:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
De personificatie van kracht

De personificatie van kracht

Kopie naar: Giovanni dal Ponte (in circa 1475-1500)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel De personificatie van kracht
Materiaal en techniek Pen in bruine inkt, bruin gewassen, wit gehoogd, op groen-blauw geprepareerd papier (recto), licht grijs-paars geprepareerd papier (verso)
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 141 mm
Breedte 96 mm
Makers Kopie naar: Giovanni dal Ponte
Vroegere toeschrijving: Pesellino (Francesco di Stefano)
Inventarisnummer I 533 (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in circa 1475-1500
Watermerk geen (vH, 3P)
Inscripties 'Benozzo Gozolli? 1420-1498' (verwijderde doublure, r.o., potlood), 'Ecole Florentine XVI', '97 x 140' (idem, verso, r.b., potlood), 'nr. 129 Vente Drouot 28.11.28' (idem, verso, r.m., potlood), '40' (idem, verso, l.b., potlood), 'Me' (idem, verso, m.b., potlood)
Verzamelaar Franz Koenigs
Merkteken E. Rodrigues (L.897), F.W. Koenigs (L.1023a) op verwijderde doublure)
Herkomst Eugène Rodrigues (1853-1928, L.897), Parijs; zijn veiling Parijs (Godefroy, Huteau) 28-29.11.1928, lot 129 (toegeschreven aan Benozzo Gozzoli); Franz W. Koenigs (1881-1941, L.1023a), Haarlem, verworven in 1928 (Florentijns, c. 1450); D.G. van Beuningen (1877-1955), Rotterdam, verworven met de Collectie Koenigs in 1940 en
Tentoonstellingen Rotterdam 2018 (Jongerius)
Onderzoek Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Literatuur Degenhart/Schmitt 1968, vol. I-2, nr. 547, vol. I-4, pl. 370c (volger van Pesellino); Byam Shaw 1983, pp. 4-6 onder nr. 2 (kopieën van andere kunstenaars naar Giovanni del Ponte); Parijs 1984, pp. 3-4 onder nr. 2; Forlani Tempesti 1991, p. 181 n. 5, onder nr. 64
Materiaal
Object
Techniek
Bruin gewassen > Wassen > Gewassen > Tekentechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Gehoogd > Schildertechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Prepareren > Geprepareerd > Vormtechniek > Algemene techniek > Techniek > Materiaal en techniek
Geografische herkomst Italië > Zuid-Europa > Europa
Plaats van vervaardiging Florence > Toscane > Italië > Zuid-Europa > Europa

Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje

Entry bestandscatalogus Italiaanse tekeningen 1400-1600

Auteur: Gert Jan van der Sman

Deze tekening maakt deel uit van een reeks van personificaties van de zeven deugden, waartoe ook de allegorieën Gerechtigheid (I 107) en Hoop (I 5) behoren. Algemeen wordt aangenomen dat de drie bladen onderdeel waren van een tekenboek. De maker bracht variatie in de kleuren van de preparatielagen aan en prepareerde ook de achterzijde van de tekeningen in uiteenlopende kleurgradaties. Dit gebrek aan eenvormigheid doet vermoeden dat de tekeningen primair voor gebruik in een (schilders)werkplaats bestemd waren.

De tekening met de personificatie Kracht bezit dezelfde bewegelijkheid als het blad met de personificatie Liefde in Parijs (genoemd onder I 5).[1] Dat sterkt ons in de overtuiging dat de compositie teruggaat op een tekening van Giovanni dal Ponte of een kunstenaar uit diens omgeving.

De houding van de vrouwenfiguur is fraai uitgebalanceerd. Met haar rechterhand houdt Kracht een knuppel omhoog en met haar linkerhand omvat zij de rand van haar schild. Onder haar voet ligt machteloos een mannenfiguur. In de veertiende eeuw werd de verslagen man soms als Holofernes geïdentificeerd.[2] In dit geval is de overwonnene niet nader getypeerd.

Noten

[1] Fondation Custodia, coll. Frits Lugt, inv. 1170.

[2] Zie met name een miniatuur (1353) van Niccolò di Giacomo; Ceretti 2009-2010, p. 130; Grasso 2013, afb. 3.

Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Giovanni dal Ponte

Florence 1385 - Florence in of na 1437

Bekijk het volledige profiel