2] Museo del Prado, inv. P002844; veiling Christie's, 14.04.2016, lot 129; Florence 2016-2017, pp. 160-161, 221.

[3] Tartuferi 2016-2017, p. 39, afb. 19.

[4] Degenhart/Schmitt 1968, vol. I‑2, p. 554.

Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Giovanni dal Ponte

Florence 1385 - Florence in of na 1437

Bekijk het volledige profiel