:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Joseph van Arimathea met het lichaam van Christus

Joseph van Arimathea met het lichaam van Christus

Toegeschreven aan: Aurelio Lomi (in circa 1590-1610)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

Op reis

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Joseph van Arimathea met het lichaam van Christus
Materiaal en techniek Zwart krijt op blauw papier, doorgegriffeld
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is op reis
Afmetingen Hoogte 530 mm
Breedte 401 mm
Makers Toegeschreven aan: Aurelio Lomi
Vroegere toeschrijving: Angelo Bronzino
Vroegere toeschrijving: Poccetti (Bernardino Barbatelli)
Vroegere toeschrijving: Sebastiano del Piombo
Inventarisnummer I 175 (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in circa 1590-1610
Watermerk Hoofd in een cirkel (66 x 45 of 83 x 45 mm, diam. cirkel 45, slecht zichtbaar, midden in onderste helft, bijgesneden plano, vV, 15P)
Inscripties ‘37’ (r.o., pen en bruine inkt), ‘Mo. di Bernardino Poccetti’ (verso, m., zwart krijt)
Verzamelaar Franz Koenigs
Merkteken F.W. Koenigs (L.1023a op de verwijderde doublure)
Herkomst Madame Veuve Galippe; haar veiling, Amsterdam (De Vries) 27-29.03.1923, lot 481, pl. 42 (Sebastiano del Piombo); Franz W. Koenigs (1881-1941, L.1023a), Haarlem, verworven in 1923-1930 (Sebastiano del Piombo); D.G. van Beuningen (1877-1955), Rotterdam, verworven met de Collectie Koenigs in 1940 en geschonken aan de Stichting Museum Boijmans Van Beuningen
Tentoonstellingen Rotterdam 2009 (coll 2 kw 1)
Interne tentoonstellingen De Collectie Twee - wissel I, Prenten & Tekeningen (2009)
Onderzoek Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Materiaal
Object
Geografische herkomst Italië > Zuid-Europa > Europa

Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje

Entry bestandscatalogus Italiaanse tekeningen 1400-1600

Auteur: Klazina Botke

Deze tekening laat het moment net na de kruisafname van Christus zien. Het dode lichaam wordt omhooggehouden en door Jozef van Arimathea aan ons getoond. Volgens de Bijbel was hij samen met Nicodemus verantwoordelijk voor de kruisafname en de graflegging (Johannes 19:38-42). De vrouwelijke figuur links zou Maria Magdalena kunnen zijn. De tekening is een voorstudie voor een contemplatieve voorstelling: de beschouwer wordt uitgenodigd om het lichaam van Christus te aanschouwen en te mediteren op diens lijden, op de eigen sterfelijkheid en op de beloofde verlossing. Een vergelijkbare compositie is te vinden in De graflegging (eerste helft 16de eeuw) van Giovanni Antonio Lappoli (1492-1552).[1] Een bekender voorbeeld is de Pietà Bandini (ca. 1547-1555) van Michelangelo (1475-1564), diens laatste en nooit voltooide sculptuur. Ook dit marmeren beeld, dat Nicodemus met lichaam van Christus geflankeerd door de Maagd Maria en Maria Magdalena toont, zet aan tot medeleven en devotie.[2]

De tekening werd in 1923 door Koenigs gekocht als een werk van Sebastiano del Piombo (1485-1547). Op de achterzijde is op een zeker moment de naam van Bernardino Poccetti aangebracht.[3] De tekenstijl, met sterke contourlijnen en grove arceringen, komt echter niet met het werk van deze twee kunstenaars overeen. Ook de fysionomie van de figuren is duidelijk anders. Chris Fischer en Aidan Weston-Lewis plaatsten de tekening recentelijk in de context van Florence, in de omgeving van Agnolo Bronzino (1503-1572) en diens leerling Alessandro Allori (1535-1607), terwijl Gert Jan van der Sman een toeschrijving aan Aurelio Lomi voorstelde.[4] De laatste suggestie is overtuigend wanneer we de studie vergelijken met andere tekeningen van Lomi. De afgeronde contouren en geloken ogen zijn typisch voor zijn krijttekeningen, net als de gearticuleerde maar soms wat plompe handen en hoofden. De opvallend snelle en grove arceringen die onder andere in de linkerarm van Jozef zijn aangebracht, vinden we ook terug in een studie van een groep jongemannen in Parijs.[5] De opvallende verbeelding van het gezicht van de vrouwelijke figuur links, waarbij wang, kin en nek in één lijn zijn weergegeven, lijkt sterk op die van de vrouw met een viola da gamba in Lomi’s voorstudie voor De rust op de vlucht naar Egypte (ca. 1612).[6]

Aurelio Lomi genoot zijn opleiding in Florence. Kunstenaars als Bronzino en Allori speelden waarschijnlijk een belangrijke rol in zijn artistieke ontwikkeling.[7] Naast Lomi’s geschilderde werken zijn er vele voorstudies en een aantal modelli van zijn hand bewaard gebleven.[8] In de Rotterdamse tekening, als gezegd waarschijnlijk een voorstudie voor een klein devotioneel schilderij, ligt de nadruk op de contouren van de figuren. Het feit dat deze werden doorgegriffeld, doet vermoeden dat de voorstelling ook werd overgezet op een doek (of paneel). Het blad is twee keer gevouwen geweest en bevat enkele bruine vlekken, vooral in het bovenlijf van de Christusfiguur en langs de horizontale vouw. De rechterbovenhoek ontbreekt en werd al vóór de aankoop door Koenigs opnieuw met blauw papier aangezet.

Noten

[1] Zie onder andere Siena, Pinacoteca Nazionale, inv. 464, en Nancy, Musée des Beaux-Arts, inv. 631.  

[2] Wasserman 2003, p. 49.

[3] Het is niet duidelijk wanneer deze inscriptie is aangebracht.  

[4] Opmerkingen zijn gemaakt tijdens een online expert meeting, 03.12.2021.  

[5] Musée du Louvre, inv. RF 5306 recto.

[6] Tekening uit de collectie van Pouncey, zie Turčić 1991, pp. 42-43. Het schilderij bevindt zich in de San Francesco-kerk in Pistoia.

[7] Ciardi/Galassi/Carofano 1989, p. 21.

[8] Zie onder andere Bolzoni 2017.

Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Aurelio Lomi

Pisa 1556 - Pisa 1623/1624

Bekijk het volledige profiel