:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Drie op postamenten staande figuren met lansen

Drie op postamenten staande figuren met lansen

Anoniem (in circa 1450-1500)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Drie op postamenten staande figuren met lansen
Materiaal en techniek Zwart krijt, pen in bruine inkt (recto); rood krijt (verso)
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 240 mm
Breedte 186 mm
Makers Kunstenaar: Anoniem
Vroegere toeschrijving: Filippino Lippi
Inventarisnummer I 247 recto (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in circa 1450-1500
Watermerk 5P, vV
Verzamelaar Franz Koenigs
Merkteken F.W. Koenigs (L.1023a)
Herkomst Franz W. Koenigs (1881-1941, L.1023a), Haarlem, verworven in 1928 (Florentijns, eind 15e eeuw); D.G. van Beuningen (1877-1955), Rotterdam, verworven met de Collectie Koenigs in 1940 en geschonken aan de Stichting Museum Boijmans Van Beuningen
Onderzoek Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Materiaal
Object
Techniek
Prepareren > Geprepareerd > Vormtechniek > Algemene techniek > Techniek > Materiaal en techniek
Geografische herkomst Italië > Zuid-Europa > Europa

Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje

Entry bestandscatalogus Italiaanse tekeningen 1400-1600

Auteur: Klazina Botke

Twee zeer verschillende tekeningen sieren dit blad. Op de voorzijde zijn met pen en inkt drie staande figuren met lansen uitgebeeld, de middelste op een hoge zuil en de andere twee op een sokkel. De architectuur is nauwkeurig met een liniaal opgezet en zelfs de hulplijnen in zwart krijt zijn nog zichtbaar. Wie de afgebeelde personen op de voorzijde moeten voorstellen is niet duidelijk; ze zijn niet direct herkenbaar als specifieke heiligen of mythologische figuren. De voorstelling lijkt aan de onderkant bovendien schuin te zijn bijgesneden om de tekening er recht te laten uitzien. Op de keerzijde is in rood krijt een mannelijk torso getekend. Het ontbreken van het hoofd en de armen doet vermoeden dat het gaat om een kopie naar een fragment van een antiek beeld. Kunstenaars waren vaak in het bezit van kleine modellen gebaseerd op antieke voorbeelden en het is daarom ook goed mogelijk dat deze studie in een werkplaats ontstond, zoals het geval is bij een soortgelijke tekening in Washington.[1]

Of de roodkrijtstudie van dezelfde hand is als de pentekening is niet goed vast te stellen. Anthony Blunt opperde dat de pen-en-inktstudie een laat werk van de schilder Filippo Lippi (1457-1504) zou kunnen zijn, maar het is waarschijnlijker dat de studie door een beeldhouwer of goudsmid werd vervaardigd.[2] Mogelijk zijn de figuren kleine decoratieve bronzen, zoals we die ook zien op een blad in Washington, ooit toegeschreven aan Lippi maar nu beschouwd als een werk uit de omgeving van Andrea Riccio (1470-1532), en in een ontwerp van Bartolommeo Spani (1468-1539), nu in New York.[3] Hoewel de krullende haarlokken en veren op de hoed van de bovenste figuur in een sculptuur niet direct uitvoerbaar zouden zijn, wijzen andere elementen, zoals de anonimiteit van de figuren, de overlappende arceringen en het gebruik van een liniaal, allemaal in de richting van een goudsmid of beeldhouwer.

Noten

[1] National Gallery of Art, inv. 1978.52.1; Boston 2014, nr. 22.

[2] Zie Lütjens ca. 1928-1935.  

[3] National Gallery of Art, inv. 2006.11.70; Morgan Library & Museum, inv. I 43.

Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker