:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Studies voor 'De kroning van Maria'

Studies voor 'De kroning van Maria'

Correggio (Antonio Allegri) (in circa 1520-1522)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

Op reis

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Studies voor 'De kroning van Maria'
Materiaal en techniek Rood krijt, pen en penseel in bruine inkt (doorgedrukt op de verso)
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is op reis
Afmetingen Hoogte 196 mm
Breedte 203 mm
Makers Tekenaar: Correggio (Antonio Allegri)
Inventarisnummer I 381 (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in circa 1520-1522
Watermerk Bloem met zeven blaadjes rond stamper (23 x 23 mm, op P3-4 van 8P, vH), vergelijkbaar met Briquet 6569 (Milaan 1526-1530) en 6570 (Milaan 1541), maar iets kleiner. [zie afbeelding] Ook in afmetingen zeer gelijkend op Piccard Online AT8100-PO-126636 (Milaan 1523). Contramerk Letters GR in de doublure (op P4 van 8P, vH). [ AE 05.05.2022]
Inscripties 'Antonio da Correggio ft. 1518' (l.o., pen in bruine inkt), 'Studio per la Couppola, à Parma' (r.o., pen in bruine inkt), '24' (verso, pen in bruine inkt)
Verzamelaar Franz Koenigs
Merkteken T. Lawrence (L.2445 deest), F.W. Koenigs (L.1023a)
Herkomst Waarschijnlijk Isaack Walraven, Amsterdam, zijn veiling (#) Amsterdam 14.10.1765, album V, nr. 1244 (#st. 4 aan Yver); Antoni Rutgers, Amsterdam; zijn veiling (Van der Schley) Amsterdam 01.12.1778, album F, nr. 340 (Fl 2 met nrs. 341-342 aan Van der Schley); Dirk Versteegh (1751-1822)**, Amsterdam; Sir Thomas Lawrence (1769-1830, L.2445 deest), Londen; Kunsthandelaar Samuel Woodburn (1781-1853, L.2584), aangekocht met de Collectie Lawrence in 1834, cat. Londen 1836, vierde tentoonstelling, nr. 54; #De Prins van Oranje, later Koning Willem II der Nederlanden; zijn veiling, Den Haag (De Vries, Roos, Brondgeest) 12.08.1850, lot 187 (Fl 139 aan De Vries); zijn dochter Prinses Sophie van Oranje-Nassau (1824-1897), Groothertogin van Sachsen-Weimar-Eisenach, Weimar; haar echtgenoot Groothertog Karl Alexander von Sachsen-Weimar-Eisenach (1818-1901) Weimar; hun kleinzoon Groothertog Wilhelm Ernst von Sachsen-Weimar-Eisenach (1876-1923), Weimar; Kunsthandelaar Julius W. Böhler (1883-1966), Luzern; Franz W. Koenigs (1881-1941, L.1023a), Haarlem, verworven in 1929; D.G. van Beuningen (1877-1955), Rotterdam, verworven met de Collectie Koenigs in 1940 en geschonken aan de Stichting Museum Boijmans Van Beuningen
Tentoonstellingen Londen 1835-36, 4th exh., nr. 54; Amsterdam 1934, nr. 529; Parijs/Rotterdam/Haarlem 1962, nr. 100; Washington/Parma 1984, nr. 10; Rotterdam/New York 1990, nr. 65; Florence 2000, nr. 4; Haarlem/Parijs 2001, nr. 4; Parma 2008, nr. IV.16; Rotterdam 2009 (coll 2 kw 4); St Petersburg/Dordrecht/Luxembourg 2014, nr. 178; Rotterdam (Rondom Fra B.) 2016
Interne tentoonstellingen De Collectie Twee - wissel IV, Prenten & Tekeningen (2009)
Rondom Fra Bartolommeo (2016)
Onderzoek Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Literatuur Londen 1835-36, 4th exh., nr. 54; Von Ritgen 1865, nr. 34, ill.; Meyer 1871, nr. 104; Venturi 1926, vol 9/2, p. 532, ill. 428; Venturi 1926a, p. 186, ill. 71; Ricci 1930, p. 165, pl. 251; Amsterdam 1934, nr. 529, ill.; Quintavalle 1937, p. 80; Bacou 1962, p. 60; Popham 1952, pp. 82, 84; Popham 1957, pp. 42-43, 153, nr. 22, fig. 28; Fenyö 1959, p. 422; Parijs/Rotterdam/Haarlem 1962, nr. 100, pl. 75; Ghidiglia Quintavalle 1962, p. 24; Fenyö 1965, p. 56; Gould 1976, pp. 65, 247, pl. 42C; Ercoli 1982, p. 134; Fornari Schianchi 1983, p. 80; Washington/Parma 1984, nr. 10; Washington/Chicago/Los Angeles 1985, pp. 36-37; Di Giampaolo/Muzzi 1988, nr. 35, ill.; Luijten/Meij 1990, nr. 65, ill.; Ekserdjian 1997, pp. 111-112, fig. 113; London/New York 2000, p. 41, under no. 10; Florence 2000, nr. 4, ill.; Haarlem/Parijs 2001, nr. 4, ill.; Di Giampaolo 2001, no. 30, ill.; Boedapest 2003, p. 38; Parma 2008-09, nr. IV.16, ill.; Gnann 2009, p. 260; Boedapest 2009-2010, p. 38, fig. 8; St Petersburg/Dordrecht/Luxembourg 2014, nr. 178, ill.; Rome 2016, pp. 39-40, fig. 1; Rome 2016, pp. 39-40, fig. 1; Faietti 2021, pp. 84, 85-86, fig. 5
Materiaal
Object
Geografische herkomst Italië > Zuid-Europa > Europa

Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje

Entry bestandscatalogus Italiaanse tekeningen 1400-1600

Auteur: Albert Elen

Kopie naar Correggio, 'De kroning van Maria', ca. 1587, fresco, San Giovanni Evangelista, Parma. Foto Sailko

In de periode 1519-1524 voerde Correggio in opdracht van de Benedictijner kloosterorde in Parma in hun nieuwgebouwde kerk San Giovanni Evangelista een omvangrijke serie frescodecoraties uit.[1] Eerst schilderde hij de decoraties van de hoofdkoepel (boven de kruising), het koorgewelf en de halve koepel van de apsis van het koor. De laatste, de veelfigurige compositie De kroning van Maria, ging echter al in 1587 grotendeels verloren bij een uitbreiding van de kerk en werd direct in situ vervangen door een kopie.[2] Van het verloren gegane fresco zijn acht voorbereidende tekeningen voor de centrale voorstelling bewaard gebleven waaronder de enige compositiestudie, het blad nu in Rotterdam.[3] Eind 1521 kreeg Correggio eveneens de opdracht om het in totaal 60 meter lange fries op de drie wanden van het schip van de kerk te schilderen, alsmede de pilasters en de pendentieven van de hoofdkoepel. De fresco’s van het fries moeten in het voorjaar en de zomer van 1522 zijn geschilderd. Gezien de stilistische verschillen zijn deze niet door hemzelf maar aan de hand van zijn ontwerptekeningen door medewerkers uitgevoerd. Van deze decoraties zijn enkele voorbereidende tekeningen bewaard gebleven waarvan vier in Rotterdam: studies voor enkele van de zittende figuren van sibillen en profeten, die centraal geplaatste offerscènes flankeren (I 288-291).[4] In 2022 kon bovendien een tot dusver anonieme roodkrijttekening in Museum Boijmans Van Beuningen worden geïdentificeerd als een voorstudie voor bijfiguren in het fresco De hemelvaart van Christus (I 429) in de hoofdkoepel.

De voortekeningen voor de centrale voorstelling De kroning van Maria (afb.) laten zien hoe de kunstenaar de twee hoofdfiguren afzonderlijk en in hun onderlinge samenhang voorbereidde, experimenterend met hun houdingen en interactie. De Rotterdamse tekening is de enige waarin de twee centrale figuren zijn verbeeld. Het verkennende karakter toont zich het best in de bijstelling van de met rood krijt getekende contouren van de Christusfiguur, die in tweede en derde instantie iets meer naar links is verschoven, waarna de definitieve oplossing met pen en penseel in bruine inkt is vastgelegd. Hoewel het oorspronkelijke fresco bij de uitbreiding van de kerk grotendeels verloren ging en nog slechts het centrale deel fragmentarisch resteert,[5] is de complete voorstelling bekend dankzij de exacte kopie die er in 1587 ter vervanging van het fresco van was gemaakt.[6] Bij vergelijking valt op dat Christus in het fresco een mantel draagt, zijn linkerarm neerlaat en een scepter vasthoudt. Zijn rechterarm houdt, net als in de tekening, een kroon boven het hoofd van Maria, maar erboven is de duif van de Heilige Geest toegevoegd. De engelen op de wolk aan hun voeten zijn anders gerangschikt en niet gebaseerd op de voortekening. Enkel de figuur van Maria, met haar schuin naar Christus toegewende hoofd en de voor haar borst gekruiste armen, is vrijwel identiek. Daarnaast onderscheidt de tekening zich in dynamiek en uitvoering van de tamelijk statische frescovoorstelling waarin de kunstenaar nog zoekende was naar de ideale vorm. Ook laat de tekening zien dat de kunstenaar rekening hield met de hoge positie van de voorstelling in het koepelgewelf, waardoor de blik van de toeschouwer naar boven gericht zou zijn.

Het watermerk in dit blad (bloem met zeven blaadjes) lijkt sterk op dat in een 1523 gedateerd document in Milaan. Dit komt overeen met de datering van de tekening in de jaren 1520-1522.

Noten

[1] Zie onder andere: Ghidiglia Quintavalle 1962, Quintavalle 1970, Gould 1976, Washington/Parma 1984, Ekserdjian 1997.

[2] Door Cesare Aretusi (1549-1612).

[3] De andere voortekeningen voor het fresco in de apsis bevinden zich in Londen, Courtauld Gallery, inv. D.1978.PG.352; Poitiers, Musée Sainte-Croix, inv. 882-I.187; Oxford, Ashmolean Museum, inv. WA.RS.STD.013; Parijs, Musée du Louvre, inv. 5918, 5943; Boedapest, Szépművészeti Múzeum, inv. 2100, 2101; Di Giampaolo/Muzzi 1988, nrs. 28-35; Gould 1976, p. 65, afb. 41A-D, 42A-C. 

[4] De andere (zekere) voortekeningen voor de friesvoorstellingen zijn nu in Londen, British Museum, inv. 1895,0915.741, 1902,0617.2, Frankfurt, Städel Museum, inv. 4110 recto en verso (niet online), 4111 recto en 4111 verso en Santiago de Chile, Museo Nacional de Bellas Artes, inv. DE 110; Vaccaro 2018, pp. 389-391, 393-395, afb. 19-21, 28-31.

[5] Zowel de sinopia (ondertekening in de natte pleister) als de schildering zelf, beide gereconstrueerd in de vorm van een kleine halfronde lunet; respectievelijk in de Biblioteca Palatina en de Galleria Nazionale in Parma; Gould 1976, pp. 63-66, pl. 40; Ekserdjian 1997, pp. 114-115, afb. 121, 122.

[6] Gould 1976, p. 63, afb. 39A; Ekserdjian 1997, p. 108, afb. 108.

Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Correggio (Antonio Allegri)

Correggio circa 1489 - Correggio 1534

Bekijk het volledige profiel