:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Staande Bellona

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

Op reis

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Staande Bellona
Materiaal en techniek Zwart krijt, penseel en bruine en witte dekverf op bruin geprepareerd papier
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is op reis
Afmetingen Hoogte 200 mm
Breedte 138 mm
Makers Tekenaar: Andrea Schiavone (Andrea Meldolla)
Inventarisnummer I 36 (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in circa 1540-1550
Watermerk geen (vV, 6P), viewed with IRP (transmittent light)
Inscripties 'Andra Schiavon' (m.b., pen in bruine inkt), 'PGS' (op verwijderd stuk doublure, pen in bruine inkt), 'S.L.no:32' (verso, r.b., pen in bruine inkt)
Verzamelaar Franz Koenigs
Merkteken Z. Sagredo (L.2103a, inv. 'S.L.no:32'), F.W. Koenigs (L.1023a op fragment verwijderde doublure)
Herkomst Zaccaria Sagredo (1653-1729, L.2103a, 'S.L.no:32'), Venetië; - ; Franz W. Koenigs (1881-1941, L.1023a), Haarlem, verworven in 1927; D.G. van Beuningen (1877-1955), Rotterdam, verworven met de Collectie Koenigs in 1940 en geschonken aan de Stichting Museum Boijmans Van Beuningen
Tentoonstellingen Rotterdam/New York 1990, nr. 68; Maastricht/Bruges 2002-2003, nr. IV.4; Rotterdam 2010 (coll 2 kw 6)
Interne tentoonstellingen Van Pisanello tot Cézanne (1992)
De Collectie Twee - wissel VI, Prenten & Tekeningen (2010)
Onderzoek Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Literatuur Tietze/Tietze-Conrat 1944, nr. 1431; Richardson 1976, pp. 32-33, fig. 1, 2; Richardson 1980, p. 115, nr. 141, fig. 80; Luijten/Meij 1990, nr. 68, ill.; Rearick 2001, pp. 106-7, 119, ill. 46; Maastricht/Bruges 2002-2003, nr. IV.4, ill.; Dell’Antonio 2010, pp. 268-269, nr. 26, ill. 25; Di Gioia 2015, p. 55, nr. 12; Hochmann in Venice 2015, p. 117.
Materiaal
Object
Techniek
Prepareren > Geprepareerd > Vormtechniek > Algemene techniek > Techniek > Materiaal en techniek
Plaats van vervaardiging Venetië > Veneto regio > Italië > Zuid-Europa > Europa
Geografische herkomst Italië > Zuid-Europa > Europa

Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje

Entry bestandscatalogus Italiaanse tekeningen 1400-1600

Auteur: Gert Jan van der Sman

Andrea Schiavone, 'Bellona', ca. 1540-1545, ets en drogenaald, 208 x 115 mm, Rotterdam, Museum Boijmans Van Beuningen

De tekening toont Bellona, de godin van de oorlog, met helm, lans en rijkgedecoreerd schild. Zij is weergegeven in driekwart aanzicht en in een zwierige houding die nog wordt geaccentueerd door de bewegelijk getekende plooipartijen van haar gewaad. Andrea Schiavone toont zich een meester in de levendige toepassing van de clair-obscurtechniek. Op de lichtbruine ondergrond van het papier wisselen licht-donkeraccenten elkaar ritmisch af. De penseelvoering is spontaan, maar tegelijkertijd subtiel. De withoogsels op de uitgestoken arm van Bellona zijn bijvoorbeeld fijn aangebracht.

De Rotterdamse tekening staat in direct verband met een ets van Schiavone van vergelijkbaar formaat (afb.).[1] Ten opzichte van de tekening laat deze ets enkele wijzigingen zien, onder meer in de versiering van het schild en in de positie van het heft van het zwaard langs Bellona’s heup. Het onderhavige blad diende weliswaar als vertrekpunt voor de ets, maar niet om exact door de kunstenaar te worden nagebootst. Bij het tekenen in de waslaag van de te etsen koperplaten ging Schiavone altijd vrij en creatief te werk.

De weergave van Bellona is geïnspireerd op de elegante vormentaal van Parmigianino (1503-1540). Het wapperende gewaad van de godin roept bijvoorbeeld diens compositie Circe en de metgezellen van Odysseus in herinnering.[2] Er zijn zelfs aanwijzingen dat Schiavone beschikte over een (niet langer bewaard gebleven) tekening van deze kunstenaar uit Parma, met specifiek Bellona als onderwerp. Twee visuele bronnen maken dit aannemelijk. In Moskou bevindt zich een tekening van Schiavone die vrijwel zeker als tegenhanger van het Rotterdamse blad fungeerde.[3] De tekening toont Minerva in haar hoedanigheid van godin van de beheerst gevoerde oorlog: voorzien van schild, helm, lans en zwaard en met enige boeken aan haar voeten. Een anonieme tekening in Berlijn in de ‘Romeinse schetsboeken van Maarten van Heemskerck’ laat zien waar deze Minerva-figuur vandaan komt: de decoratie van een paleisfaçade waaraan Parmigianino zou hebben bijgedragen.[4] De Berlijnse tekening toont alleen het linkerdeel van de verloren gegane frescoschildering. Aangezien geschilderde friezen doorgaans symmetrisch van opbouw waren, is het plausibel dat de frescodecoratie aan de rechterzijde tevens in een staande godin van de oorlog voorzag. Dit alles wijst erop dat de hier weergegeven Bellona-figuur een reis door Italië aflegde alvorens bij Schiavone een joyeuze Venetiaanse interpretatie te vinden.

Noten

[1] Rotterdam, Museum Boijmans Van Beuningen, inv. BdH 23566; Bartsch 16.

[2] Bartsch 1803-1821, XII, p. 110, nr. 6.

[3] Pushkin Museum, inv. 6643. Ook de tekening in Moskou fungeerde als vertrekpunt voor een kleine ets, waarvan het Museum Boijmans Van Beuningen een exemplaar bezit (BdH 23567); zie Van der Sman, in: Maastricht/Brugge 2002‑2003, onder nr. IV.6

[4] Staatliche Museen, Kupferstichkabinett, inv. 79 D 2 a, fol. 19 recto. Ibidem, afb. 2.

Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Andrea Schiavone (Andrea Meldolla)

Zadar circa 1510/1515 - Venetië 1563

Bekijk het volledige profiel