:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Studie voor 'De graflegging'

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

Op reis

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Studie voor 'De graflegging'
Materiaal en techniek Zwart krijt, wit gehoogd, gekwadreerd, op blauw papier, gedoubleerd
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is op reis
Afmetingen Breedte 373 mm
Hoogte 257 mm
Makers Tekenaar: Barocci (Federico Fiori)
Inventarisnummer I 428 (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in circa 1579-1582
Watermerk geen; onduidelijk merk (mogelijk een kroon?) in doublure (tussen P3-4, midden onder, vH)
Inscripties '127' (verso, omkaderd, r.o., potlood), '52' (idem, m.b., potlood)
Verzamelaar Franz Koenigs
Merkteken F.W. Koenigs (L.1023a) op doublure
Herkomst Kunsthandelaar Julius W. Böhler (1883-1966), Luzern; Franz W. Koenigs (1881-1941, L.1023a), Haarlem, verworven in 1929; D.G. van Beuningen (1877-1955), Rotterdam, verworven met de Collectie Koenigs in 1940 en geschonken aan de Stichting Museum Boijmans Van Beuningen
Tentoonstellingen Rotterdam 1938-1939, nr. 35; Groningen 1949, nr. 13; Parijs/Rotterdam/Haarlem 1962, nr. 129; Bologna 1975, nr. 108; Rotterdam/New York 1990, nr. 69; Moscow 1995-1996, nr. 2; Florence 2000, nr. 8; Rotterdam 2009 (coll 2 kw 1)
Interne tentoonstellingen Italiaanse tekeningen in Nederlands bezit (1962)
Van Pisanello tot Cézanne (1992)
De Collectie Twee - wissel I, Prenten & Tekeningen (2009)
Onderzoek Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Literatuur Voss 1928, nr. 18, ill; Rotterdam 1938-1939, nr. 35; Groningen 1949, nr. 13; Olsen 1955, pp. 10, 132, 134; Olsen 1962, p. 172; Jaffé 1962, p. 232; Parijs/Rotterdam/Haarlem 1962, nr. 129, ill. 97; Florence 1975, p. 52; Bologna 1975, nr. 108; Pillsbury/Richards 1978, p. 65; De Grazia 1985, p. 40 n. 12; Emiliani 1985, p. 156, fig. 302; Luijten/Meij 1990, nr. 69, ill.; Moskou 1995-1996, nr. 2, ill., pl. op p. 19; Florence 2000, nr. 8, ill.; Luijten 2003, p. 21, fig. 41; Marciari/Verstegen 2008, pp. 304-305, 321, fig. 11c
Materiaal
Object
Geografische herkomst Italië > Zuid-Europa > Europa

Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje

Entry bestandscatalogus Italiaanse tekeningen 1400-1600

Auteur: Klazina Botke

Federico Barocci, 'De graflegging', 1582, olieverf op doek, 295 x 187 cm, Confraternità del Santissimo Sacramento e Croce, Senigallia

Giovanni Baglione (1566-1643) schreef in 1642 dat het werk van Federico Barocci niet alleen ‘deugdzaam en vroom’ was, maar ook de ‘harten van de beschouwer tot devotie bracht’.[1] Deze intieme en ontroerende weergave van het levenloze lichaam van Christus is daar een prachtig voorbeeld van. De tekening is een voorstudie voor Barocci’s beroemde altaarstuk De graflegging (afb.) in de Santa Croce in Senigallia, een werk met een grote intensiteit en emotionele zeggingskracht. De opdracht voor dit schilderij ontving de kunstenaar in 1579 van de Confraternità delle Croce e Sagramento. Hij voltooide het werk drie jaar later.[2] Mogelijk baseerde Barocci zijn ontwerp op De graflegging van Rafaël (1483-1520), nu in de Galleria Borghese in Rome. Hij moet dat werk zeker hebben gezien toen het zich nog in de San Francesco-kerk in Perugia bevond.[3] Zoals voor al zijn schilderijen, maakte Barocci ook voor dit altaarstuk een groot aantal voorstudies. Vaak bepaalde hij eerst de vorm van een compositie en werkte daarna elk afzonderlijk figuur in verschillende krijtstudies verder uit. Vervolgens maakte hij studies van de compositie, om tenslotte op ware grootte een of meerdere bozzetti in olieverf te vervaardigen.

De Rotterdamse tekening is een van de vroege voorstudies voor De graflegging. Net als in studies in Berlijn en Florence, is Christus’ lichaam in dezelfde richting gepositioneerd als die in het altaarstuk van Rafaël.[4] Hetzelfde geldt voor een studie van Johannes de Doper voor dezelfde compositie die ook uit de collectie Koenigs afkomstig is (I 427).[5] Pas in latere tekeningen, zoals het blad in Princeton, zien we dat hij de compositie heeft gespiegeld.[6] Dat verklaart mogelijk ook waarom het Rotterdamse blad is gekwadreerd, namelijk om de voorstelling zo gemakkelijk te kunnen overzetten.

De Christusfiguur is hoogstwaarschijnlijk gebaseerd op een model liggend in een hangmat in de studio van de schilder.[7] Gedurende het tekenproces paste Barocci zijn modellen vaak aan, waardoor de figuren uiteindelijk deels op de werkelijkheid zijn gebaseerd en deels aan de eigen verbeelding van de kunstenaar zijn ontsproten. Ook perfectioneerde hij in vele afzonderlijke studies langzaamaan alle details. Zo zien we rechts op het Rotterdamse blad nog twee draperiestudies voor de lendendoek van Christus. Daarnaast zijn er nog zeker vijftig andere tekeningen bekend, nu in Berlijn en Florence, waarin hij handen, voeten, draperieën en houdingen van de figuren voor De graflegging vervolmaakte.[8]

Naast de vele detailstudies is er ook een aantal compositietekeningen bewaard gebleven. Zo is in Florence een deel van een vroege compositieschets te vinden, in Amsterdam een volledige compositietekening in houtskool met withoogsels (door Barocci en werkplaats), in Los Angeles een cartone per i lumi (tekening met daarin de licht- en schaduwpartijen aangegeven) en tenslotte een pentekening van de gehele compositie in Chicago.[9] Over de toeschrijving van twee late olieverfschetsen op doek, nu in Urbino en in een privécollectie, bestaat nog geen consensus. John Marciari en Ian Verstegen beargumenteerden dat het bozzetti voor De graflegging betreft, terwijl Babette Bohn en Judith Mann de werken als latere kopieën naar het altaarstuk, gemaakt in de werkplaats van Barocci, beschouwden.[10]

Noten

[1] Baglione 1642, p. 134.

[2] Emiliani 1985, pp. 151-159; Luijten/Meij 1990, nr. 69.

[3] Luijten/Meij 1990, nr. 69; Rome, Galleria Borghese, inv. 369. 

[4] Staatliche Museen, Kupferstichkabinett, inv. KdZ 20357 (4292); Gallerie degli Uffizi, inv. 11401 F bis. 

[5] Elen 1989, nr. 314; Moskou 1995, nr. 148.

[6] Princeton University Art Museum, inv. x1948-595.

[7] Luijten/Meij 1990, nr. 69.

[8] Zie Olsen 1962, nr. 33; Emiliani 1985, pp. 151-167.

[9] Gallerie degli Uffizi, inv. 11326 F r; Rijksmuseum, inv. RP-T-1977-137; J. Paul Getty Museum, inv. 85.GG.26; Art Institute Chicago, inv. 1983.8. Bohn/Mann 2018, pp. 1-18.

[10] Urbino, Galleria Nazionale delle Marche, inv. 1990 DE 187; Marciari/Verstegen 2008, afb. 10a-10f; Bohn/Mann 2018, pp. 9-14.

Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Barocci (Federico Fiori)

Urbino circa 1535 - Urbino 1612

Bekijk het volledige profiel