:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Studie van een knielende man

Studie van een knielende man

Toegeschreven aan: Jacopo Tintoretto (Jacopo Comin, Jacopo Robusti) (in circa 1565)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Studie van een knielende man
Materiaal en techniek Zwart krijt, wit gehoogd, gekwadreerd
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 298 mm
Breedte 218 mm
Makers Toegeschreven aan: Jacopo Tintoretto (Jacopo Comin, Jacopo Robusti)
Inventarisnummer I 402 (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in circa 1565
Watermerk onherkenbaar fragment (10 x 25 mm., op P6 van 9P, kwart folio). [zie afb.]
Inscripties '29' (r.o., pen in rode inkt), '64' (verso, l.o., potlood, in vierkant kader)
Verzamelaar Franz Koenigs
Merkteken F.W. Koenigs (L.1023a)
Herkomst kunsthandelaar Julius W. Böhler (1883-1966), Luzern; Franz W. Koenigs (1881-1941, L.1023a), Haarlem, verworven in 1929 (Jacopo Tintoretto); D.G. van Beuningen (1877-1955), Rotterdam, verworven met de Collectie Koenigs in 1940 en geschonken aan de Stichting Museum Boijmans Van Beuningen
Tentoonstellingen geen
Onderzoek Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Literatuur Tietze/Tietze-Conrat 1944, no. 1829 (atelier J. Tintoretto)
Materiaal
Object
Techniek
Gehoogd > Schildertechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Kwadreren > Gekwadreerd > Tekentechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Plaats van vervaardiging Venetië > Veneto regio > Italië > Zuid-Europa > Europa
Geografische herkomst Italië > Zuid-Europa > Europa

Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje

Entry bestandscatalogus Italiaanse tekeningen 1400-1600

Auteur: Albert Elen

Jacopo Tintoretto, detail van een knielend figuur in 'De kruisiging', 1565, olieverf op doek, 536 x 1224 cm, Scuola Grande di San Rocco, Venetië. Foto The Yorck Project

Sinds Tietze/Tietze-Conrat (1944) deze studie opnamen in hun lijst met tekeningen door het atelier van Jacopo Tintoretto, is er niet meer over dit door vlekken aangetaste, en dus onaantrekkelijke blad gepubliceerd. Zelfs Paola Rossi besteedde er in haar publicaties geen nadere aandacht aan.[1] Volgens John Marciari dateert het werk uit de tweede helft van de jaren 1590, na Jacopo’s overlijden.[2] De tekening werd volgens hem vermoedelijk tijdens een modeltekensessie in het atelier van Tintoretto gemaakt en later voor een schilderij gebruikt.

 Tot nu toe was het nog niemand opgevallen dat de tekening gelijkenissen vertoont met de bebaarde, knielende figuur aan de voet van het kruis op de voorgrond van Jacopo Tintoretto’s grote schilderij De kruisiging (1565) voor de Sala dell’Albergo in de Scuola Grande di San Rocco in Venetië (afb.).[3] De armen van de getekende figuur zijn echter op een iets andere manier gekruist en zijn blik is naar beneden gericht in plaats van recht vooruit. De tekening is echter gekwadreerd en moet dus voor een schilderij zijn gebruikt. Er zijn stilistische overeenkomsten met tekeningen van Jacopo uit het midden van de jaren 1560, met name met de studie van een man met gekruiste armen in Florence, met vergelijkbare dik aangezette contouren en relatief weinig details daarbinnen.[4] We vinden het daarom legitiem om de beoordeling van dit blad te herzien en het met enig voorbehoud aan Jacopo zelf toe te schrijven.

Te oordelen naar de vergelijkbare nummers in rode inkt werden deze tekening en andere figuurstudies, eveneens uit de Collectie Koenigs (I 400, 401, 403, 404, 405), ooit samen in een verzamelmap bewaard.

Noten

[1] Rossi 1975-2011, zie Bibliografie.

[2] Opgemerkt tijdens een bezoek aan Museum Boijmans Van Beuningen in september 2017.

[3] De Vecchi 1970, nr. 167 V, ill.; Pallucchini/Rossi 1982, nr. 283, afb. 371; Marciari 2018, pp. 20-23, afb. 5 en illustratie van detail op dubbele pagina. Zie ook onze voorbereidende tekening, inv. I 206.

[4] Gallerie degli Uffizi, inv. 7475 S; Tietze/Tietze-Conrat 1944, nr. 1645 (bewerkte contouren); Rossi 1975, p. 62 (afgewezen toeschrijving); Marciari 2018, p. 86, afb. 59 (Jacopo).

Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Jacopo Tintoretto (Jacopo Comin, Jacopo Robusti)

Venetië 1518/1519 - Venetië 1594

Jacopo Robusti werd Tintoretto (ververtje) genoemd, omdat zijn vader lakenverver was. Hij schijnt korte tijd bij Titiaan in de leer te zijn geweest. In 1539...

Bekijk het volledige profiel