:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Studie van drie figuurgroepen

Studie van drie figuurgroepen

Alessandro Casolani (in circa 1580-1600)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Studie van drie figuurgroepen
Materiaal en techniek Zwart krijt, pen in bruine inkt, bruin gewassen
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 115 mm
Breedte 391 mm
Makers Tekenaar: Alessandro Casolani
Inventarisnummer I 301 (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in circa 1580-1600
Watermerk geen (vV, 4P)
Inscripties ‘no 51 Aλεσσανδρο χασώρανώ [Alessandro casorano] (l.o., pen in bruine inkt, L.4527), ‘450’ (r.o., potlood), ‘No […] Alessandro Casolani’ (r.o., pen in bruine inkt), ‘No 51 Aλεσςανδρο χασαρανω [Alessandro casarano]’ (verso, r.o., pen in bruine inkt), ‘n 51’ (verso, r.o., pen in bruine inkt), ‘fl 150- Stefano della Bella’ (verwijderde doublure, m., potlood)
Verzamelaar Franz Koenigs
Merkteken Anoniem Florentijns (L.4527); ?N. Lanier (L.4699), Comte de Carrière (L.474), Th. Banks (L.2423), H. de Triqueti (L.1304), F.W. Koenigs (L.1023a op verwijderde montuur)
Herkomst anonieme verzamelaar, mogelijk Florentijns (L.4527); ?Nicholas Lanier (1588-1666, L.4699), Londen; - ; Charles-Paul-Jean-Baptiste de Bourgevin Vialart, Comte de Saint-Morys (1743-95, L.474), Londen (1790-1795); zijn zoon Charles-Étienne de Bourgevin Vialart, Comte de Carrière (1772-1817); zijn veiling, Londen (Phillips) 10-14.06.1797; Thomas Banks (1735-1805, L.2423), Londen; zijn dochter Lavinia Forster (1775-1858), Londen; geschonken aan haar schoonzoon Henri baron de Triqueti (1802-1874, L.1304), Parijs; - ; Franz W. Koenigs (1881-1941, L.1023a), Haarlem, verworven in 1929 (in de stijl van Zuccaro); D.G. van Beuningen (1877-1955), Rotterdam, verworven met de Collectie Koenigs in 1940 en geschonken aan de Stichting Museum Boijmans Van Beuningen
Tentoonstellingen Rotterdam 2010 (coll 2 kw 6)
Interne tentoonstellingen De Collectie Twee - wissel VI, Prenten & Tekeningen (2010)
Onderzoek Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Materiaal
Object
Geografische herkomst Italië > Zuid-Europa > Europa

Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje

Entry bestandscatalogus Italiaanse tekeningen 1400-1600

Auteur: Klazina Botke

Alessandro Casolani werkte het grootste deel van zijn leven in de omgeving van Siena, eerst in de werkplaats van Arcangelo Salimbeni (vóór 1567-1589), later samen met Cristoforo Roncalli (1552-1626). Hij verbleef enige tijd in Rome voor het bestuderen van antieke en eigentijdse meesters, wiens werken hij volgens zijn biograaf Baldinucci veelvuldig natekende: ‘delle quali fece infiniti disegni’.[1] Dit blad, ooit slordig in vieren gescheurd en later op een doublure gerepareerd, toont drie figuurgroepen. De vrouw in het midden houdt een medaillon(?) vast, terwijl de man met tulband naast haar vooroverbuigt en een gesprek met haar lijkt aan te gaan. Links is een vrouw met kind afgebeeld, omringd door drie andere vrouwen en een man. Geheel rechts in de compositie zien we nog twee figuren prominent afgebeeld. Uit de groep omstanders valt vooral de jongen op die iets in zijn rechterhand vasthoudt. Welke gebeurtenis hier precies is uitgebeeld, is niet duidelijk. Er is enige gelijkenis te vinden tussen de meest rechter figuur, die de handen gevouwen heeft, en de staande figuur in Casolani’s roodkrijtstudie in Florence.[2]

Stilistisch sluit het Rotterdamse blad, dat tot nu toe ongepubliceerd is, goed aan bij andere pentekeningen van Casolani. De karakteristieke weergave van de handen en gezichten van de figuren vinden we bijvoorbeeld ook terug in het studieblad met een Maria-Tenhemelopneming, nu in New York.[3] De toeschrijving aan Casolani, die ook al blijkt uit de naamsvermelding in het Grieks en uit het Latijnse schrift onder de tekening, is tevens bevestigd door Philip Pouncey in 1957.[4] Het opschrift is aangebracht door een verzamelaar en ook Giorgio Vasari meldde al in zijn Vite (1568) dat vooral Florentijnse collectioneurs en geleerden graag het Grieks gebruikten.[5] Hierdoor wordt deze anonieme verzamelaar in de literatuur ook wel aangeduid als de ‘learned Florentine collector’. Opvallend is dat Casolani’s naam hier op de voor- en achterzijde van het blad verkeerd is gespeld. Mogelijk was deze Florentijn toch niet geheel thuis in de klassieke taal. Byam Shaw (1976), die dezelfde soort annotaties aantrof op twaalf bladen in Christ Church, Oxford, doopte de inscriptie ‘the Greek Inscription’. Deze komt volgens Lugt op 23 verspreide tekeningen van diverse kunstenaars voor, vaak voorafgegaan door een nummer.[6] Het Rotterdamse blad kan nu aan deze reeks worden toegevoegd.

Noten

[1] Baldinucci 1681-1728, dl. 4, p. 215. Baldinucci vermeldt ook dat een groot deel van zijn tekeningen na zijn dood in het bezit kwam van zijn zoon Ilario Casolani.

[2] Gallerie degli Uffizi, inv. 4943 S.

[3] Morgan Library & Museum, inv. 1993.180.

[4] Expertise van Pouncey tijdens bezoek aan het museum in april 1957.

[5] Zie Lugt Online L.4527.

[6] Byam Shaw 1976, pp. 11-12, afb. 118.

Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Alessandro Casolani

Siena 1552 - Siena 1606

Bekijk het volledige profiel