:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Studie voor de heilige Hiëronymus

Studie voor de heilige Hiëronymus

Carlo Caliari (in circa 1594)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

Op reis

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Studie voor de heilige Hiëronymus
Materiaal en techniek Zwart, wit en gekleurd krijt, op blauw papier
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is op reis
Afmetingen Hoogte 232 mm
Breedte 300 mm
Makers Tekenaar: Carlo Caliari
Vroegere toeschrijving: Jacopo Bassano (Jacopo da Ponte)
Inventarisnummer I 54 (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in circa 1594
Watermerk half ovaal, leeg (17 x 39 mm, half fragment van watermerk aan rechterrand, vH, 11P)
Inscripties '156 . Agusera B.B. no: 68' (verso, midden, pen in bruine inkt), '26' (verwijderde oude doublure van blauw papier, l.b., potlood, onderstreept)
Verzamelaar Franz Koenigs
Merkteken Z. Sagredo (L.2103a) 'inv. B.B. no: 68', F.W. Koenigs (L.1023a op de verwijderde doublure)
Herkomst Zaccaria Sagredo (1653-1729, L.2103a, inv. 'B.B. no: 68'), Venetië; - ; Franz W. Koenigs (1881-1941, L.1023a), Haarlem, verworven in 1927 (Jacopo Bassano); D.G. van Beuningen (1877-1955), Rotterdam, verworven met de Collectie Koenigs in 1940 en geschonken aan de Stichting Museum Boijmans Van Beuningen verwerkt
Tentoonstellingen Pordenone 2000, nr. 47; Rotterdam 2009-2010 (coll 2 kw 5)
Interne tentoonstellingen De Collectie Twee - wissel V, Prenten & Tekeningen (2009)
Onderzoek Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Literatuur Tietze/Tietze-Conrat 1944, p. 46, onder nr. A 103; Arslan 1960, vol. 1, p. 176 (mogelijk Jacopo Bassano); Rearick 1980, p. 56; Venetië 1981, p. 37, onder nr. 43; Byam Shaw 1983, dl. 1, p. 241, onder nr. 236, n. 5; Pordenone 2000, nr. 47, ill.; Rearick 2001, p. 180; Whistler 2004, p. 376, fig. 5 (Carletto); Meijer 2017, pp. 96, 101, fig. 5.14
Materiaal
Object
Techniek
Gehoogd > Schildertechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Plaats van vervaardiging Venetië > Veneto regio > Italië > Zuid-Europa > Europa
Geografische herkomst Italië > Zuid-Europa > Europa

Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje

Entry bestandscatalogus Italiaanse tekeningen 1400-1600

Auteur: Sarah Vowles

Carlo Caliari, 'De kroning van de Maagd met heiligen', ca. 1594, olieverf op doek, 400 x 190 cm, bisdom Vicenza. Foto chiesacattalocia.it/BeWeb

Deze verfijnde en nauwkeurig uitgevoerde tekening van een naakte man is een voorbereidende studie voor de figuur van de heilige Hiëronymus in Carlo Caliari’s altaarstuk De kroning van de Maagd met heiligen (afb.). Dat werk werd in de laatste jaren van zijn leven geschilderd voor het hoogaltaar van de Duomo in Cologna Veneta, bij Vicenza, waar het zich nu nog steeds bevindt. Rearick merkte op dat Carlo voor dit werk mogelijk uit een grote hoeveelheid archiefmateriaal in het familieatelier putte, aangezien zijn vader, Paolo Veronese (1528-1588), een altaarstuk met hetzelfde onderwerp voor de Ognissanti-kerk in Venetië had gemaakt.[1]

De contouren van de figuur zijn neergezet in zwart krijt, met hoogsels in wit krijt ter benadrukking van de pezige musculatuur van de rug van de heilige. Krijt op blauw papier was in Veronese’s atelier een vertrouwde en veelgebruikte combinatie, maar Carlo gebruikte voor deze tekening op sommige plekken, met name op de nek, de schouders en de kuiltjes van de ellenbogen van de heilige, ook rood krijt, dit om de warmte van het menselijk lichaam te suggereren. Veronese zelf gebruikte maar heel zelden gekleurd krijt. Deze bijna schilderachtige benadering van tekenen was daarentegen kenmerkend voor het atelier van de familie Bassano, waar Carlo omstreeks 1585-1590 een tijd onder Francesco Bassano (1549-1592) in opleiding was. Het naturalisme dat de studie van deze krachtige, pezige oude man kenmerkt, verraadt mogelijk diens invloed.

Carlo’s gebruik van gekleurd krijt is het best zichtbaar in zijn portrettekeningen, bijvoorbeeld in die van de Venetiaanse historicus en staatsman Paolo Paruta (1540-1598) in London[2] en Dublin,[3] en in die van een oude man en een geestelijke in New York.[4] Een werk dat deze tekening echter het dichtst benadert, bevindt zich nu in Parijs: de zachte, subtiel uitgevoerde studie van de rug van een man, gezien vanuit een vergelijkbare hoek.[5] Die tekening is vaak toegeschreven aan de familie Bassano, wat nog eens benadrukt hoezeer de jonge Carlo zich hun stijl had eigen gemaakt. Vanwege de relatie met zowel de huidige tekening als met De kroning van de Maagd, bestaat er echter weinig twijfel meer over dat ook dit werk door Carlo zelf werd gemaakt. Zijn minutieuze oog voor detail, zoals de rimpelingen van de spieren en de vouwen in de nek van de oude man, is ook evident in zijn portretten en onderscheidt zijn werk van de ruwere, minder verfijnde tekenstijl van zijn oom en assistent Benedetto Caliari (1538-1598).

Zoals veel andere Rotterdamse tekeningen uit het atelier van Veronese maakte ook dit werk vroeger deel uit van de collectie van de familie Sagredo. De inscriptie ‘Aequat’ op de verso werd toegevoegd door doge Nicolò Sagredo (1606-1676), de grondlegger van die collectie. Het was diens gewoonte om tekeningen te annoteren met een omschrijving van de techniek: ‘lapis’ voor krijt en ‘aequat’ of ‘aquesta’ voor pen en inkt. Als het gaat om de techniek waarin de huidige tekening werd vervaardigd, maakte Sagredo alleen duidelijk een verkeerde inschatting.

Noten

[1] Pordenone 2000, nr. 47. Paolo Veronese’s schilderij De kroning van de Maagd bevindt zich tegenwoordig in de Accademia, Venetië. Voor een aanverwante tekening in Museum Boijmans Van Beuningen, zie I 46.

[2] British Museum, inv.1946,0713.23.

[3] National Gallery of Ireland, inv. NGI.2715.

[4] Metropolitan Museum of Art, inv. 1975.131.4 en inv. 2002.84.

[5] Fondation Custodia, inv. 7217.

Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Carlo Caliari

Venetië 1570 - Venetië 1596

Bekijk het volledige profiel