:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Studie van een liggende man

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Studie van een liggende man
Materiaal en techniek Zwart krijtl, wit gehoogd, op (verkleurd) blauw papier
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 205 mm
Breedte 297 mm
Makers Tekenaar: Jacopo Tintoretto (Jacopo Comin, Jacopo Robusti)
Inventarisnummer I 404 (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in circa 1575-1590
Watermerk Schild, horizontaal gedeeld, met inscriptie met dubbele krul in het bovenste gedeelte, bekroond door een omgekeerde initiaal F (rechts) en het cijfer 8 (links) (ca. 56x38 mm, nabij het centrum, op P5 van 8P, vV, foliovel), het schild (zonder de merktekens aan de bovenkant) gelijkend op Briquet 862 (Solothurn, tussen Bern en Bazel, 1573-77). [zie afb.]
Inscripties '31' (l.o., pen in rode inkt), '60' (verso, r.o., potlood, in vierkant kader), '30' or '38' (?) (verso, m.o., potlood, ondersteboven)
Verzamelaar Franz Koenigs
Merkteken F.W. Koenigs (L.1023a)
Herkomst kunsthandelaar Julius W. Böhler (1883-1966), Luzern; Franz W. Koenigs (1881-1941, L.1023a), Haarlem, verworven in 1929; D.G. van Beuningen (1877-1955), Rotterdam, verworven met de Collectie Koenigs in 1940 en geschonken aan de Stichting Museum Boijmans Van Beuningen
Tentoonstellingen geen
Onderzoek Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Literatuur Tietze/Tietze-Conrat 1944, nr. 1830 (zie ook nr. 1819) (atelier); Chicago 1997, p. 239, onder nr. 311; Rossi 1984, pp. 66, 68, 71 n. 55, fig. 21 (Domenico); Forlani Tempesti 1991, p. 141; Rearick 1996, p. 178 (Jacopo); Folds McCullagh/Giles 1997, p. 239, onder nr. 311 (Jacopo); Rossi 2011, p. 81 (Domenico); Marciari 2018, p. 164 n. 16 (Domenico)
Materiaal
Object
Techniek
Gehoogd > Schildertechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Plaats van vervaardiging Venetië > Veneto regio > Italië > Zuid-Europa > Europa
Geografische herkomst Italië > Zuid-Europa > Europa

Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje

Entry bestandscatalogus Italiaanse tekeningen 1400-1600

Auteur: Albert Elen

Deze nogal gehavende tekening stond in de collecties van Böhler en Koenigs als een werk van Jacopo Tintoretto vermeld, maar die toeschrijving werd later door Tietze/Tietze-Conrat (1944) tegengesproken. Volgens hen ging het om een tekening van dezelfde kunstenaar in Tintoretto’s atelier die ook verantwoordelijk was geweest voor een soortgelijke studie van een liggend mannelijk naakt in verkort perspectief, nu in Frankfurt.[1] Rossi (1984, 2011) schreef onze tekening toe aan Domenico Tintoretto (1560-1635), terwijl Rearick (1996) Jacopo als maker aanwees. Waarschijnlijk werd de studie tijdens dezelfde modeltekensessie gemaakt als een sterk gelijkende tekening op blauw papier die zich nu in Chicago bevindt.[2] Te oordelen naar dezelfde vlekken in het papier moeten de twee bladen in een ateliermap zijn bewaard die in de loop der tijd waterschade opliep. Dezelfde soort vlekken zien we ook terug op een andere, vergelijkbare studie op blauw papier van een liggend mannelijk naakt, nu in Rotterdam (I 403), getekend in een vergelijkbaar verkort perspectief, maar dan gezien vanuit een andere hoek. Bovendien hebben de Rotterdamse bladen links onder een oude, opeenvolgende nummering (31 en 32) in rode inkt, wat erop duidt dat ze ooit deel uitmaakten van een grotere groep en sindsdien bij elkaar zijn gebleven.[3] Een vierde, verwante tekening, die ofwel door Jacopo werd gemaakt, ofwel door Domenico, maakt nu deel uit van een privécollectie in New York. In deze tekening rust het hoofd van de figuur op een kussen.[4]

De liggende figuur in verkort perspectief in deze tekeningen is afgeleid van het lijk linksonder in Jacopo Tintoretto’s De ontdekking van het lichaam van de heilige Marcus, geschilderd voor de Scuola Grande di San Marco (1562-1566), en nu in Milaan. Deze figuur grijpt op zijn beurt weer terug op De bewening van Christus (1480) door Andrea Mantegna (ca. 1431-1506), eveneens in Milaan.[5] Waarschijnlijk werden de tekeningen allemaal minstens een decennium na Tintoretto’s schilderij gemaakt, tijdens een of meerdere modeltekensessies in het atelier in de tweede helft van de jaren 1570 of zelfs pas in de jaren 1580,[6] en later opnieuw gebruikt voor het schilderij De dode Christus met engelen (ca. 1590-1595) dat zich nu in Bazel bevindt en ofwel van de hand van Domenico is, ofwel van een onbekende volgeling van Jacopo.[7] John Marciari merkte op dat de soliditeit en structuur van de onderliggende musculatuur in de Rotterdamse studie kenmerkend zijn voor het werk van Jacopo, terwijl vergelijkbare studies die Domenico tijdens dezelfde modeltekensessies maakte meer gericht zijn op het silhouet en het lichaamsoppervlak van het naaktmodel.[8]

Noten

[1] Städel Museum, inv. 4420 (als Domenico Tintoretto); Von Hadeln 1922, nr. 50, ill.; Tietze/Tietze-Conrat 1944, nr. 1819.

[2] Art Institute of Chicago, inv. 1966. 23 (als Jacopo Tintoretto); Folds McCullagh/Giles 1997, nr. 311, ill. De vlek is nog zichtbaar op een oude zwart-wit foto in het archief van het museum, maar werd later verwijderd tijdens een restauratiebehandeling.

[3] Deze rode nummering (‘34’) is ook te vinden bij inv. I 400, 401, 402, 403, 405, die ooit bij elkaar werden bewaard in een verzamelaarsportfolio.

[4] Leon Black Collection; Marciari 2018, p. 150, afb. 118 (Jacopo); Koshikawa 2020, p. 250 (Domenico, late jaren 1590). Een vergelijkbare tekening van de figuur in een min of meer gespiegelde houding werd verkocht in Londen (Sotheby’s) 02.07.1997, lot 48 (als Jacopo Tintoretto); het werk bevat lompe arceringen langs de contouren en is beslist niet van de hand van Jacopo of een van zijn meer getalenteerde leerlingen.

[5] Pinacoteca di Brera, inv. 143; De Vecchi 1970, nr. 162 B, ill.; Pallucchini/Rossi 1982, nr. 244, afb. 325, 327; Madrid 2007, afb. 17.

[6] Deze datering komt overeen met het vrij ongebruikelijke watermerk (een overdwars in tweeën gedeeld schild met een dubbele krul in de bovenste helft), dat ook voorkomt op documenten in Solothurn in noordwest Zwitserland, gedateerd 1573-1577. Een zesde tekening, die zich nu in het British Museum bevindt (inv. 1907,0717.15), behoort waarschijnlijk ook tot deze groep, hoewel het perspectief minder drastisch verkort is en de figuur eerder zit dan ligt.

[7] Kunstmuseum, inv. 511; Marciari 2018, pp. 150-51, respectievelijk afb. 118 en 119.

[8] Opgemerkt tijdens een bezoek aan Museum Boijmans Van Beuningen in september 2017.

Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Jacopo Tintoretto (Jacopo Comin, Jacopo Robusti)

Venetië 1518/1519 - Venetië 1594

Jacopo Robusti werd Tintoretto (ververtje) genoemd, omdat zijn vader lakenverver was. Hij schijnt korte tijd bij Titiaan in de leer te zijn geweest. In 1539...

Bekijk het volledige profiel