:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Studie voor een man met stok en spons op een ladder

Studie voor een man met stok en spons op een ladder

Jacopo Tintoretto (Jacopo Comin, Jacopo Robusti) (in circa 1565)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

Op reis

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Studie voor een man met stok en spons op een ladder
Materiaal en techniek Zwart krijt, wit gehoogd, gekwadreerd, op blauw papier
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is op reis
Afmetingen Hoogte 288 mm
Breedte 238 mm
Makers Tekenaar: Jacopo Tintoretto (Jacopo Comin, Jacopo Robusti)
Inventarisnummer I 206 (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in circa 1565
Watermerk Grote ster (58 x 58 mm, r.o., op P6 van 8P, vH), vergelijkbaar met Briquet ##
Inscripties 'G. Tintoretto' (r.o., pen in bruine inkt), 'A 3465' (verso, r.b., potlood)
Verzamelaar Franz Koenigs
Merkteken J. Reynolds (L.2364 deest), G. Locarno L.1691 deest), douanestempel 3.Hbf.St.Riehig or Riedlig / Berlin Mt.2 (1933), F.W. Koenigs (L.1023a)
Herkomst uit het atelierbestand van de kunstenaar (overl. 1594); diens zoon Domenico Tintoretto (overl. 1635); diens zwager en ateliermedewerker Sebastiano Casser (overl. 1679); - ; Sir Joshua Reynolds (1723-1792, L.2364 deest)*, Londen; - ; Giovanni Locarno (actief 1826-1840, L.1691 deest), Milaan; - ; Guy Bellingham-Smith (1865-1945), Londen; zijn veiling, Amsterdam (Mensing) 05-06.07.1927, lot 99 (voor FL 950 aan Beets voor Koenigs); Franz W. Koenigs (1881-1941, L.1023a), Haarlem, verworven in 1927; D.G. van Beuningen (1877-1955), Rotterdam, verworven met de Collectie Koenigs in 1940 en geschonken aan de Stichting Museum Boijmans Van Beuningen
Tentoonstellingen Amsterdam 1953, nr. T 57; Rotterdam 2009 (coll 2 kw 3); Venetië/Washington 2018
Interne tentoonstellingen De Collectie Twee - wissel III, Prenten & Tekeningen (2009)
Externe tentoonstellingen Tintoretto 500 (2018)
Onderzoek Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Literatuur Von Hadeln 1926, pp. 115-117, pl. IIc; Von Hadeln 1933, pl. 9; Hannema 1942, ill.; Tietze/Tietze-Conrat 1944, nr. 1664, pl. 105.4; Amsterdam 1953, nr. T 57; Rossi 1975, pp. 54-55, fig. 81, 82; Pallucchini/Rossi 1982, p. 189, onder nr. 283; Forlani Tempesti 1991, pp. 133-134; Rearick 2001, p. 227; Edinburgh 2004, onder nr. 102, fig. 194; Venetië/Washington 2018, pp. 182-183, 185, 262, fig. 163; Marciari 2018, pp. 20-24, fig. 4 (atelier, Domenico?)
Materiaal
Object
Techniek
Gehoogd > Schildertechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Kwadreren > Gekwadreerd > Tekentechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Plaats van vervaardiging Venetië > Veneto regio > Italië > Zuid-Europa > Europa
Geografische herkomst Italië > Zuid-Europa > Europa

Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje

Entry bestandscatalogus Italiaanse tekeningen 1400-1600

Auteur: Albert Elen

Jacopo Tintoretto, detail van een voorovergebogen figuur in 'De kruisiging', 1565, olieverf op doek, 1224 x 536 cm, Scuola Grande di San Rocco, Venetië. Foto Web Gallery of Art

In 1565 schilderde Tintoretto De kruisiging voor de Sala dell'Albergo in de Scuola Grande di San Rocco in Venetië, een van zijn belangrijkste opdrachten.[1] Dit grote doek van zo'n 5 x 12 meter wordt bevolkt door mensen in allerlei houdingen. Voor die enorm grote compositie zijn vijf voorbereidende tekeningen van individuele figuren bewaard gebleven.[2] Deze tekening wordt algemeen beschouwd als een studie voor de man die midden in het schilderij achter het kruis voorovergebogen op een ladder staat en een stok vasthoudt met daaraan een spons die hij in een kom dipt (afb.).[3] De toeschrijving van deze tekening aan Jacopo Tintoretto was lange tijd onomstreden. Recent echter beargumenteerde Marciari (2018) uitvoerig waarom dit werk in zijn ogen noch een voorbereidende studie, noch een eigenhandige tekening van Tintoretto is. Vermeende technische tekortkomingen, zoals de niet correct weergegeven verkorte rechterarm en de onvolledige contourlijnen, vallen volgens hem niet te rijmen met de tekenstijl die de meester in die tijd hanteerde. Hij wijst er tevens op dat de kwadraten in de tekening groter zijn (zo'n 58 mm) dan die in de andere voorstudies (zo'n 35 mm) en dat ook het rechterbeen is getekend, hoewel dat achter het kruis in het schilderij niet te zien is. Gewoonlijk beeldde de kunstenaar in zijn studies uitsluitend de zichtbare delen van geschilderde figuren af en tekende die dan ook pas als de compositie volledig was uitgewerkt en vastlag.

Marciari (2018) denkt dat deze tekening een kopie van latere datum is, rond 1590, en van de hand van ofwel een assistent in de werkplaats ofwel Jacopo's zoon Domenico (1560‑1635), en ook niet is getekend naar het schilderij maar naar een veel eerder gemaakte figuurstudie van Jacopo die verloren is gegaan. Het argument van de kwadraten gaat ook op voor een andere tekening die ter voorbereiding van hetzelfde schilderij werd gemaakt en die zich nu in Londen bevindt: een studie van de geklede figuur te paard rechts in het midden.[4] Opvallend is dat het paard in deze tekening is weggelaten. De figuren in beide studies zijn stilistisch nauw verwant aan elkaar als het gaat om details, zoals de uitgestrekte hand en de schematisch weergegeven voeten. De Londense tekening is verder uitgewerkt en minder schetsmatig dan de Rotterdamse. Beide bladen zijn door een vroege verzamelaar op identieke wijze rechtsonder voorzien van de inscriptie 'G. Tintoretto' en hebben dus dezelfde bron.[5]

De redenering dat Tintoretto geen elementen tekende die niet op het schilderij te zien zouden zijn, onderbouwt geenszins de stelling dat deze Rotterdamse tekening een studie is naar het schilderij of naar een inmiddels verloren gegane voorstudie, want waarom zou de tekenaar de moeite nemen er uit zijn hoofd een rechterbeen bij te tekenen? En waarom zou hij ook de kwadratuur kopiëren? Wij denken dat het om een eigenhandige studie gaat, die in een iets eerdere fase van het creatieve proces werd gemaakt om te onderzoeken hoe het wankele evenwicht van de figuur overtuigend kon worden uitgebeeld. Misschien was het op dat moment ook nog de bedoeling dat de figuur in zijn geheel te zien zou zijn, op een ladder die dan links of rechts tegen de horizontale balk geleund stond, in plaats van achter het kruis tegen de staande balk. De ongebruikelijke houding van deze secundaire, maar iconografisch noodzakelijke figuur op de ladder, half verscholen achter het frontaal weergegeven kruis (en niet op de grond ervoor met een spons op een lange, opgeheven stok), komt ongetwijfeld voort uit het feit dat de kunstenaar de aandacht duidelijk niet wilde afleiden van het lijden van Christus door de ladder vóór of naast hem neer te zetten, zoals hij dat een paar jaar eerder nog had gedaan in De kruisiging die hij voor de kerk van San Severo in Venetië schilderde (omstreeks 1557‑1558).[6] Het resultaat is de ver voorover gebogen figuur achter het kruis die met een te korte stok in een te precaire houding staat om de spons naar de mond van Christus te kunnen brengen en zou riskeren te vallen als hij helemaal naar boven zou klimmen.

Noten

[1] De Vecchi 1970, nr. 167 V, afb.; Pallucchini/Rossi 1982, nr. 283, afb. 371; Marciari 2018, pp. 20‑23, afb. 5 en gedetailleerde afbeelding over een dubbele pagina.

[2] Tietze/Tietze‑Conrat 1944, nr. 1585, 1664, 1702, 1594, 1710; Rossi 1975, afb. 81, 83, 85, 86, 88‑89. Met enig voorbehoud kan een zesde blad aan deze groep worden toegevoegd: MBVB, inv. I 402; Tietze/Tietze‑Conrat 1944, nr. 1829.

[3] Voor een gedetailleerde afbeelding ter vergelijking, zie Venetië/Washington 2018, p. 182. Rearick (2001) omschrijft de figuur onterecht als de 'Man rechts die met een touw het kruis optrekt', wat een figuur linksonder in de compositie is.

[4] Victoria and Albert Museum, inv. Dyce 243; Tietze/Tietze‑Conrat 1944, nr. 702; Rossi 1975, p. 45, afb. 83; Echols/Ilchman 2018, pp. 182‑183, afb. 164.

[5] Een onbekende persoon die een groep tekeningen kocht van Sebastiano Casser, waarvan er veel (allemaal met de inscriptie 'G. Tintoretto') in de collectie van Sir Joshua Reynolds eindigden; zie Marciari 2020, pp. 238‑240. Vijf hiervan, inv. I 85, 206, 374, 397, 452, bevinden zich in de Collectie Koenigs.

[6] De Vecchi 1970, nr. 108, afb.; Pallucchini/Rossi 1982, nr. 171, afb. 224; Venetië/Washington 2018, pp. 180‑181, afb. 160.

Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Jacopo Tintoretto (Jacopo Comin, Jacopo Robusti)

Venetië 1518/1519 - Venetië 1594

Jacopo Robusti werd Tintoretto (ververtje) genoemd, omdat zijn vader lakenverver was. Hij schijnt korte tijd bij Titiaan in de leer te zijn geweest. In 1539...

Bekijk het volledige profiel