:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Studie van een hoofd van een jonge vrouw

Studie van een hoofd van een jonge vrouw

Toegeschreven aan: Correggio (Antonio Allegri) (in circa 1550-1600)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Studie van een hoofd van een jonge vrouw
Materiaal en techniek Zwart krijt, rood krijt, oker krijt, wit gehoogd
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 235 mm
Breedte 174 mm
Makers Toegeschreven aan: Correggio (Antonio Allegri)
Vroegere toeschrijving: Barocci (Federico Fiori)
Inventarisnummer I 304 (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in circa 1550-1600
Verzamelaar Franz Koenigs
Merkteken Ch. Molinier ( L.2917), F.W. Koenigs (L.1023a) op verwijderde doublure
Herkomst Charles Molinier (1845-1910, L.2917), Toulouse; - ; Franz W. Koenigs (1881-1941, L.1023a), Haarlem, verworven in 1929; D.G. van Beuningen (1877-1955), Rotterdam, verworven met de Collectie Koenigs in 1940 en geschonken aan de Stichting Museum Boijmans Van Beuningen
Tentoonstellingen Amsterdam 1934, nr. 11 (toeg. Correggio)
Onderzoek Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Literatuur Amsterdam 1934, nr. 11 (toeg. Correggio)
Materiaal
Object
Techniek
Gehoogd > Schildertechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Geografische herkomst Italië > Zuid-Europa > Europa

Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje

Entry bestandscatalogus Italiaanse tekeningen 1400-1600

Auteur: Klazina Botke

Deze tekening werd in 1929 door Koenigs verworven als een werk van Federico Barocci (ca. 1535-1612) maar vier jaar later toegeschreven aan diens grote voorbeeld Antonio da Correggio.[1] De ver uit elkaar staande ogen en de zacht golvende lippen van de jonge vrouw doen inderdaad aan het werk van deze kunstenaar denken. We zien eenzelfde fysionomie in de vele figuurstudies die Corregio maakte voor zijn belangrijkste opdracht, de decoratie van de koepel van de kathedraal in Parma. Een voorbeeld hiervan is de roodkrijtstudie in Parijs voor de figuur van Eva.[2] Stilistisch echter komt de Rotterdamse tekening niet met Correggio’s werkwijze overeen, evenmin als de keuze voor gekleurd krijt. Het is dan ook waarschijnlijker dat deze studie werd gemaakt door een kunstenaar die goed naar het werk van de meester moet hebben gekeken. Vergelijkbare voorbeelden zijn onder andere de roodkrijtstudie in Windsor en een fragment van een fresco in München, beide toegeschreven aan de omgeving van Correggio.[3]

Noten

[1] Zie Lütjens ca. 1928-1935 en Amsterdam 1934, nr. 11.  

[2] Musée du Louvre, inv. RF 499.

[3] Royal Collection, inv. 905147; Alte Pinakothek, inv. WAF 162.

Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Correggio (Antonio Allegri)

Correggio circa 1489 - Correggio 1534

Bekijk het volledige profiel