:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Studie van een liggend mannelijk naakt

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Studie van een liggend mannelijk naakt
Materiaal en techniek Zwart krijt, wit gehoogd, op blauw papier
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 207 mm
Breedte 309 mm
Makers Kunstenaar: Jacopo Tintoretto (Jacopo Comin, Jacopo Robusti)
Inventarisnummer I 403 (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in circa 1575-1590
Watermerk onduidelijk en niet identificeerbaar (15 x 19 mm, midden, op P4 van 8P, vH, folio formaat). [zie afb.]
Inscripties '32' (l.o., pen in rode inkt), '36' (verso, midden, zwart krijt, onderstreept), '58' (verso, r.o., potlood, in vierkant)
Verzamelaar Franz Koenigs
Merkteken F.W. Koenigs (L.1023a)
Herkomst kunsthandelaar Julius W. Böhler (1883-1966), Luzern; Franz W. Koenigs (1881-1941, L.1023a), Haarlem, verworven in 1929 (Jacopo Tintoretto); D.G. van Beuningen (1877-1955), Rotterdam, verworven met de Collectie Koenigs in 1940 en geschonken aan de Stichting Museum Boijmans Van Beuningen
Tentoonstellingen Amsterdam 1934, nr. 677 (J. Tintoretto)
Onderzoek Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Literatuur Amsterdam 1934, nr. 677 (J. Tintoretto); Tietze/Tietze-Conrat 1944, nr. 1514 (D. Tintoretto)
Materiaal
Object
Techniek
Gehoogd > Schildertechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Plaats van vervaardiging Venetië > Veneto regio > Italië > Zuid-Europa > Europa
Geografische herkomst Italië > Zuid-Europa > Europa

Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje

Entry bestandscatalogus Italiaanse tekeningen 1400-1600

Auteur: Albert Elen

Deze door vlekken aangetaste tekening werd in 1934 als een werk van Jacopo Tintoretto tentoongesteld, maar vervolgens door Tietze/Tietze-Conrat (1944) aan diens zoon Domenico (1560-1635) toegeschreven, en wel als een studie voor de figuur van Christus in een schilderij met diens kruisiging als onderwerp. John Marciari signaleerde recentelijk de compactheid en structuur van dit nogal ongebruikelijke zijaanzicht van een achteroverleunend mannelijk model. Het werk is volgens hem in stilistisch opzicht nauw verwant aan een vergelijkbare studie in een privécollectie in New York, een werk dat werd gebruikt voor het schilderij De dode Christus met engelen, dat zich nu in Bazel bevindt en van de hand van ofwel Domenico, ofwel een onbekende volgeling van Jacopo is.[1] Beide tekeningen, die in stilistisch opzicht afwijken van vergelijkbare studies door Domenico, schreef Marciari toe aan Jacopo zelf. Een vergelijkbare redenering werd toegepast op een andere studie, ook in Rotterdam (I 404), van een achteroverleunende man in verkort perspectief, een blad dat nog meer gelijkenissen vertoont met de tekening in New York en het schilderij in Bazel.

Uit de vlekken in het papier en de nummering van het blad in rode inkt valt af te leiden dat deze twee bladen ooit samen met een aantal andere figuurstudies, eveneens in de Collectie Koenigs (I 400, 401, 402, 405), in eenzelfde, door water beschadigd tekeningenboek of portfolio werden bewaard.[2]

Noten

[1] Opgemerkt tijdens een bezoek aan Museum Boijmans Van Beuningen in september 2017. De verwante tekening bevindt zich in New York, Leon Black Collection, en het schilderij in Bazel, Kunstmuseum, inv. 511; Marciari 2018, pp. 150-51, respectievelijk afb. 118 en afb. 119. Een vergelijkbare, maar veel vroegere studie van een achteroverleunend mannelijk naakt in zijaanzicht bevindt zich in Parijs, Musée du Louvre, inv. 5382; Echols/Ilchmann 2009, p. 179, afb. 159 (ca. 1553-1555, voor het slachtoffer van de draak in Sint Joris en de draak).

[2] De andere tekening, inv. I 404, werd gemaakt tijdens dezelfde sessie als een zeer vergelijkbare tekening (zonder nummering in rode inkt) die zich nu bevindt in Chicago, Art Institute, inv. 1966.233; Folds McCullagh/Giles 1997, nr. 311, ill.. Getuige een oude zwart-wit foto zat er op het onderste gedeelte eenzelfde soort vlek, maar deze is later verwijderd. Deze rode nummering (‘34’) staat ook op een derde blad in Rotterdam, een tekening van Domenico Tintoretto (inv. I 405).

Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Jacopo Tintoretto (Jacopo Comin, Jacopo Robusti)

Venetië 1518/1519 - Venetië 1594

Jacopo Robusti werd Tintoretto (ververtje) genoemd, omdat zijn vader lakenverver was. Hij schijnt korte tijd bij Titiaan in de leer te zijn geweest. In 1539...

Bekijk het volledige profiel