:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Kaïn doodt Abel

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Kaïn doodt Abel
Materiaal en techniek Zwart krijt, rood krijt, wit gehoogd, pen in zwarte inkt, blauwgrijs gewassen, doorgegriffeld
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 372 mm
Breedte 240 mm
Makers Omgeving van: Francesco Morandini (il Poppi)
Vroegere toeschrijving: Palma Giovane (Jacopo Negretti)
Inventarisnummer I 264 (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in circa 1550-1600
Watermerk Cirkel met ongeïdentificeerd figuur (ruiter?) en iets erboven (ster?) (69 x 43 mm, ondersteboven, in het midden, op P4 van 7P, vH)
Inscripties 'Michelangelo' (l.o., pen in bruine inkt, deels afgesneden), 'Michelangelo' (verso, r.o., pen in bruine inkt), '70' (verso, r.o., pen in bruine inkt)
Verzamelaar Franz Koenigs
Merkteken F.W. Koenigs (L.1023a deest)
Herkomst (?) Sir Thomas Lawrence (1769-1830, L.2445 deest), Londen; (?) Kunsthandelaar Samuel Woodburn, aangekocht met de Collectie Lawrence in 1834; - ; Franz W. Koenigs (1881-1941, L.1023a), Haarlem, verworven in 1928 (Romeins, eerste helft 16e eeuw); D.G. van Beuningen (1877-1955), Rotterdam, verworven met de Collectie Koenigs in 1940 en geschonken aan de Stichting Museum Boijmans Van Beuningen
Tentoonstellingen Rotterdam 2009 (coll 2 kw 1)
Interne tentoonstellingen De Collectie Twee - wissel I, Prenten & Tekeningen (2009)
Onderzoek Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Literatuur Van den Akker 1991, pp. 41, 56, fig. 72 (Palma Giovane, c. 1603); Van den Akker 2003, p. 5 en 7, fig. 7.
Materiaal
Object
Techniek
Wassen > Gewassen > Tekentechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Gehoogd > Schildertechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Geografische herkomst Italië > Zuid-Europa > Europa

Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje

Entry bestandscatalogus Italiaanse tekeningen 1400-1600

Auteur: Klazina Botke

‘En het gebeurde, toen zij op het veld waren, dat Kaïn zijn broer Abel aanviel en hem doodde’, zo gaat het verhaal.[1] Maar in de Bijbel wordt niet gesproken over de manier waarop Abel werd ombracht. In de zestiende- en zeventiende eeuw kozen kunstenaars vaak voor het moment waarop Kaïn zijn broer al heeft overmeesterd en op het punt staat hem met een tak, steen, knuppel of soms met de kaak van een ezel te slaan. In plaats van Abel af te beelden als een berustende martelaar, zien we hem in verwarring, worstelend op de grond. Zo ook in deze tekening, waarin de naakte Kaïn zijn arm heeft opgeheven en Abel met zijn voet en linkerhand tegen de grond duwt. Het blad is aan de onder- en bovenrand bijgesneden, waardoor niet meer te zien is welk wapen Kaïn gebruikt. De studie is opgezet in rood en zwart krijt, waarna de contouren van de figuren en een aantal schaduwpassages met pen in zwarte inkt opnieuw zijn aangezet. Het rokende offeraltaar linksachter is met haastige pen neergezet, en met grijsblauwe wassingen heeft de kunstenaar getracht de figuren af te zetten tegen de achtergrond. Het is een energieke voorstelling die met krachtige snelle lijnen is getekend, maar ook slordigheden in de weergave van de anatomie vertoont. Spannend is wel hoe Kaïn met zijn rechtervoet Abel tegenhoudt en Abel op zijn beurt een voet in Kains kruis duwt om zich te verweren. Een deel van de voorstelling is doorgegriffeld en op de keerzijde van het blad zijn de contouren van de staande figuur zichtbaar. Dit kan gedaan zijn om de voorstelling te kopiëren of misschien om de compositie te kunnen spiegelen.

Het blad dat op basis van het oude opschrift ooit als een werk van Michelangelo (1475-1564) is beschouwd, werd in 1991 door Paul van den Akker toegeschreven aan de Venetiaanse kunstenaar Palma Giovane (1548/1550-1628).[2] Hij baseerde zijn bevindingen deels op een vergelijking met Palma’s Kain en Abel in Wenen (1603).[3] Voor dit schilderij is een vroege voorstudie bekend, nu in Amsterdam, maar onze tekening lijkt noch stilistisch noch compositorisch op dit blad.[4] Palma’s tekenstijl is doorgaans ronder, kriebeliger en preciezer, zoals onder andere te zien is in het blad in New York.[5] Van den Akker bracht de tekening daarnaast in verband met een studie in Parijs die door Cathérine Monbeig Goguel aan Francesco Morandini is toegeschreven en in de catalogus van het Louvre  abusievelijk als Het offer van Isaac wordt aangeduid.[6] Deze studie toont de primo pensieri (eerste idee): zes snel geschetste composities met Kaïn en Abel in verschillende poses.[7] De variant rechtsboven is omkaderd en hiervan is de Rotterdamse studie een uitwerking. De relatie tussen deze twee bladen is onbetwistbaar, maar onze tekening kan daarmee nog niet met zekerheid aan Morandini worden gegeven, vooral omdat diens tekeningen bijna altijd verfijnder zijn. De Christus in New York komt enigszins in de buurt van onze Kaïn, maar ook die studie is zachter en nauwkeuriger uitgewerkt.[8]

Noten

[1] Genesis 4:8.

[2] Van den Akker 1991, pp. 41-44. Vóór 01.10.1960 werd het werk beschouwt als ‘2e garnituur Italië’. Op de inventariskaart zijn nog enkele suggesties te vinden: Anthony Blunt zag een relatie met de Bolognese cycli van de Carracci-familie; Jutta Lanke dacht aan Florence (school van Pontormo); Benedetta Boseni suggereerde Francesco Vanni als maker.

[3] Kunsthistorisches Museum, inv. GG 1576.

[4] Rijksmuseum, inv. RP-T-1948-362. 

[5] Metropolitan Museum of Art, inv. 1972.118.263 verso.

[6] Van den Akker 1991, p. 41 en afb. 77. Hij baseert zijn toeschrijving op de overeenkomsten tussen een figuur in de Parijse studie en de voorstudie van de Opheffing van het kruis (Bergamo, Accademia Carrara). De poses zijn inderdaad overeenkomstig, maar de stilistische vergelijking is niet overtuigend.

[7] Musée du Louvre, inv. 9904; Monbeig Goguel 1972, pp. 76, 79-80, nr. 81.

[8] De overeenkomst is als eerste geopperd door Rhoda Eitel-Porter. Metropolitan Museum of Art, inv. 2012.52.

Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Francesco Morandini (il Poppi)

Poppi 1544 - Florence 1597

Bekijk het volledige profiel