:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Dode Christus met twee engelen

Dode Christus met twee engelen

Toegeschreven aan: Leandro Bassano (Leandro da Ponte) (in circa 1580-1622)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Dode Christus met twee engelen
Materiaal en techniek Zwart krijt, wit gehoogd, gekwadreerd, op verkleurd blauw papier
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 268 mm
Breedte 246 mm
Makers Toegeschreven aan: Leandro Bassano (Leandro da Ponte)
Vroegere toeschrijving: Francesco Bassano (Francesco da Ponte)
Vroegere toeschrijving: Andrea Schiavone (Andrea Meldolla)
Inventarisnummer I 62 (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in circa 1580-1622
Inscripties ‘B.B.no: 10’ (verso, m. pen in bruine inkt)
Verzamelaar Franz Koenigs
Merkteken Z. Sagredo (L.2103a), inv. B.B. no: 10, F.W. Koenigs (L.1023a)
Herkomst Zaccaria Sagredo (1653-1729, L.2103a, inv. 'B.B. no: 10'), Venetië; - ; Franz W. Koenigs (1881-1941, L.1023a), Haarlem, verworven in 1927 (Francesco Montemezzano, veranderd in Bassano); D.G. van Beuningen (1877-1955), Rotterdam, verworven met de Collectie Koenigs in 1940 en geschonken aan de Stichting Museum Boijmans Van Beuningen
Onderzoek Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Literatuur Tietze/Tietze-Conrat 1944, nr. 219 (mogelijk Leandro Bassano); Arslan 1960, p. 368 (mogelijk Gerolamo Bassano)
Materiaal
Object
Techniek
Kwadreren > Gekwadreerd > Tekentechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Gehoogd > Schildertechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Plaats van vervaardiging Venetië > Veneto regio > Italië > Zuid-Europa > Europa
Geografische herkomst Italië > Zuid-Europa > Europa

Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje

Entry bestandscatalogus Italiaanse tekeningen 1400-1600

Auteur: Klazina Botke

Devotionele afbeeldingen van de dode Christus, vaak ten halven lijve, vinden hun oorsprong in de late middeleeuwen en waren erop gericht om gelovigen over zijn lijden en sterven te laten mediteren. In deze studie zien we Christus’ levenloze lichaam, rustend op de lijkwade aan de rand van zijn graftombe en ondersteund door twee engelen die hem liefdevol omhoogtillen zodat wij zijn lichaam goed kunnen aanschouwen. Het is opvallend dat de kruiswonden niet zijn afgebeeld, terwijl deze het lijden van Christus juist nog meer hadden kunnen benadrukken.

Het werk komt uit de collectie van de beroemde verzamelaar Zaccaria Sagredo (1653-1729), getuige het zogenaamde ‘Sagredo-nummer’ dat met pen en inkt is aangebracht op de achterzijde van het blad (B.B.no:10). De B.B. staat voor Bottega Bassanese, de werkplaats van de familie Bassano in Venetië.[1] Toen Franz Koenigs de tekening in 1927 kocht was deze echter toegeschreven aan de Veronese schilder Francesco Montemezzano (1555-na 1602). Niet veel later corrigeerde Anna Koenigs dit naar Francesco Bassano (1549-1592).[2] Tietze en Tietze-Conrat meenden echter dat de stijl van de tekening meer overeenkwam met het werk van diens jongere broer Leandro (1557-1622), vooral in vergelijking met een tekening in Londen, die zeker van zijn hand is.[3] Deze voorstudie in zwart krijt, gemaakt voor een verloren gegaan altaarstuk (1619-1622) voor de Santa Lucia in Venetië, toont vijf heiligen en een groep engelen.[4] We zien hier hetzelfde gebruik van zware contourlijnen in zwart krijt, en ook de ronde gezichten van de figuren, evenals de langgerekte vingers, vooral zichtbaar bij de linkerhand van Christus, komen overeen. Tietze en Tietze-Conrat zagen vooral gelijkenissen tussen de engelen in beide tekeningen, maar daarbij moet worden opgemerkt dat de engelen in de Londense tekening duidelijk sneller zijn neergezet en minder zijn uitgewerkt.

De studie is gekwadreerd om de compositie te kunnen overzetten, mogelijk naar een canvas of andere drager. In Cleveland bevindt zich een schilderij van de hand van Leandro met een voorstelling van de dode Christus en twee engelen die het lichaam verzorgen, maar de houdingen van de figuren in onze tekening wijken hier te veel van af om er een directe voorstudie voor te kunnen zijn.[5] Onze compositie komt meer overeen met een werk van Andrea Schiavone (ca. 1510/1515-1563) in Dresden, reden waarom Van Regteren Altena hem zelfs als vervaardiger voorstelde.[6] Omdat de studie stilistisch wel duidelijk aansluit bij het werk van Bassano, lijkt dit niet heel waarschijnlijk. Mogelijk is het blad een voorstudie voor een ander werk van Leandro, of een eerdere versie van de compositie in Cleveland.

Noten

[1] Zie ook Lugt Online, 2103a.

[2] Lütjens ca. 1928-1935; opmerking in het handschrift van Anna Koenigs.

[3] Tietze/Tietze-Conrat 1944, p. 57. Zie ook British Museum, inv. Ff,1.72.

[4] Leonardi 1986, pp. 221-223.

[5] Cleveland Art Museum, inv. Holden Collection 1916.806. Andere versies van dit schilderij bevinden zich in de collecties van de Galleria Colonna in Rome en het Museo Civico in Bassano del Grappa.

[6] Staatliche Kunstsammlungen Dresden, inv. Gal.-Nr. 274. Zie opmerking in Lütjens ca. 1928-1935.

Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Leandro Bassano (Leandro da Ponte)

Bassano 1557 - Venetië 1622

Bekijk het volledige profiel