:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Hoofd van een engel, naar Leonardo da Vinci

Hoofd van een engel, naar Leonardo da Vinci

Toegeschreven aan: Giovanni-Antonio Boltraffio (in circa 1500-1516)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

Op reis

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Hoofd van een engel, naar Leonardo da Vinci
Materiaal en techniek Zwart krijt, wit krijt, op verkleurd blauwgrijs papier
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is op reis
Afmetingen Hoogte 186 mm
Breedte 158 mm
Makers Toegeschreven aan: Giovanni-Antonio Boltraffio
Omgeving van: Leonardo da Vinci
Maker: Anoniem
Inventarisnummer I 26 (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in circa 1500-1516
Watermerk niet vast te stellen door de tekening (vV, 8P, fijn papier)
Inscripties geen
Verzamelaar Franz Koenigs
Merkteken T. Lawrence (L.2445), F.W. Koenigs (L.1023a)
Herkomst Richard Cosway (1740-1821, L.628), Londen; zijn veiling, Londen (Stanley) 14-22.02.1822, lot #; Sir Thomas Lawrence (1769-1830, L.2445), Londen; Kunsthandelaar Samuel Woodburn, aangekocht met de Collectie Lawrence in 1834, cat. Londen 1836a, nr. 73; De Prins van Oranje, later Koning Willem II der Nederlanden; zijn veiling, Den Haag (De Vries, Roos, Brondgeest) 12.08.1850, waarschijnlijk in lot 264 (Leonardo da Vinci, teruggetrokken); zijn dochter Prinses Sophie van Oranje-Nassau (1824-1897), Groothertogin van Sachsen-Weimar-Eisenach, Weimar; haar echtgenoot Groothertog Karl Alexander von Sachsen-Weimar-Eisenach (1818-1901) Weimar; hun kleinzoon Groothertog Wilhelm Ernst von Sachsen-Weimar-Eisenach (1876-1923), Weimar (Luini); Franz W. Koenigs (1881-1941, L.1023a), Haarlem, verworven in 1923 (kopie naar Leonardo da Vinci); D.G. van Beuningen (1877-1955), Rotterdam, verworven met de Collectie Koenigs in 1940 en geschonken aan de Stichting Museum Boijmans Van Beuningen
Tentoonstellingen Rotterdam 1995, p. 206, (school van Leonardo), Rotterdam 1997-1998
Interne tentoonstellingen Rondom Raphaël (1997)
Onderzoek Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Literatuur Rotterdam 1995, p. 206
Materiaal
Object
Geografische herkomst Italië > Zuid-Europa > Europa

Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje

Entry bestandscatalogus Italiaanse tekeningen 1400-1600

Auteur: Michael Kwakkelstein

Leonardo da Vinci, 'Madonna van de rotsen', ca. 1495-1499 en 1506-1508, olieverf op populierenhout, 189,5 x 120 cm, National Gallery, London. Foto National Gallery, London

Deze tekening is een kopie van het hoofd van een engel in Leonardo da Vinci’s Madonna van de rotsen (begonnen omstreeks 1495‑1499, voltooid tussen 1506 en 1508) in Londen.[1] Dat schilderij, met de maagd Maria, het Christuskind, de kleine Johannes de Doper en een aartsengel, mogelijk Uriël, vormde oorspronkelijk het middenpaneel van een omvangrijk altaarstuk dat in 1508 werd geplaatst in de kapel van de Broederschap van de Onbevlekte Ontvangenis in de San Francesco Grande in Milaan. Al meteen na voltooiing was Leonardo’s schilderij een groot succes, zoals blijkt uit talloze geschilderde kopieën en bewerkingen, veelal van schilders uit Lombardije.[2] Het werk bleef in situ tot 1781‑1784, toen het altaarstuk werd ontmanteld.

Deze studie is stilistisch nauw verwant aan een tekening van de buste van een jongeman in het Louvre, een werk dat is uitgevoerd in zwart krijt met sporen van witte hoogsels en dat door Dominique Cordellier aan Leonardo's meestbegaafde navolger, Giovanni Antonio Boltraffio, werd toegeschreven.[3] Kenmerkend voor Boltraffio’s tekeningen, naast de virtuoze weergave van driedimensionale vormen, is het subtiele gebruik van ofwel metaalstift, ofwel zwart of rood krijt met sfumato effecten. Interessant is dat Boltraffio het hoofd van Maria in de Londense versie van de Madonna van de rotsen ‑ in spiegelbeeld - kopieerde in een metaalstifttekening in Florence.[4] Een ander aspect dat de toeschrijving van de Rotterdamse tekening aan Boltraffio ondersteunt, is het feit dat het haar van de engel niet met dezelfde aandacht en zorg in afwerking is gekopieerd als het gezicht van de figuur; de meeste spiraalvormige krullen zijn krachtig en met slechts enkele snelle streken neergezet. Dit verschil in afwerking tussen het gezicht en het haar van een figuur is typerend voor Boltraffio's metaalstifttekeningen van hoofden van jonge mannen en vrouwen.

Talloze details in de tekening zijn door een latere hand met donkere inkt bijgewerkt: de contouren van het gezicht van de engel, de neusvleugel, delen van de mond en wang, enkele krullen, het linkeroog en delen van het rechteroog. Het ruwe papier, met kettinglijnen op onregelmatige afstand van elkaar, is zó dun dat de tekening op de voorzijde duidelijk op de achterzijde van het blad zichtbaar is.

Noten

[1] National Gallery, inv. NG1093; Bambach 2019, dl. 1, pp. 337‑348; dl. 3, pp. 97‑101; Zöllner 2019a, p. 229 (met eerdere bibliografie).

[2] Voor een lijst met kopieën en bewerkingen van zowel de Parijse als Londense versie van Leonardo’s Madonna van de rotsen, zie Natale in: Milaan 1982, pp. 130‑132 (onder nr. 39).

[3] Parijs 1992, pp. 42‑43, nr. 4; Van Cleave 2007, pp. 112‑113, accepteerde de toeschrijving aan Boltraffio en dateerde de tekening op ‘ca. 1510 (?)’. Anders dan Fiorio 2000, p. 201 (onder nr. D42), die betwijfelde of Boltraffio de maker van de tekening in het Louvre was en meer geloof hechtte aan een toeschrijving aan Giovanni Francesco Caroto, zoals geopperd door Hélène Sueur in: Parijs 1993, pp. 49‑50, nr. 3 en Verona/Parijs 1994, pp. 64‑66, nr. 4. Uit documenten is bekend dat Boltraffio begin jaren 1490 werkzaam was in het atelier van Leonardo. Zie Richter 1970, dl. 2, p. 363, par. 1458. Boltraffio werkte het liefst met metaalstift, maar na 1500 verruilde hij deze techniek gaandeweg voor andere media. Zie Bora 1998.

[4] Gallerie degli Uffizi, inv. 425E. Zie Londen 2011, nr. 50.

Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Giovanni-Antonio Boltraffio

Milaan 1467 - Milaan 1516

Bekijk het volledige profiel