:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Karikatuur van een oude man met een enorme kin

Karikatuur van een oude man met een enorme kin

Kopie naar: Leonardo da Vinci (in circa 1500-1600)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Karikatuur van een oude man met een enorme kin
Materiaal en techniek Zwart krijt, pen in bruine inkt
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 146 mm
Breedte 95 mm
Makers Kopie naar: Leonardo da Vinci
Maker: Anoniem
Inventarisnummer I 494 (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in circa 1500-1600
Watermerk geen (vV, 6P)
Verzamelaar Franz Koenigs
Merkteken F.W. Koenigs (L.1023a op de verwijderde doublure)
Herkomst Franz W. Koenigs (1881-1941, L.1023a), Haarlem, verworven in 1930 (school van Leonardo da Vinci); D.G. van Beuningen (1877-1955), Rotterdam, verworven met de Collectie Koenigs in 1940 en geschonken aan de Stichting Museum Boijmans Van Beuningen
Tentoonstellingen Rotterdam (Kunsthal) 1995-1996, p. 206; Rotterdam (Rondom Raphael) 1997 (geen cat)
Onderzoek Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Literatuur Pedretti/Trutty-Coohill 1993, pp. 42 (onder nr. 8), 97 (onder vol. II, nr. 17); Rotterdam (Kunsthal) 1995-1996, p. 206
Materiaal
Object
Geografische herkomst Italië > Zuid-Europa > Europa

Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje

Entry bestandscatalogus Italiaanse tekeningen 1400-1600

Auteur: Michael Kwakkelstein

Deze tekening is een kopie van een tekening in rood krijt door Leonardo da Vinci, een werk dat zich nu in Rome bevindt.[1] De figuur in deze tekening is precies even groot als die in het origineel, al is het blad zelf kleiner (het blad in Rome is 182 x 105 mm). In zijn kopie liet de tekenaar de linkshandig gearceerde schaduwen in de figuur van Leonardo achterwege en besteedde vooral aandacht aan de contouren van de figuur. Hij koos er niet alleen voor om zwart in plaats van rood krijt te gebruiken, maar werkte zijn tekening ook op in pen en inkt.

De vroege herkomstgeschiedenis van Leonardo's tekening in Rome is niet bekend, wat het moeilijk maakt om nog te achterhalen waar en wanneer de kopiist er toegang toe kan hebben gehad. Volgens Giovan Paolo Lomazzo (1538‑1592), een Milanees schilder die ook over kunst schreef, bezat de Milanese schilder Aurelio Luini (ca. 1530‑1593) een libricciuolo (klein boekje) van ruim vijftig tekeningen in rood krijt van 'uiteenlopende oude mannen en lachende ruige mannen en vrouwen' van de hand van Leonardo.[2] Het bescheiden formaat van het blad in Rome en het feit dat op de achterzijde in rood krijt de buste van een oude man met een monsterlijke kop in profiel naar links is getekend, doen vermoeden dat dit blad deel uitmaakte van Luini's libricciuolo. Een andere kopie van de tekening in Rome behoort tot een groep van 104 bladen met nauwgezette kopieën in zwart krijt van Leonardo's tekeningen van bustes van oude mannen en vrouwen met groteske hoofden.[3] De tekenaar van deze kopieën moet toegang hebben gehad tot het blad dat zich nu in Rome bevindt, aangezien hij ook de tekening op de achterkant ervan kopieerde.[4] Na Luini's dood in 1593 raakten de bladen die in het libbriciuolo bijeen waren gebracht verspreid. Alleen al de hoeveelheid overgeleverde kopieën van Leonardo's vermaarde tekeningen van 'teste bizarre' (bizarre hoofden, zoals Vasari ze noemde) duidt erop dat ze vermoedelijk als tekenoefening door een leerling werden gemaakt, wat ook het geval lijkt te zijn bij de Rotterdamse tekening.[5]

Noten

[1] Rome, Istituto Nazionale per la Grafica, inv. D‑FN4r. Bambach in: Parijs 2003, nr. 59 (184 x 108 mm); Kwakkelstein in: Haarlem 2018, nr. 61.

[2] Kwakkelstein 2014, p. 119.

[3] New York Public Library, Spencer Collection, zie Pedretti/Trutty‑Coohill 1993, pp. 88‑100 (nr. 55, dl. 2, nr. 17) dateren de kopieën aan het einde van de zestiende eeuw. De tekenaar imiteerde Leonardo's linkshandige arceringstechniek.

[4] Hier werd op gewezen door Scott‑Elliot 1958, p. 285.

[5] Vasari 1568, dl. 3-1, p. 5. Voor Vasari's verwijzing naar Leonardo's gewoonte om mensen met 'bizarre hoofden' te tekenen, zie Kwakkelstein 2014, p. 118.

Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Leonardo da Vinci

Vinci 1452 - Amboise 1519

Bekijk het volledige profiel