:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Hoofd van Christus met doornenkroon

Hoofd van Christus met doornenkroon

Anoniem (in circa 1500)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Hoofd van Christus met doornenkroon
Materiaal en techniek Pen en penseel in bruine inkt, wit gehoogd, op grijs geprepareerd papier
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 190 mm
Breedte 185 mm
Makers Tekenaar: Anoniem
Vroegere toeschrijving: Francesco Francia (Francesco Raibolini)
Inventarisnummer I 200 (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in circa 1500
Watermerk niet vast te stellen door onvoldoende doorzicht, (vH, ?P (montuur: vH, 6P))
Inscripties 'k:34' (m.o., pen in bruine inkt); [...] ('upc'?) (verso, r.b., potlood), 'EE.54.' (idem, r.b., pen in bruine inkt), 'J.B. N: 155. 7 1/2 square' (idem, m.r., pen in bruine inkt), 'Born in Bologna An. 1450 [...] 1578' (m., pen in bruine inkt en potlood), 'E. collectione Dni: Domini Joh. Somers' (m.o., pen in bruine inkt); 'Fran[ces]co Francia' (op verwijderde Somers/Richardson opzetkarton, m.o., pen in bruine inkt, door J. Richardson), 'Christ crowned with thorns' (idem, m.o., potlood); 'es ven' (idem, m.o., potlood)
Verzamelaar Franz Koenigs
Merkteken G. M. Marchetti, bisschop van Arezzo (L.2911 deest), J. Lord Somers (L.2981, inv. k. 34), J. Richardson Sr (L.2995, though not in his own coll.), both on the removed Somers/Richardson mount
Herkomst De tekeningenverzameling (2638 bladen in 16 albums; deze in Album K, nr. 34, Francesco Francia) samengesteld door Padre Sebastiano Resta (1635-1714), Milaan voor Giovanni Matteo Marchetti, bisschop van Arezzo (L.2911); John Lord Somers (L.2981, inv. 'k.34', op een montuur gemaakt door J. Richardson Sr)*, verworven met de Marchetti Collectie van Marchetti's neef Cavaliere Marchetti van Pistoia in 1710; John Barnard (1685-1764, L.1420), Londen; zijn veiling, Londen (Greenwood) 16-23.02.1787, waarschijnlijk achtste avond, lot 14 (F. Francia, BP 0/5/0, aan 'Smith T'); - ; Franz W. Koenigs (1881-1941, L.1023a), Haarlem, verworven in 1927 (Noord-Italiaans, c. 1500); D.G. van Beuningen (1877-1955), Rotterdam, verworven met de Collectie Koenigs in 1940 en geschonken aan de Stichting Museum Boijmans Van Beuningen
Tentoonstellingen Venetië/Florence 1985, nr. 16
Onderzoek Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Literatuur Aikema/Meijer 1985, nr. 16, ill. (Venetiaanse school, c. 1500); Ruggeri 1985, p. 235; Pizzoni 2020, p. 156
Materiaal
Object
Geografische herkomst Italië > Zuid-Europa > Europa

Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje

Entry bestandscatalogus Italiaanse tekeningen 1400-1600

Auteur: Esmé van der Krieke

Devotionele afbeeldingen van Christus met doornenkroon vinden hun oorsprong zeer waarschijnlijk in de dertiende eeuw, maar deze werden tegen het einde van de vijftiende eeuw steeds populairder. Centraal in dergelijke voorstellingen staat het lijden van Christus, en om te bereiken dat de toeschouwer zich daarin kon verplaatsen beeldden Italiaanse kunstenaars zijn hoofd zeer naturalistisch af.[1] In onze tekening is Christus met gesloten mond en licht neergeslagen blik getekend, de ogen naar links gewend. Het hoofd is in subtiele en dunne lijnen weergegeven. Zwaardere accenten in de baard en het lange haar zorgen voor licht-donkercontrasten. Daarnaast steekt ook de doornenkroon tegen de rest van het gezicht af doordat hier witte hoogsels zijn gebruikt. Waarschijnlijk diende de gedetailleerde en naturalistische tekening als een op zichzelf staand werk of als uitgewerkte studie voor een devotionele afbeelding.

Verkleuringen rond de neus, beschadigingen in het papier bij de nek en schouder, en de bijgeknipte driehoekige vorm van het blad laten zien dat de tekening het een en ander heeft doorstaan. Het blad heeft bovendien een indrukwekkende herkomstgeschiedenis en is in bezit geweest van verschillende bekende verzamelaars, onder wie Padre Sebastiano Resta (1635-1714), John Somers (1650-1716) en John Barnard (1685-1764). De tekening is bovendien losgetrokken van het achttiende-eeuwse montuur dat door Jonathan Richardson sr. (1665-1745) was gemaakt en nog steeds in het museum wordt bewaard.[2]

Resta bewaarde zijn samengestelde tekeningencollectie in albums en voorzag ieder blad van een uitgebreide beschrijving van de maker, gegevens die Richardson op het nieuwe montuur overnam. Zodoende weten we dat de tekening in de zeventiende en achttiende eeuw was toegeschreven aan de Bolognese kunstenaar Francesco Francia (1447/1450-1517).[3] Toen Franz Koenigs het blad in 1927 verwierf, was de toeschrijving echter gewijzigd in anoniem Noord-Italiaans. Ook Aikema en Meijer herkenden in de tekening geen specifieke kunstenaar en plaatsten de anonieme maker in Venetië omstreeks 1500.[4] Aangezien er geen verdere aanknopingspunten over dit intrigerende blad te achterhalen zijn, sluiten we ons bij Aikema en Meijer aan.

Noten

[1] Morse 2018, pp. 128-129.

[2] Zie voor meer informatie over de verzamelaars Padre Resta, John Somers en Jonathan Richardson de tekst onder het kopje ‘verzamelaarsmerken’ in deze online catalogus.

[3] De inscriptie ‘k:34’ op de voorzijde van de tekening verwijst naar nummer 34 in het Resta-album K, waarvan het oorspronkelijke exemplaar in de British Library wordt bewaard. Zie over de toeschrijvingen in dit album ook Popham 1936, p. 9.

[4] Aikema/Meijer 1985, nr. 16.

Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker