:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Studie van een dansende sater

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Studie van een dansende sater
Materiaal en techniek Zwart krijt, wit gehoogd, op blauw papier
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 399 mm
Breedte 273 mm
Makers Tekenaar: Annibale Carracci
Inventarisnummer I 184 (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in circa 1595-1605
Watermerk Crown surmounted by a six-pointed star, indistinct (62 x 35 mm, on P4 of 9P, vH, near the center, cropped folio), similar to Woodward 1996, variants no. 269-272. 274 (1557-1575, mostly Rome). This type of watermark is found in a drawing by Agostino Carracci in the Louvre, inv. 7114 (Loisel 2004, no. 236; De la Chapelle 2004, p. 373, fig. 9)
Inscripties 'anibal Carrazo' (r.o., pen in bruine inkt), 'L5' (verso, l.o., pen in zwarte inkt, 'no 2' (verso, r.b., potlood)
Verzamelaar Franz Koenigs
Merkteken E. Habich (L.862), E. Wauters (L.911), F.W. Koenigs (L.1023a) op verwijderd fragment
Herkomst Edward Habich (1818-1901, L.862), Boston/Kassel; mogelijk zijn veiling, Stuttgart (Gutekunst) 27-29.04.1899, in lot 180; Emile Wauters (1846-1933, L.911), Parijs; zijn veiling, Amsterdam (Muller) 15-16.06.1926, lot 38 (Fl 200 aan Cassirer); Franz W. Koenigs (1881-1941, L.1023a), Haarlem, verworven in 1926; D.G. van Beuningen (1877-1955), Rotterdam, verworven met de Collectie Koenigs in 1940 en geschonken aan de Stichting Museum Boijmans Van Beuningen
Tentoonstellingen Sidney 1999, nr. 40; Rotterdam 2009-2010 (coll 2 kw 5)
Interne tentoonstellingen De Collectie Twee - wissel V, Prenten & Tekeningen (2009)
Onderzoek Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Literatuur Martin 1965, p. 211, n. 47; Bologna 1956, p. 119, no. 161; Sidney 1999, nr. 40
Materiaal
Object
Techniek
Gehoogd > Schildertechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Geografische herkomst Italië > Zuid-Europa > Europa

Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje

Entry bestandscatalogus Italiaanse tekeningen 1400-1600

Auteur: Surya Stemerding

Annibale Carracci, 'Pan en Diana', 1595-1605, fresco, Palazzo Farnese, Rome. Foto Web Gallery of Art

Deze indrukwekkende tekening beschouwde Mahon (1956) als een mogelijk alternatieve voorstudie voor de figuur van Pan in het fresco Pan en Diana in de Sala Grande van Palazzo Farnese in Rome. De frescodecoraties werden tussen 1595 en 1605 door Annibale Carracci in samenwerking met zijn oudere broer Agostino (1557-1602) uitgevoerd en een groot aantal voorstudies voor delen ervan is bewaard gebleven.[1]

Voor de voorstelling van Pan en Diana zijn drie voortekeningen van de hand van Annibale bekend: twee figuurstudies voor de satyr Pan die zich in Parijs en Windsor bevinden, en een compositiestudie in liggend formaat in Chatsworth.[2] In die drie tekeningen neemt de satyr een andere houding aan dan die in deze tekening, en bovendien is er nog een ander verschil. Hier lijkt de satyr met zijn rechterhand takken met bladeren, mogelijk wijnranken, vast te pakken, terwijl het in de voorstudies in Parijs en Chatsworth om een doek lijkt te gaan, zoals ook in het fresco in Farnese het geval is. Vergelijken we de tekening met de andere figuurstudie voor een satyr in Rotterdam, dan valt op dat de bokkenpoten van de figuur nu wél zijn getekend.[3]

Deze satyrstudie lijkt niet tot dezelfde groep te hebben behoord als de vier bij die tekening besproken voorstudies voor satyrs in de frescodecoraties van Palazzo Farnese. Die studies bleven als één groep bijeen, met uitzondering van het Rotterdamse blad dat in 1776 in de veiling van de collectie van P.J. Mariette werd afgesplitst.

Noten

[1] Ginzburg 2008, p. 9; Robertson 2008, pp. 142-177; Cajano/Settimi 2015, pp. 55-72.

[2] Musée du Louvre, inv. 7190 (Loisel 2002, nr. 525, ill.); Royal Collection, inv. 901858; Devonshire Collections, inv. 414. 

[3] Museum Boijmans Van Beuningen, inv. I 183. 

Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Annibale Carracci

Bologna 1560 - Rome 1609

Bekijk het volledige profiel