:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Zittende man naar rechts

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Zittende man naar rechts
Materiaal en techniek Metaalstift, zilverstift, wit gehoogd met penseel, op blauw geprepareerd papier (recto en verso)
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 206 mm
Breedte 114 mm
Makers Werkplaats van: Filippino Lippi
Vroegere toeschrijving: Davide Ghirlandaio
Inventarisnummer I 493 recto (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in circa 1475-1490
Watermerk door dubbelzijdig geprepareerd papier onvoldoende doorzicht (vH, ?P)
Inscripties '3.' (l.b., pen in zwarte inkt), 'G 3' (r.b., rood krijt), 'G 2' (verso, r.b., rood krijt)
Verzamelaar Franz Koenigs
Merkteken G. Vallardi (L.1223a, no. G 3, G 2), F.W. Koenigs (L.1023a)
Herkomst Giuseppe Vallardi (1784-1863, L.1223/1223a)**, kunsthandelaar, Milaan, zijn nrs. G 3, G 2; - ; Kunsthandelaar Julius W. Böhler (1883-1966), Luzern; Franz W. Koenigs (1881-1941, L.1023a), Haarlem, verworven in 1929; D.G. van Beuningen (1877-1955), Rotterdam, verworven met de Collectie Koenigs in 1940 en geschonken aan de Stichting Museum Boijmans Van Beuningen
Tentoonstellingen Groningen 1949, nr. 12
Onderzoek Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Literatuur Berenson 1938, nr. 835D, pl. 344 (v) (Davide Ghirlandaio); Groningen 1949, nr. 12; Ragghianti 1960, p. 54 (Filippino Lippi); Ragghianti/Dalli Regoli 1975, nr. 116, pl.143 (r), 145 (v) (werkplaats Filippino Lippi)
Materiaal
Object
Techniek
Gehoogd > Schildertechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Prepareren > Geprepareerd > Vormtechniek > Algemene techniek > Techniek > Materiaal en techniek
Geografische herkomst Italië > Zuid-Europa > Europa
Plaats van vervaardiging Florence > Toscane > Italië > Zuid-Europa > Europa

Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje

Entry bestandscatalogus Italiaanse tekeningen 1400-1600

Auteur: Gert Jan van der Sman

Deze tekening behoort tot een grote groep bladen uit de werkplaats van Filippino Lippi (ca. 1457-1504). Het betreft zowel fijn uitgewerkte figuurstudies, als figuurstudies die grover zijn uitgevoerd, met name als het gaat om de manier waarop de withoogsels zijn aangebracht. De hier besproken tekening behoort tot de tweede categorie en laat zich onder meer vergelijken met een tekening te Berlijn van een zittende, in gedachten verzonken man. Dat blad is bovendien een variant op een zorgvuldiger getekende studie die zich in Londen bevindt.[1]

Over het vrijwel letterlijk herhalen van bepaalde houdingen en figuren bestaan uiteenlopende theorieën. Schulze Altcappenberg (1995) veronderstelde dat dergelijke verwante studies op hetzelfde moment in het kunstenaarsatelier werden gemaakt, namelijk wanneer een geklede man model zat. Tijdens de bewuste tekensessie zouden verschillende assistenten dan naast elkaar hebben gewerkt, ieder met een eigen handschrift. Voor O’Malley (2020) stond niet vast dat de tekeningen in Londen en Berlijn simultaan ontstonden.[2] Naar haar mening lagen ze in tijd zelfs ruim tien jaar uit elkaar. In de werkplaats van Filippino werd doorlopend dal vivo (naar het leven) getekend en had men de gewoonte om steeds weer te oefenen in de weergave van karakteristieke houdingen. Een derde mogelijkheid blijft in de literatuur onbesproken, namelijk dat er door de assistenten en garzoni (hulpjes) van Filippino bij gelegenheid ook naar (elkaars) tekeningen werd gewerkt. Over het ontstaan van de figuurstudies en hun precieze datering bestaat hoe dan ook nog veel onzekerheid.

Het Rotterdamse blad illustreert de moeilijkheid om het oefenmateriaal uit het atelier van Filippino onder één noemer te rubriceren. De tekening op de voorzijde is vermoedelijk naar het leven ontstaan, maar de voorstelling van de madonna met Christuskind op de keerzijde lijkt eerder uit het hoofd getekend, mede gezien de hoekige weergave van de onderste plooien van Maria’s mantel. Ragghianti (1960) zag een verband met de tekening Zittende madonna en een madonna die het Christuskind aanbidt, een blad dat doorgaans wordt toegeschreven aan Jacopo del Sellaio (ca. 1441/1442-1493).[3] Toch zijn er zowel in tekentechnische zin als in de weergave van de gezichten en handen geen duidelijke overeenkomsten te ontdekken.

Noten

[1] Staatliche Museen, Kupferstichkabinett, inv. KdZ 5189 verso; Schulze Altcappenberg 1995, pp. 222-223, nr. 77; British Museum, inv. Pp,1.15.

[2] O’Malley 2020, pp. 45-54.

[3] Londen, British Museum, inv. 1895,0915.453.

Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Filippino Lippi

Prato 1457 - Florence 1504

Bekijk het volledige profiel