:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Folio uit het Gozzoli-album: een zittend en een liggend mannelijk naakt, de laatste in verkort perspectief

Folio uit het Gozzoli-album: een zittend en een liggend mannelijk naakt, de laatste in verkort perspectief

Benozzo Gozzoli (in circa 1450-1460)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Folio uit het Gozzoli-album: een zittend en een liggend mannelijk naakt, de laatste in verkort perspectief
Materiaal en techniek Zilverstift, pen en penseel in bruine inkt, wit gehoogd, op violet geprepareerd papier
Objectsoort
Tekening (recto) > Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 229 mm
Breedte 160 mm
Makers Werkplaats van: Benozzo Gozzoli
Inventarisnummer I 562 10 recto (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in circa 1450-1460
Watermerk niet vast te stellen door onvoldoende doorzicht, vV, 6P
Inscripties '57' of '51' (r.b., doorgehaald, pen in bruine inkt), '49' (r.b., pen in grijsbruine inkt)
Verzamelaar Franz Koenigs
Herkomst Biblioteca Trivulziana, Milaan, Codex Triv. 2145; waarschijnlijk verworven door Don Carlo Trivulzio (1715-1789); door vererving aan Luigi Alberico Principe di Musocco Trivulzio (1873-1938); Franz W. Koenigs (1881-1941, L.1023a), Haarlem, verworven in de jaren 1925-1930; D.G. van Beuningen (1877-1955), Rotterdam, verworven met de Collectie Koenigs in 1940 en geschonken aan de Stichting Museum Boijmans Van Beuningen
Tentoonstellingen Rotterdam/New York 1990, nr. 54; Rotterdam 2009 (coll 2 kw 1); Rotterdam (Rondom Fra B.) 2016
Interne tentoonstellingen Tekeningen uit eigen bezit, 1400-1800 (1952)
Italiaanse tekeningen in Nederlands bezit (1962)
Van Pisanello tot Cézanne (1992)
Rondom Fra Bartolommeo (2016)
Onderzoek Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Literatuur Popham 1929/30, p. #, fig. 55; Berenson 1938/61, p. 102, nr. 559 G-I (558 B), fig. 46; Degenhart/Schmitt 1968, vol. I-2, nr. 452, vol. I-4, pl. 332a; Fusco 1982, p. 175, fig. 1; Luijten/Meij 1990, nr. 54, ill.; Van den Akker 1991, pp. 16-17, fig. 12a; Ter Molen 1993, pp. 88-89, ill.; Ames-Lewis 1995, pp. 394, 396, fig. 9; Ames-Lewis 1998, p. 41, fig. 3.4; Ter Molen 1999, p. 359, ill.; Melli 2002, pp. 127-128, fig. 15; Chapman 2010, p. 29 (naakt model); Elen 2018, pp. 2-3, fig. 3
Materiaal
Object
Techniek
Prepareren > Geprepareerd > Vormtechniek > Algemene techniek > Techniek > Materiaal en techniek
Gehoogd > Schildertechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Geografische herkomst Italië > Zuid-Europa > Europa

Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje

Entry bestandscatalogus Italiaanse tekeningen 1400-1600

Auteur: Albert Elen

Dit is een folio uit een verondersteld verloren gegaan tekeningenboek waarvan een restant nu deel uitmaakt van een achttiende-eeuws album, genaamd het Gozzoli-album, dat zich in Museum Boijmans Van Beuningen bevindt. Een algemene omschrijving is hier te vinden.

Deze pagina was oorspronkelijk folio 51 recto in het verondersteld verloren gegane tekeningenboek (nu eveneens een recto in het album). De vingervlekken in de rechter benedenhoek bevestigen dat dit oorspronkelijk een recto was.

De figuurtekeningen op vier violet geprepareerde pagina’s (folio 9 verso, 10 recto, 11 verso, 12 recto) komen technisch overeen met een tekening, nu in Wenen (Albertina, inv. 12 recto) van een staande jongeman in vooraanzicht die in pen en met witte hoogsels tegen een violette achtergrond is weergegeven, een tekening die door Degenhart/Schmitt (1968, nr. 462) ook werd aangemerkt als afkomstig uit het atelier van Gozzoli en oorspronkelijk toebehorend aan het verondersteld verloren gegane tekeningenboek.

Zoals opgemerkt door Ames-Lewis (1995 en 1998), lijkt de zittende figuur op dit blad indirect te zijn geïnspireerd door Lo Spinario, een zeer bekende bronzen Romeinse sculptuur (eerste eeuw v.Chr.) die zich sinds de twaalfde eeuw in de Sint-Jan van Lateranen in Rome bevond, totdat paus Sixtus IV (1414-1484) het werk in 1471 naar de Capitolijn verplaatste.[1] De houding van de getekende figuur is hier echter in spiegelbeeld en het lijkt erop dat de tekening, waarvan dit een kopie is, een studie moet zijn geweest van een jongeman die, toevallig of niet, in een vergelijkbare pose als de beroemde sculptuur werd weergegeven. De zittende figuur komt overeen met een soortgelijke tekening in Londen die, ook gezien de oude foliëring, ‘26’, linksonder, deel moet hebben uitgemaakt van hetzelfde verloren gegane boek.[2]

De liggende figuur eronder is in verkort perspectief weergegeven en waarschijnlijk indirect te herleiden (als een kopie naar een kopie) tot perspectiefstudies die de Florentijnse architect Leon Battista Alberti (1404-1472) in diens traktaat Della Pittura uit 1436 opnam en die daarnaast ook te vinden zijn in verschillende contemporaine gevechtsscènes, met name in Paolo Uccello's (1397-1475) schilderijen van De slag van San Romano, nu in Londen, Parijs en Florence, gedateerd ca. 1435-1450. Er is ook een treffende gelijkenis met een tekening van een dode Christus in verkort perspectief van Andrea Mantegna (1430/1431-1506) uit de vroege jaren 1460, nu in een privécollectie in Milaan, waarin de figuur in bijna dezelfde houding, echter met gestrekte benen, liggend op zijn rug is afgebeeld.[3] Een soortgelijke figuur in ongeveer dezelfde houding in verkort perspectief is te vinden in de linker benedenhoek van Gozzoli's (inmiddels vernietigde) fresco De verwoesting van Sodom in het Camposanto in Pisa. Het fresco dateert uit 1474, maar dit moet niet als een terminus post quem (vroegst mogelijke datum) voor de tekening worden beschouwd aangezien deze hoogstwaarschijnlijk niet naar het fresco werd gekopieerd, maar naar een vroegere tekening uit de werkplaatsvoorraad die later ook voor het fresco werd gebruikt.[4]

Noten

[1] Musei Capitolini, inv. MC1186; Aymonimo 2015, p. 23, afb. 15.

[2] British Museum, inv. Pp,1.7 (Degenhart/Schmitt 1968, nr. 440; Chapman/Faietti 2010, p. 29, afb. 11), waarin de figuur op een bankje met geprononceerde hoogsels zit.

[3] Londen/Berlijn 2018, pp. 166, 285, afb. 159. Met opgeheven linkerknie. De tekening vertoont ook een treffende gelijkenis met een veel latere gravure door Erhard Schön uit diens Unterweisung der Proportion und Stellung der Possen, uitgegeven in Neurenberg in 1538. De houding van de armen is echter anders.

[4] Luijten/Meij 1990, p. 152.

Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Benozzo Gozzoli

Florence circa 1420 - Pistoia 1497

Bekijk het volledige profiel