:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Zwaardzwaaiende jongeling

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Zwaardzwaaiende jongeling
Materiaal en techniek Zwart krijt, pen in bruine inkt, bruin gewassen, wit gehoogd, op blauw papier (verkleurd)
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 210 mm
Breedte 121 mm
Makers Kunstenaar: Florentijnse School
Vroegere toeschrijving: Davide Ghirlandaio
Inventarisnummer I 8 (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in circa 1460-1480
Watermerk geen? (onvoldoende doorzicht, vV, ?P), viewed with IRP (transmittent light)
Verzamelaar Franz Koenigs
Merkteken F.W. Koenigs (L.1023a)
Herkomst Franz W. Koenigs (1881-1941, L.1023a), Haarlem, verworven in 1920-1930 (Florentijns, tweede helft 15e eeuw, verbeterd in Davide Ghirlandaio); D.G. van Beuningen (1877-1955), Rotterdam, verworven met de Collectie Koenigs in 1940 en geschonken aan de Stichting Museum Boijmans Van Beuningen
Tentoonstellingen Rotterdam 2010-2011 (coll 2 kw 8-9)
Interne tentoonstellingen De Collectie Twee - wissel VIII, Prenten & Tekeningen (2010)
De Collectie Twee - wissel IX, Prenten & Tekeningen (2011)
Onderzoek Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Materiaal
Object
Techniek
Gehoogd > Schildertechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Geografische herkomst Italië > Zuid-Europa > Europa
Plaats van vervaardiging Florence > Toscane > Italië > Zuid-Europa > Europa

Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje

Entry bestandscatalogus Italiaanse tekeningen 1400-1600

Auteur: Gert Jan van der Sman

Dit ongepubliceerde blad is in een verwante techniek getekend als een studie van knielende en zittende figuren in Berlijn.[1] De Berlijnse tekening wordt gerekend tot een groep tekeningen die door Degenhart en Schmitt (1968) op naam van Domenico Veneziano (ca. 1410-1461) werd gesteld en tegenwoordig vaak aan Luca della Robbia (1399/1400-1482) wordt toegeschreven.[2] Wat de twee tekeningen vooral verbindt, is het gebruik van witte vlakken die met breed penseel rondom de figuren zijn aangebracht.

Er zijn echter ook stilistische verschillen te ontwaren. De weergave van de figuren op de Berlijnse tekening laat zich zowel met Domenico Veneziano’s paneeltje De stigmatisering van de heilige Franciscus in Washington,[3] als met de beschilderde tondi met de twaalf maanden van Luca della Robbia in Londen verbinden.[4] Daaruit volgt een datering tussen circa 1445 en 1460. De mannenfiguur op de tekening in Rotterdam vertoont minder duidelijke overeenkomsten met werken van Domenico Veneziano en de kunstenaars uit diens invloedssfeer, tot wie ook Luca della Robbia wordt gerekend.[5] De plooipartijen van diens tenue zijn minder gedetailleerd uitgewerkt dan de plooien die we zien in de tekening in Berlijn. Bovendien zijn de benen van de woest met zijn zwaard zwaaiende jongeman ten opzichte van het bovenlichaam uit proportie. De Rotterdamse tekening staat derhalve in een tekentraditie die rond 1450 werd ingezet, maar lijkt later te zijn ontstaan. Met betrekking tot de datering dienen zich twee mogelijkheden aan: rond 1470-1480, toen er in de Florentijnse schildersateliers op grote schaal modelstudies werden vervaardigd, of rond 1600, zoals Aidan Weston-Lewis en Miles Chappell vermoeden op basis van de vloeiende tekentechniek.[6]  

Noten

[1] Staatliche Museen, Kupferstichkabinett, inv. KdZ 5047; Schulze Altcappenberg 1995, pp. 132-134 (toegeschreven aan Domenico Veneziano).

[2] Degenhart/Schmitt 1968, vol. I-2, nrs. 336-345; F. Ortenzi in: Arezzo 2009, nr. 111.

[3] National Gallery of Art, inv.1939.1.140

[4] Victoria and Albert Museum, inv. 732-1861 t/m 743-1861.

[5] Verg. Pope-Hennessy 1980, p. 45: ‘... the influence of Domenico Veneziano on the roundels is very strong’. 

[6] Schriftelijke mededelingen van 11.02.2022 en 01.03.2022. Het betreft dan een oefening in de ‘gusto quattrocentesco’.

Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Florentijnse School

Florence 1400 - Florence 1600

Bekijk het volledige profiel