:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Studie van een op de grond zittende vrouw

Studie van een op de grond zittende vrouw

Annibale Carracci (in circa 1594-1595)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

Op reis

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Studie van een op de grond zittende vrouw
Materiaal en techniek Zwart krijt, wit gehoogd, op verkleurd blauw papier
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is op reis
Afmetingen Hoogte 350 mm
Breedte 475 mm
Makers Tekenaar: Annibale Carracci
Inventarisnummer I 447 (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in circa 1594-1595
Inscripties '[...] H Rochus Gaben austeilend' (verwijderde doublure, potlood)
Verzamelaar Franz Koenigs
Merkteken douanestempel (waarschijnlijk van voor 1923, op verwijderde doublure), F.W. Koenigs (L.1023a op verwijderde doublure)
Herkomst kunsthandelaar Julius W. Böhler (1883-1966), Luzern; Franz W. Koenigs (1881-1941, L.1023a), Haarlem, verworven in 1929; D.G. van Beuningen (1877-1955), Rotterdam, verworven met de Collectie Koenigs in 1940 en geschonken aan de Stichting Museum Boijmans Van Beuningen
Tentoonstellingen Groningen 1949, nr. 8
Onderzoek Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Literatuur Boschloo 1974, p. 18; Loisel 2004, p. 58 nr. 190
Materiaal
Object
Techniek
Gehoogd > Schildertechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Geografische herkomst Italië > Zuid-Europa > Europa

Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje

Entry bestandscatalogus Italiaanse tekeningen 1400-1600

Auteur: Surya Stemerding

Annibale Carracci, 'De heilige Rohus deelt aalmoezen uit aan slachtoffers van de pest', 1594-1595, olieverf op doek, 331 x 445 cm, Staatliche Kunstsammlungen, Gemäldegalerie Alte Meister, Dresden. Foto Herbert Boswank

Deze tekening van Annibale Carracci is een van de weinig bewaard gebleven voorstudies voor het schilderij De heilige Rochus deelt aalmoezen uit aan slachtoffers van de pest (afb.), dat zich nu in Dresden bevindt.[1] Dit grootste en meest complexe werk in het oeuvre van Carracci was in 1587-1588 in opdracht gegeven door de broederschap van San Rocco en bedoeld voor het oratorium van de broederschap in Bologna. Acht jaar nadat Annibale de opdracht had ontvangen, vertrok hij naar Rome. Omdat het altaarstuk op dat moment nog altijd niet was voltooid, stelde hij voor dat zijn neef Lodovico (1555-1619) het zou afmaken, maar met dat voorstel ging zijn opdrachtgever niet akkoord. Om zijn verplichtingen alsnog na te komen keerde Annibale noodgedwongen terug uit Rome.[2] Het werk werd in 1595 voltooid.

Uit zowel de ondertekening in het schilderij als vroege prenten naar het recentelijk teruggevonden modello[3] blijkt dat Annibale de voorstelling anders had ontworpen. In de achtergrond had hij een landschap in gedachten, waar uiteindelijk architecturale elementen voor in de plaats kwamen. Naast het meisje helemaal links in de voorstelling waren nog twee oudere mannen geplaatst.[4] De grootste wijziging betrof echter de gehele compositie die uiteindelijk in spiegelbeeld werd uitgevoerd. Uit technisch onderzoek naar de ondertekening van het schilderij blijkt dat de kunstenaar de helft van de compositie al conform het ontwerp op het doek had overgebracht alvorens de oriëntatie te veranderen.[5]

De voortekening in Rotterdam moet uit dit latere stadium dateren aangezien deze dezelfde oriëntatie heeft als de geschilderde voorstelling. Het is een studie voor de vrouw die prominent midden op de voorgrond is weergegeven, schuin opkijkend naar de heilige en met haar linkerhand wijzend op haar lege bedelnap. De tekening is niet alleen een studie van haar houding, het is ook een tamelijk gedetailleerde uitwerking van de plooival die grotendeels in de geschilderde compositie is overgenomen. Wat de betekenis is van het opgerolde witte laken onder de rechterknie van de vrouw, is niet geheel duidelijk. Het doek is in de tekening globaal aangegeven met een cirkel en werd dus duidelijk vooraf bedacht. Als beeldelement prominent op de voorgrond van het schilderij vormt het vermoedelijk zelfs een wezenlijk onderdeel van de iconografie. Mogelijk beeldt het een in doeken gewikkeld dood kind uit, gestorven aan de pest, het lot van de meeste van de voorgestelde figuren.

Noten

[1] Staatliche Kunstsammlungen, Gemäldegalerie Alte Meister, inv. 305. Er is slechts een handvol voorstudies bewaard gebleven, in: Florence, Oxford, Windsor, Oslo, Boedapest en Parijs; Washington 1999, nr. 26. Boedapest, Szépművészeti Muzeum, inv. 1810; Florence, Gallerie degli Uffizi, inv. 762E, 12370F; Oxford, Christ Church Picture Gallery, inv. 0479; Windsor, Royal Collection, inv. 2242.

[2] Robertson in: Ebert-Schifferer/Ginzburg 2011, pp. 48-50; Pfisterer 2008, pp. 247-269; Perini 1990, pp. 155-157.

[3] Paoletti 2012. Dit modello wordt door Paoletti als eigenhandig beschouwd.

[4] Ibidem, ill. 2 en 3.

[5] Deze omkering werd vermoedelijk uitgevoerd rond 1594-1595 en veroorzaakt door de verhouding tot de overige werken in het oratorium; Pfisterer 2008, pp. 249-253. Zie voor de resultaten van het onderzoek met NIR (nabij infrarood) spectroscopie: Paoletti 2012. Nieuw technisch onderzoek wordt momenteel uitgevoerd door de Gemäldegalerie te Dresden (e-mailcontact met Andreas Henning, 16.07.2019).

Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Annibale Carracci

Bologna 1560 - Rome 1609

Bekijk het volledige profiel