:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Drie groepen van drie figuren

Drie groepen van drie figuren

Anoniem (in circa 1400-1425)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Drie groepen van drie figuren
Materiaal en techniek Pen in bruine inkt, op eenzijdig rood geprepareerd papier
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 110 mm
Breedte 207 mm
Makers Tekenaar: Anoniem
Inventarisnummer I 278 recto (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in circa 1400-1425
Watermerk geen (vH, 6P)
Inscripties 'Benozzo Gozzoli. / in.fo' (voorzijde van de verwijderde oude montuur, m.o., pen in bruine inkt, doorgestreept, L.2995, door J. Richardson Sr), 'Born 1400' (l.o., pen in bruine inkt), 'in./o' (m.o., pen in bruine inkt). Op de achterzijde van de verwijderde oude montuur zijn Richardson's planknummers en beschrijving van het object: 'G. 3' (pen in paarse inkt), 'Zb.35. / 36. /40. / C.33. /CC.48.50. D. / Part of the Dispute of the Doctors painted upon a Pilaster in the Dome of Pisa. / JR. jun.' (midden, door J. Richardson Jr, pen in bruine inkt, L.1515, L.2997b), 'G. N. / L. 63' (r.b., pen in bruine inkt), '81' (l.o., potlood, onderstreept), 'Florentine / borne 1400' (l.o., pen in bruine inkt), 'early Veronese' (r.o., potlood)
Verzamelaar Franz Koenigs
Merkteken J. Richardson Sr. (L.2184, 2983, L.2995 planknummers op de verwijderde montuur), J. Richardson Jr. (L.1515, L.2997b), W. Bateson (L.2604a op verwijderde montuur), F.W. Koenigs (L.1023a op verwijderde montuur)
Herkomst Jonathan Richardson Sr. (1665-1745, L.2983, L.2984, L.2995), Londen; zijn veiling, Londen (Cock) 22.01-08.02.1747, vierde avond, in lot 39 (Benozzo Gozzoli, BP 0/18/0, aan dr. Mead); Dr. Richard Mead (1673-1754, L.1805), Londen; zijn veiling, Londen (Langford) 13-26.01.1755, mogelijk in lot 39 (Benozzo Gozzoli, BP 0/9/6); Jonathan Richardson Jr. (1694-1771, L.1515, L.2997b)****, Londen; William Bateson (1861-1926, L.2604a), Londen; zijn veiling, Londen (Sotheby) 23.04.1929, lot 122 (Veronese School, vroeg 15e eeuw, BP 310 aan Beets); Franz W. Koenigs (1881-1941, L.1023a), Haarlem, verworven in 1929 (Verona, begin 15e eeuw); D.G. van Beuningen (1877-1955), Rotterdam, verworven met de Collectie Koenigs in 1940 en geschonken aan de Stichting Museum Boijmans Van Beuningen
Tentoonstellingen Amsterdam 1934, nr. 446 (N. Italië, c. 1400); Venetië/Florence 1985, nr. 1
Onderzoek Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Literatuur Richardson 1722, p. 327 (Gozzoli); Vasari Society 1905-15, dl. 3 (1907-08), nr. 9, ill. (Verona, vroege 15de eeuw); Van Marle 1923-38, dl. 7 (1926), p. 295, ill.; Amsterdam 1934, nr. 446 (Noord-Italiaans, c. 1400); Tietze/Tietze-Conrat 1944, p. 3 (Venetiaans); Popham/Pouncey 1950, p. 189, onder nr. 298 (Verona, vroege 15de eeuw); Mellini 1965, p. 78, fig. 287; Degenhart/Schmitt 1980, dl. II-1, pp. 117-126, nr. 649, dl. II-3, ill. 60b (Venetiaans, c. 1370-75); Aikema/Meijer 1985, nr. 1, ill. (Venetiaans, c. 1375)
Materiaal
Object
Techniek
Prepareren > Geprepareerd > Vormtechniek > Algemene techniek > Techniek > Materiaal en techniek
Geografische herkomst Italië > Zuid-Europa > Europa
Plaats van vervaardiging Verona > Veneto regio > Italië > Zuid-Europa > Europa

Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje

Entry bestandscatalogus Italiaanse tekeningen 1400-1600

Auteur: Albert Elen

Deze tekening is er een van drie bladen, waarvan de andere twee in het British Museum worden bewaard.[1] Ze verbeelden verschillende groepjes figuren in beraad en zijn vervaardigd op met rood krijt ingewreven papier. Het gaat hier om beschadigde fragmenten die waarschijnlijk in de eerste helft van de achttiende eeuw werden gerestaureerd. Het papier is met aanvoegingen gereconstrueerd tot een horizontaal rechthoekig formaat waarvan de afmetingen onderling iets verschillen. Alle drie zijn afkomstig uit de verzameling van Jonathan Richardson (1665-1745). Dat blijkt uit dezelfde, inmiddels verwijderde oude monturen en overeenkomstige annotaties door de verzamelaar en diens zoon en naamgenoot (1694-1771) op de keerzijde van de tekeningen. Ook draagt elk blad op de voorzijde diens verzamelaarsmerk. In de veiling van de collectie Richardson in 1747 raakte het Rotterdamse blad gescheiden van de twee Londense bladen.

In de literatuur lopen de meningen over de toeschrijving en datering van deze tekening nogal uiteen. Richardson schreef ze toe aan Benozzo Gozzoli (1420-1497), zoals valt op te maken uit het opschrift op de voorzijde van de verwijderde montuur van het Rotterdamse blad, onder de plek waar de tekening vroeger zat. Zijn zoon vermeldde de drie tekeningen in zijn aantekeningen van een bezoek aan de dom van Pisa en noemde daarin een schilderij van Gozzoli waarmee de tekeningen volgens hem in verband zouden staan. Op de keerzijdes van de oude monturen staat dit zo ook door hem genoteerd.[2] Er bestaat echter geen enkele relatie met deze Florentijnse kunstenaar.

Volgens Colvin (1907-1908) waren de drie tekeningen duidelijk van dezelfde hand: van een anonieme kunstenaar, mogelijk uit Verona, en daterend uit de vroege vijftiende eeuw. De Tietzes (Tietze/Tietze-Conrat 1944) daarentegen beschouwden ze als anoniem Venetiaans en opperden een relatie met de eerste decoraties van Antonio Veneziano (gedocumenteerd 1369-1419) in de Sala del Maggior Consiglio in het Dogepaleis. Deze zijn niet bewaard gebleven. Volgens Popham en Pouncey (1950) zijn de tekeningen van een kunstenaar uit de school van Verona en kopieën naar vroeger werk, dateerbaar in de vroege vijftiende eeuw. Vanwege het voorkomen van een doge in een van de Londense tekeningen en stilistische en typologische overeenkomsten met tekeningen in een circa 1372-1373 gedateerd Livius-handschrift (Ab urbe condita, folio 75) beschouwen Degenhart en Schmitt (1980) de drie bladen als Venetiaans, circa 1370-1375.[3] Volgens hen zijn het mogelijk voortekeningen voor een verloren gegane schildering in het Palazzo Ducale of vastleggingen daarvan.[4]

Bert Meijer (in Venetië/Florence 1985) zag terecht verschillen tussen de Rotterdamse tekening en de twee in Londen, vooral in iconografisch-typologisch opzicht en vanwege het beperktere gebruik van parallelle arceringen. Inderdaad ontbreken in de Rotterdamse tekening arceringen achter de hoofden en zijn de figuren opvallend plastischer vormgegeven, zonder de overdaad aan vormverhullende parallelle arceringen in de kleding van de figuren die we in de twee Londense tekeningen zien. In het Rotterdamse blad valt ook de lossere, minder hiërarchische en niet-symmetrische nevenschikking van de figuurgroepen op, evenals de geslaagde ruggelingse weergave van de drie zittende mannen links in de voorstelling, met de gezichten in verloren profiel. Dit getuigt naar onze mening van een geavanceerdere tekenstijl die om een latere datering vraagt, vooralsnog in het eerste kwart van de vijftiende eeuw. Mogelijk is het drietal tekeningen afkomstig uit een verspreid geraakt Venetiaans atelierbestand met tekeningen van verschillende handen, waaronder die van leerlingen.

De kleine zwartkrijttekening van een mannenhoofd met lang haar op de keerzijde, tevoorschijn gekomen bij de verwijdering van de verzamelaarsmontuur in 1995, is van veel latere datum, waarschijnlijk tweede helft zestiende eeuw.

Noten

[1] Londen, British Museum, inv. 1885,0509.36 en 1885,0509.37, resp. 118 x 172 mm en 104 x 157 mm; Degenhart/Schmitt 1980, dl. II.1, p. 117, nr. 647, 648, dl. II.3, ill. 59b, 60a.

[2] Op de keerzijde van de oude montuur van het Londense blad inv. 1885,0509.37 staat deze inscriptie: ‘Part of the Dispute of the Doctors painted in Oyl, & hung upon a Pilaster in the Dome of Pisa’, met een latere annotatie: ‘They call it so at Pisa tho it seems to be the Doge in council’. Deze annotatie is gedeeltelijk herhaald op het andere blad in Londen.

[3] Milaan, Biblioteca Ambrosiana, inv. Ms. C. 214 inf.

[4] Degenhart/Schmitt 1980, dl. II.1, p. 110, onder nr. 646, dl. II.3, ill. 59a.

Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker