:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Neptunus of Mercurius met putto

Neptunus of Mercurius met putto

Toegeschreven aan: Paris Bordone (in circa 1550-1570)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Neptunus of Mercurius met putto
Materiaal en techniek Pen in bruine inkt, bruin gewassen
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 72 mm
Breedte 94 mm
Makers Toegeschreven aan: Paris Bordone
Maker: Anoniem
Inventarisnummer I 204 (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in circa 1550-1570
Verzamelaar Franz Koenigs
Merkteken P.J. Mariette (L.2097), M. von Fries (L.2903), J.P. Heseltine (L.1507), F.W. Koenigs (1881-1941, L.1023a)
Herkomst Pierre-Jean Mariette (1694-1774, L.2097, op zijn montuur samen met inv. 202, 203, tot 1906), Parijs; zijn veiling, Parijs (Basan) 06.12.1775, in lot 204 (samen met I 202 en I 203, F 18,19 met lot 205 aan Joullain); F. Joullain (1697-1778) of F.C. Joullain (1735-1790); Graaf Moriz von Fries (1777-1826, L.2903), Vienna, tot c. 1820, aan W. Mellish, Londen; John Postle Heseltine (1843-1929, L.1507), Londen, cat. 1906, onderdeel van nr. 2; (?) kunsthandel P. & D. Colnaghi & Obach, Londen (1912); Guy Bellingham Smith (1865-1945), Londen; zijn veiling, Amsterdam (Mensing) 05-06.07.1927, in lot 5 (samen met inv. I 202 en I 203, Fl 300 aan Cassirer); Franz W. Koenigs (1881-1941, L.1023a), Haarlem, verworven in 1927 (Paris Bordone); D.G. van Beuningen (1877-1955), Rotterdam, verworven met de Collectie Koenigs in 1940 en geschonken aan de Stichting Museum Boijmans Van Beuningen
Onderzoek Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Literatuur Heseltine 1906, nr. 2 (samen met I 202 en I 203), ill.; Tietze/Tietze-Conrat 1944, p. 120, onder nr. 398 (doubted attr.); Rosenberg 2019, vol. 1, nr. I 200, ill.
Materiaal
Object
Plaats van vervaardiging Venetië > Veneto regio > Italië > Zuid-Europa > Europa
Geografische herkomst Italië > Zuid-Europa > Europa

Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje

Entry bestandscatalogus Italiaanse tekeningen 1400-1600

Auteur: Rosie Razzall

Deze tekening is een van de drie pen-en-inktstudies in Rotterdam die ooit tot de collectie van de Franse handelaar en verzamelaar Pierre-Jean Mariette (1694-1774) behoorden. De bladen zaten zeker tot 1906 op een van diens karakteristieke blauwe verzamelaarsmonturen bevestigd, want zo staan ze afgebeeld in de catalogus van de collectie van John Postle Heseltine (1843-1929).[1] Helaas is het montuur inmiddels verloren gegaan, maar alle drie de tekeningen dragen links onder in de hoek nog wel Mariette’s verzamelaarsmerk (L.2097).

In de tijd dat de drie tekeningen nog in bezit waren van Mariette werden ze aan de Venetiaanse kunstenaar Paris Bordone toegeschreven en werd vermoedelijk ook de inscriptie ‘Paris Bordoné’ aan het grootste blad (I 203) toegevoegd. Tietze/Tietze Conrat, gevolgd door Rearick, Donati en Rosenberg,[2] schreven echter alleen het grootse blad met zekerheid aan Bordone toe. De twee kleinere bladen (deze tekening en I 202) zijn zowel uitgevoerd in pen als gewassen inkt en zouden zeer wel van een andere hand kunnen zijn, zoals ook wordt gesuggereerd door de cirkelende, onderbroken pennenstreken in vergelijking met de dichter opeen geplaatste lijnen op het grootste, eigenhandige blad.

Tietze/Tietze Conrat merkten op dat de toewijzing moeilijk valt te beoordelen, dit vanwege het geringe aantal pen-en-inkttekeningen dat van Bordone is overgeleverd. Zoals veel van zijn Venetiaanse tijdgenoten tekende hij meestal in zwart en wit krijt op blauw papier; van zijn hand zijn slechts twee pen-en-inktstudies bekend, in Parijs[3] en Erlangen,[4] wat een stilistische vergelijking bemoeilijkt. Toch worden de drie Rotterdamse tekeningen gezien hun mythologische onderwerp tot één groep gerekend. Deze tekening toont een naakte god met een drietand die zich over een putto buigt.

Noten

[1] Heseltine 1906, nr. 2, afb.

[2] De Rotterdamse tekening I 202 is niet opgenomen in Rearick 1987a en Donati 2014, en Rosenberg plaatst haar alleen onder toegeschreven aan Bordone.

[3] Musée du Louvre, inv. 5552. Zie Rearick 1987a, p. 48, afb. 4, en Rearick 2001, p. 85.

[4] Universitätsbibliothek Erlangen, inv. 1541. Deze tekening wordt elders toegeschreven aan Titiaan en Sebastiano del Piombo, zie Rearick 1987a, p. 62, nr. 7.

Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Paris Bordone

Treviso 1500 - Venetië 1571

Bekijk het volledige profiel