:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Staande naakte jongeling

Staande naakte jongeling

Anoniem (in circa 1580-1610)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Staande naakte jongeling
Materiaal en techniek Rood krijt
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 297 mm
Breedte 229 mm
Makers Kunstenaar: Anoniem
Omgeving van: Andrea Boscoli
Vroegere toeschrijving: Matteo Rosselli
Vroegere toeschrijving: Angelo Bronzino
Inventarisnummer I 379 recto (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in circa 1580-1610
Watermerk onherkenbaar fragment (tussen P4-5 van 8P, vH)
Inscripties '[Br]onzino' (l.b., pen in bruine inkt)', 'Ang. Bronzino' (l.o., pen in bruine inkt)
Verzamelaar Franz Koenigs
Merkteken Comte de Carrière (L.474), F.W. Koenigs (L.1023a)
Herkomst Charles-Paul-Jean-Baptiste de Bourgevin Vialart, Comte de Saint-Morys (1743-95, L.474), Londen (1790-1795); zijn zoon Charles-Étienne de Bourgevin Vialart, Comte de Carrière (1772-1817); zijn veiling, Londen (Phillips) 10-14.06.1797, dag #, lot #; - ; Kunsthandelaar Julius W. Böhler (1883-1966), Luzern; Franz W. Koenigs (1881-1941, L.1023a), Haarlem, verworven in 1929; D.G. van Beuningen (1877-1955), Rotterdam, verworven met de Collectie Koenigs in 1940 en geschonken aan de Stichting Museum Boijmans Van Beuningen
Onderzoek Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Literatuur Berenson 1938, vol. 2, nr. 604C (toeg. Bronzino)
Materiaal
Object
Geografische herkomst Italië > Zuid-Europa > Europa
Plaats van vervaardiging Florence > Toscane > Italië > Zuid-Europa > Europa

Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje

Entry bestandscatalogus Italiaanse tekeningen 1400-1600

Auteur: Rosie Razzall

Dit blad met een naaktstudie in rood krijt op elke zijde illustreert het gebruik in werkplaatsen om menselijke figuren te tekenen, een praktijk die floreerde in het Florence van de zestiende eeuw. De mannelijke figuur met staf op de recto is tijdens een studiesessie naar een poserend levend model in de klas getekend. Omdat er geen vrouwen voor deze lessen poseerden, is de vrouwelijke figuur in contrapposto op de verso wellicht naar een antiek standbeeld vervaardigd. Haar rechterarm is in twee standen weergegeven; de arm met de hand dicht bij haar kruis doet sterk doet denken aan de Venus pudica, een veel voorkomende variant op Venus naar klassieke beelden. 

De tekening is vermoedelijk van de hand van een Florentijnse maniërist, zij het vooralsnog zonder een overtuigende toeschrijving. Twee afzonderlijke, eerdere inscripties op het blad vermelden Agnolo Bronzino (1503-1572), die in het midden van de zestiende eeuw in Florence werkte. De kunsthistoricus Bernard Berenson onderschreef deze suggestie,[1] maar inmiddels achten meerdere deskundigen andere kunstenaars waarschijnlijker. Daarbij worden Andrea Boscoli (1550/1560-1606/1608),[2] Matteo Rosselli (1578-1650)[3] en Lodovico Cardi, bekend als Cigoli (1559-1613)[4] het vaakst genoemd. Een goede vergelijking is een studie naar het leven door Boscoli in Amsterdam[5] waarin de overgangen binnen de schaduwpartijen enigszins vergelijkbaar zijn, al zijn de gelaatstrekken van de figuur gedetailleerder uitgewerkt dan in onze tekening. De figuur op de verso van het Rotterdamse blad is met snelle, lossere arceringen en dubbele contourlijnen neergezet. De studie kan van een andere hand zijn, wat zou betekenen dat het blad door meerdere leden van de werkplaats werd gebruikt. 

Noten

[1] Berenson 1938, dl. 2, nr. 604C. 

[2] Opgemerkt door Philip Pouncey in 1957 tijdens een bezoek aan het museum; deelnemers aan de Boijmans-Getty expert meeting, 10-11.10.2019. 

[3] Carmen Bambach, e-mail correspondentie met het museum, 27.01.2010. 

[4] Jacob Bean, volgens een aantekening op de inventariskaart van het museum; Albert Elen, volgens aantekeningen in het museumarchief. 

[5] Rijksmuseum, inv. RP-T-1956-77. 

Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker