:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Studie van een vallende naakte man

Studie van een vallende naakte man

Toegeschreven aan: Francesco Maffei (in circa 1600-1650)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Studie van een vallende naakte man
Materiaal en techniek Zwart krijt, pen en penseel in bruine inkt, op blauw papier
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 143 mm
Breedte 170 mm
Makers Toegeschreven aan: Francesco Maffei
Kunstenaar: Anoniem
Vroegere toeschrijving: Palma Giovane (Jacopo Negretti)
Vroegere toeschrijving: Titiaan (Tiziano Vecellio)
Inventarisnummer I 70 recto (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in circa 1600-1650
Inscripties 'Titian' (verso, l.o., pen in bruine inkt)
Verzamelaar Franz Koenigs
Merkteken F.W. Koenigs (L.1023a)
Herkomst Francesco II d'Adda, conte di Sale, Milan (-1641), tekeningenalbum uit c. 1630-40, Elenco nr. 15 (Titiaan); - ; Franz W. Koenigs (1881-1941, L.1023a), Haarlem, verworven in 1926 (Titiaan); D.G. van Beuningen (1877-1955), Rotterdam, verworven met de Collectie Koenigs in 1940 en geschonken aan de Stichting Museum Boijmans Van Beuningen
Onderzoek Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Materiaal
Object
Geografische herkomst Italië > Zuid-Europa > Europa
Plaats van vervaardiging Venetië > Veneto regio > Italië > Zuid-Europa > Europa

Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje

Entry bestandscatalogus Italiaanse tekeningen 1400-1600

Auteur: Esmé van der Krieke

Dit nog niet eerder gepubliceerde dubbelzijdig betekende blad toont zowel op de voor- als achterzijde een vallende naakte man, vanuit verschillende perspectieven gezien. Op de voorzijde is hij voorovergebogen afgebeeld, waarbij het hoofd, de bovenrug en opgetrokken knieën te zien zijn. De achterzijde toont alleen het onderste deel van het lichaam, met vooral de benen in beeld gebracht. Opvallend zijn de opgepompte spieren, die met soepele bruine inktlijnen over een krijtschets op papier zijn gezet.

Franz Koenigs verwierf deze tekening in 1926 als onderdeel van het D’Adda-album. In de inventaris van dit album, de Elenco, werd het blad toegeschreven aan Titiaan (1488/1490-1576).[1] Ook de inscriptie op de achterzijde suggereert deze kunstenaar als maker. Toch doen dergelijke gespierde figuren op het eerste gezicht meer denken aan Venetiaanse kunstenaars als Jacopo Tintoretto (1518-1594) en Palma Giovane (1548/1550-1628), die in hun grootse schilderijen vaak vergelijkbare zittende of vallende figuren uitbeeldden en overeenkomstige vlotte pentekeningen maakten. Albert Elen vond een toeschrijving aan een van deze kunstenaars echter niet overtuigend genoeg en plaatste de maker in de omgeving van Palma.

Aidan Weston-Lewis en Catherine Whistler herkennen in de uitbundig gespierde figuur weer eerder voorzichtig de hand van Francesco Maffei (1600/1620-1660).[2] Deze kunstenaar was een generatie later actief dan Tintoretto en Giovane, en zijn stijl reflecteert vooral die van zijn leermeester Alessandro Maganza (1556-1632). Wel benadrukt Whistler dat de tekenkunst van Maffei een nog onontgonnen onderzoeksgebied is, waardoor ook deze toeschrijving speculatief blijft. Het is voorlopig daarom het meest houdbaar om de maker van deze tekening in Venetië in de eerste helft van de zeventiende eeuw te lokaliseren.

Noten

[1] Nr. 15: ‘TIZIANO. Nel retto: studio per l’Isacco della Salute. Nel verso: studio per un angelo. Firmato Titian.’ Zie voor meer informatie over de Elenco de introductie van deze online catalogus.

[2] Suggestie van Aidan Weston-Lewis tijdens de derde Boijmans-Getty expert meeting op 03.12.2021, en bevestigd door Catherine Whistler via een e-mailwisseling op 02.10.2023.

Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Francesco Maffei

Vicenza 1600/1620 - Padua 1660

Bekijk het volledige profiel