:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Zeven studies voor een kruisiging en putti

Zeven studies voor een kruisiging en putti

Palma Giovane (Jacopo Negretti) (in circa 1589-1590)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

Op reis

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Zeven studies voor een kruisiging en putti
Materiaal en techniek Pen in bruine inkt , bruin gewassen
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is op reis
Afmetingen Hoogte 277 mm
Breedte 189 mm
Makers Tekenaar: Palma Giovane (Jacopo Negretti)
Vroegere toeschrijving: Titiaan (Tiziano Vecellio)
Inventarisnummer I 71 (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in circa 1589-1590
Watermerk geen (vH, 7P)
Inscripties '5' (verso, l.o., potlood), '[...]' (verso (r.o., potlood)
Verzamelaar Franz Koenigs
Merkteken geen
Herkomst Francesco II d'Adda, conte di Sale, Milan (-1641), tekeningenalbum uit c. 1630-40, Elenco nr. 17 (Titiaan); - ; Franz W. Koenigs (1881-1941, L.1023a), Haarlem, verworven in 1926 (omgeving van Titiaan); D.G. van Beuningen (1877-1955), Rotterdam, verworven met de Collectie Koenigs in 1940 en geschonken aan de Stichting Museum Boijmans Van Beuningen
Tentoonstellingen Rotterdam 2009 (coll 2 kw 2)
Interne tentoonstellingen De Collectie Twee - wissel II, Prenten & Tekeningen (2009)
Onderzoek Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Literatuur Tietze/Tietze-Conrat 1944, nr. 970 (Palma, late 16de eeuw); Van den Akker 1991, pp. 124, 130-131, fig. 211 (omgeving Titiaan)
Materiaal
Object
Techniek
Wassen > Gewassen > Tekentechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Plaats van vervaardiging Venetië > Veneto regio > Italië > Zuid-Europa > Europa
Geografische herkomst Italië > Zuid-Europa > Europa

Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje

Entry bestandscatalogus Italiaanse tekeningen 1400-1600

Auteur: Albert Elen

Voordat Tietze/Tietze‑Conrat (1944) deze tekening als een typisch laatzestiende-eeuws werk van Jacopo Palma classificeerden, werd zij in de inventaris van het D'Adda-album uit 1926[1] als een werk door Titiaan (omstreeks 1488‑1576) omschreven, met een verwijzing naar het altaarstuk van diens hand in Ancona, terwijl zij in de inventaris van de Collectie Koenigs werd opgenomen als omgeving van Titiaan.

Geboren als Jacopo Negretti, kreeg de kunstenaar de bijnaam Palma Giovane, dit om hem te onderscheiden van zijn oudoom Jacopo Palma, ook genaamd Jacopo Negretti en - veel later - Palma Vecchio (ca. 1480-1528). Zijn artistieke basisopleiding kreeg hij van zijn vader Antonio Negretti (1515-ca. 1575/1585), een kleine schilder. Hij werkte vervolgens drie jaar aan het hof van de Della Rovere in Pesaro. Op aanmoediging van de hertog van Urbino verhuisde hij daarna naar Rome, waar hij zes jaar lang de monumenten en eigentijdse kunst bestudeerde en zijn tekenvaardigheden verder ontwikkelde. In 1573 keerde hij terug naar Venetië. Na een korte periode in de werkplaats van Jacopo Tintoretto (1518‑1594), waar hij geen officiële leerling was maar wel deelnam aan de modeltekensessies die Jacopo in de jaren 1570 voor zijn kinderen organiseerde, vestigde de jonge Palma zich als zelfstandig kunstenaar. Hij kreeg al snel belangrijke officiële opdrachten voor grote plafondschilderingen in de Sala del Maggior Consiglio in het Palazzo Ducale (omstreeks 1579) in Venetië, waar hij vrijwel schouder aan schouder met zijn vroegere leraar Tintoretto werkte. In de late jaren 1580 verruilde Palma steeds vaker het zwarte krijt, waarmee hij net als Tintoretto bij voorkeur had gewerkt, voor de pen en bruine inkt, soms gecombineerd met wassingen met de penseel.

Dit blad typeert de vruchtbare werkwijze van Palma, die een productief tekenaar was en soms meerdere schetsjes op één blad combineerde, wat vanwege de horror vacui stilististisch aan Paolo Veronese (1528‑1588) doet denken. Ter voorbereiding op een of meerdere van zijn schilderijen met de kruisiging[2] als onderwerp maakte hij op dit blad vijf schetsjes van Jezus aan het kruis, frontaal weergegeven, in combinatie met drie vliegende engeltjes en links onderin een piepklein figuurtje van een heilige of donor. Correct wees Van Regteren Altena op een vergelijkbare tekening, nu in Wenen.[3] Deze grote modello of uitgewerkte compositietekening in Wenen vervaardigde Palma voor de Kruisiging met vier heiligen die hij, in sterk aangepaste vorm, in 1590 voor de Chiesa degli Zoccolanti in Picena schilderde.

De tekeningen op het Rotterdamse blad zijn, als prima idea, echter eerder gerelateerd aan een vrijwel identieke Kruisiging met drie heiligen, een altaarstuk dat Palma zo'n tien jaar eerder in 1589‑1590 vervaardigde voor het Collegiata di Sant'Elpidio a Mare niet ver van Fermo, twintig kilometer ten zuiden van Potenza Picena.[4] De figuur van Jezus en de engel in dit schilderij lijken sterk op die in de Rotterdamse tekening, met name die van Jezus aan het kruis in het midden van het blad en het engeltje direct daarnaast. De geschilderde figuur van de knielende heilige, die gerelateerd is aan een figuurstudie die zich ook in Rotterdam (I 84 verso) bevindt, correspondeert bovendien met de ruw geschetste figuur aan de voet van het kruis in deze tekening, zowel wat de houding betreft als de summier aangeduide positie van beide handen.

De tekening is verrassend genoeg ongepubliceerd gebleven sinds Tietze/Tietze‑Conrat haar in hun corpus (1944) opnamen, met uitzondering van een proefschrift van Van den Akker (1991) over tekenvaardigheid en tekenmethoden. Van den Akker herhaalt de eerdere toeschrijving aan de omgeving van Titiaan en noemt de tekening als een van de vele voorbeelden van het gebruik van de zogenaamde 'gebroken tekenstijl' (contouren aangegeven door korte gebogen streken van het krijt of de pen) bij de weergave van naakte kinderen. Deze stijl van tekenen is anatomisch onnauwkeurig, maar heeft wel een verzachtend, driedimensionaal effect, zeker in het geval van naakte figuren zoals engeltjes.

Noten

[1] Nr. 17: 'TIZIANO. Prima idea per il Crocefisso della Pinacoteca d'Ancona'. De inventaris (Elenco) wordt besproken in het voorwoord van deze digitale bestandscatalogus.

[2] Zie bijvoorbeeld Mason Rinaldi 1984, nrs. 11, 33, 171, 220, 303, afb. 216, 218‑220, 224.

[3] Inv. 17655n (penseel in bruine inkt, wit gehoogd, 510 x 263 mm); Tietze/Tietze‑Conrat 1944, nr. 1187; Mason Rinaldi 1984, nr. D 195, afb. 286. Mondelinge mededeling van Van Regteren Altena begin jaren 1950 volgens de oude inventariskaart.

[4] Mason Rinaldi 1984, nr. 277, afb. 100.

Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Palma Giovane (Jacopo Negretti)

Venetië 1548/1550 - Venetië 1628

Bekijk het volledige profiel