:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Figuurstudie voor een zittende man op de rug gezien

Figuurstudie voor een zittende man op de rug gezien

Domenico Tintoretto (Domenico Robusti) (in circa 1588-1589)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

Op reis

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Figuurstudie voor een zittende man op de rug gezien
Materiaal en techniek Zwart krijt, wit gehoogd, gekwadreerd, op blauw papier
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is op reis
Afmetingen Hoogte 289 mm
Breedte 205 mm
Makers Tekenaar: Domenico Tintoretto (Domenico Robusti)
Vroegere toeschrijving: Jacopo Tintoretto (Jacopo Comin, Jacopo Robusti)
Inventarisnummer I 405 (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in circa 1588-1589
Watermerk Kruisboog (45 x 42 mm, ondersteboven, nabij het midden op P5 van 8P, vH, folio blad), gelijkend op Briquet 730 (Salo /Lago di Garda 1590) en 731 (Laibach/Neurenberg 1591-92), maar zonder het contramerk, en gelijkend op Piccard Online AT3800-PO-123789 (Arco/Riva di Garda 1593), maar zonder het contramerk 3M + drieblad. Hetzelfde subtype Kruisboog watermerk komt voor in de tekening van Jacopo Tintoretto in MBVB, inv. I 75. [zie afb.].
Inscripties '30' (r.o., pen in rode inkt), '65' (verso, r.o., potlood, in kader), '34' (verso, l.m.o., potlood)
Verzamelaar Franz Koenigs
Merkteken F.W. Koenigs (L.1023a)
Herkomst kunsthandelaar Julius W. Böhler (1883-1966), Luzern; Franz W. Koenigs (1881-1941, L.1023a), Haarlem, verworven in 1929 (Jacopo Tintoretto); D.G. van Beuningen (1877-1955), Rotterdam, verworven met de Collectie Koenigs in 1940 en geschonken aan de Stichting Museum Boijmans Van Beuningen
Tentoonstellingen Amsterdam 1934, nr. 684 (J. Tintoretto); Venice 1937, nr. 71; Venetië/Florence 1985, nr. 39; Rotterdam 2009 (coll 2 kw 4)
Interne tentoonstellingen De Collectie Twee - wissel IV, Prenten & Tekeningen (2009)
Onderzoek Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Literatuur Von Hadeln 1926, pp. 115-117, pl. II d (Jacopo Tintoretto); Amsterdam 1934, nr. 684 (Jacopo); Venice 1937, nr. 71; Tietze/Tietze-Conrat 1944, pp. 266, 276, 286, nr. 1675, pl. 107.2 (Jacopo); Tozzi Pedrazzi 1964, pp. 82-83, fig. 87 (Domenico after Jacopo prototype); De Vecchi 1970, p. 131 onder nr. 281 (Domenico); Rossi 1975, p. 64 (not Jacopo); Rossi 1975a, pp. 207-209, fig. 7 (Domenico); Pallucchini/Rossi 1982, p. 256 onder nr. A 122 (Domenico); Aikema/Meijer 1985, nr. 39, ill. (Domenico); Koshikawa 1996, pp. 57-58 (Domenico); Rossi 2007, nr. 67 (Domenico); Rossi 2011, p. 62 (Domenico); Koshikawa 2012, p. 32, fig. 15 (Domenico)
Materiaal
Object
Techniek
Gehoogd > Schildertechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Kwadreren > Gekwadreerd > Tekentechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Plaats van vervaardiging Venetië > Veneto regio > Italië > Zuid-Europa > Europa
Geografische herkomst Italië > Zuid-Europa > Europa

Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje

Entry bestandscatalogus Italiaanse tekeningen 1400-1600

Auteur: Albert Elen

Domenico Tintoretto, 'De droom van de heilige Marcus', 1588-1589, olieverf op doek, 388 x 314 cm, Gallerie dell'Accademia, Venetië. Foto Gallerie dell'Accademia, Venetië

Deze tekening van een rustende, aangeklede man is een voorbereidende studie voor de apostel die rechts onder in De droom van de heilige Marcus (‘Pax tibi Marce’) als slapende roeier is afgebeeld. Dit schilderij werd in 1588-1589 voor de kapel van de Sala Grande Superiore van de Scuola Grande di San Marco in Venetië (afb.)[1] gemaakt en behoort tot een serie van vijf scènes uit het leven van de evangelist Marcus. De tekening is met zwart krijt gekwadreerd zodat deze als detail op het doek kon worden overgezet. Het schilderij werd lange tijd afwisselend aan Jacopo Tintoretto (1518-1594) en diens zoon Domenico toegeschreven, of als een gezamenlijk werk van hen beiden beschouwd, terwijl Jacopo werd aangemerkt als maker van de voorbereidende tekening. Tozzi Pedrazzi (1964) was de eerste die hieraan twijfelde en schreef de tekening aan Domenico toe, maar dan wel gemaakt naar een onbekend prototype van Jacopo. In hun oeuvrecatalogus van de schilderijen van Jacopo namen Pallucchini en Rossi (1982) de studie als een werk van Domenico op. Doorslaggevend voor die toeschrijving aan de jonge Domenico, toentertijd achterin de twintig, is het ontbreken van de vloeiende stijl en subtiel aangebrachte hoogsels die zo typerend zijn voor Jacopo’s tekeningen. Deze toeschrijving werd door Rossi (1975, 2007, 2011) en Koshikawa (1996, 2012) overgenomen.

Een andere vermeende voorbereidende studie, die ooit deel uitmaakte van de Russell Collection, werd in verband gebracht met de figuur van de heilige Marcus in hetzelfde schilderij en door Tietze/Tietze-Conrat (1944) en Tozzi Pedrazzi (1964) toegeschreven aan Domenico, maar door allen beschouwd als afwijkend van ons blad, zowel in stijl als datering.[2]

Een slapende figuur die erg lijkt op de man in onze tekening is ook te vinden in Jacopo Tintoretto’s vroegere, ovale schilderij Elia en de engel, eveneens in de Sala Grande Superiore van de Scuola Grande di San Rocco in Venetië, waar deze onderdeel is van de plafonddecoratie (1577-1578).[3] Daar is de figuur volledig weergegeven, met bredere schouders en het hoofd iets naar achteren gekanteld. De geschilderde Elia, of een inmiddels zoekgeraakte voorbereidende tekening door Jacopo, was twee decennia later mogelijk Domenico’s inspiratiebron voor de Rotterdamse studie van een slapende roeier.

Samen met vijf andere figuurstudies door Jacopo in de Collectie Koenigs (I 400, 401, 402, 403, 404) is dit blad afkomstig uit de verzameling van Julius Böhler. De bladen werden in 1929, zonder verdere informatie over hun voorgeschiedenis, door Koenigs aangeschaft. Ze zijn allemaal genummerd volgens hetzelfde, oude systeem, wat erop wijst dat ze ooit samen in dezelfde verzamelaarsmap werden bewaard.

Noten

[1] Gallerie dell’Accademia, inv. 875; De Vecchi 1970, nr. 281, ill.; Pallucchini/Rossi 1982, nr. A 122, afb. 744. De datering van zowel het schilderij als de tekening komt overeen met die van het contramerk dat ook te vinden is in een document uit 1588 en waarschijnlijk past bij een watermerk van het type kruisboog (zie specificaties).

[2] A.G.B. Russell (Londen, 1879-1955, L.2772a); Tietze/Tietze-Conrat 1944, nr. 1529, pl. 116.1, die dit niet hadden gezien in het origineel, dachten niet dat die tekening van dezelfde hand was als de onze, maar schreven het werk ook toe aan Domenico; Tozzi Pedrazzi 1964, p. 82, afb. 86 (met een onjuiste titel). Dit blad werd voor het laatst gezien in Parijs (Christie’s) 18.03.2004, lot 3 (ill. p. 11).

[3] De Vecchi 1970, nr. 223 V, ill.; Pallucchini/Rossi 1982, nr. 343, afb. 442.

Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Domenico Tintoretto (Domenico Robusti)

Venetië 1560 - Venetië 1635

Bekijk het volledige profiel