:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Naar rechts lopende man

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Naar rechts lopende man
Materiaal en techniek Rood krijt
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 287 mm
Breedte 197 mm
Makers Tekenaar: Fra Bartolommeo (Bartolomeo-Domenico di Paolo del Fattorino, Baccio della Porta)
Inventarisnummer I 563 M 3 recto (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in circa 1515
Watermerk Two-wheeled wagon, similar to Briquet 3541 (Florence 1529). Zweiraedriger Wagen [Gabelentz 1922]. vH, on P3 of 6P, near centre, cropped folio sheet
Verzamelaar Franz Koenigs
Merkteken Anonymous (L.2818)
Herkomst Fra Bartolommeo’s nalatenschap (1517); zijn erfgenaam Fra Paolino da Pistoia (1488-1547), Florence; Suor Plautilla Nelli (1523-1588), Florence; Klooster van St. Catharina van Siena, Florence; Cavaliere Francesco Maria Niccolò Gabburri (1676-1742), Florence, verworven van het klooster in 1725 en gemonteerd in een van twee albums (1729); erven Gabburri; Kunsthandelaar William Kent, Londen, aangekocht van de erven Gabburri in 1758-1760; Benjamin West (1783-1820, L.419), Londen; zijn zoon Raphael West; Sir Thomas Lawrence (1769-1830, L.2445), Londen; Kunsthandelaar Samuel Woodburn (1781-1853, L.2584), Londen, aangekocht met de Collectie Lawrence in 1834, cat. Londen 1836b, zevende tentoonstelling; De Prins van Oranje, later Koning Willem II der Nederlanden; zijn veiling, Den Haag (De Vries, Roos, Brondgeest) 12.08.1850, lot 281 (opgehouden); zijn dochter Prinses Sophie van Oranje-Nassau (1824-1897), Groothertogin van Sachsen-Weimar-Eisenach, Weimar; haar echtgenoot Groothertog Karl Alexander von Sachsen-Weimar-Eisenach (1818-1901) Weimar; hun kleinzoon Groothertog Wilhelm Ernst von Sachsen-Weimar-Eisenach (1876-1923), Weimar; Franz W. Koenigs (1881-1941, L.1023a), Haarlem, verworven in 1923; D.G. van Beuningen (1877-1955), Rotterdam, verworven met de Collectie Koenigs in 1940 en geschonken aan de Stichting Museum Boijmans Van Beuningen
Tentoonstellingen Rotterdam/New York 1990, nr. 59; Rotterdam/Boston/Fort Worth/New York/Florence/Copenhagen 1990-1994, nr. 81; Rotterdam 2009 (coll 2 kw 1); Tefaf 2016; Rotterdam 2016, nr. 11.6a
Interne tentoonstellingen De Collectie Twee - wissel I, Prenten & Tekeningen (2009)
Fra Bartolommeo (2016)
TEFAF - Collecting Collectors (2016)
Onderzoek Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Literatuur Von Zahn 1870, p. 182; Knapp 1903, pp. 155, 260, 300, fig. 73; Von der Gabelentz 1922, vol. 1, p. 172, vol. 2, no. 463; Borgo 1976, nr. 94, ill.; Oberhuber 1979, p. 54; Rotterdam/New York/Fort Worth/Cleveland 1990, nr. 59, ill.; Rotterdam 1990, nr. 81, ill.; Lucca 2015, pp. 15, 18, 27, pl. IV, fig. 10; Rotterdam 2016, nr. 11.6a and b, ill.
Materiaal
Object
Geografische herkomst Italië > Zuid-Europa > Europa

Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje

Entry bestandscatalogus Italiaanse tekeningen 1400-1600

Auteur: Chris Fischer

Fra Bartolommeo, 'Madonna della Misericordia', 1515, olieverf op doek, 392 x 268 cm, Museo Nazionale di Villa Guinigi, Lucca. Foto Eugene A

De tekeningen aan beide zijden van dit blad zijn studies voor de Madonna della Misericordia in het Museo Nazionale di Villa Guinigi in Lucca, een schilderij dat in 1515 in opdracht van Fra Sebastiano Lombardi da Montecatini voor zijn kapel in de kerk van San Romano in Lucca werd vervaardigd. Het werk was gebaseerd op tekeningen door Fra Bartolommeo, maar werd grotendeels door zijn werkplaatsassistenten uitgevoerd. De studie op de recto toont de halfnaakte man die links in het schilderij slechts ten dele te zien is. Fra Bartolommeo besteedde de meeste aandacht aan zijn bovenlijf dat in de uiteindelijke compositie werd opgenomen. Hoewel het idee voor deze figuur was ontleend aan het fresco De doop van de Neofieten door Masaccio (1401‑1428) in de Brancacci-kapel, was Fra Bartolommeo's directe inspiratiebron Andrea del Sarto (1486-1530). De tekening is een gespiegelde en deels in een doek gehulde versie van de melaatse man links in de achtergrond van De ontmoeting van de heilige Filippo Benizi en de melaatse die Andrea rond 1510 in het atrium van de Santissima Annunziata schilderde.

De verso van het blad wordt gedomineerd door de figuur die ten voeten uit is getekend en als voorstudie dient voor de staande jongeman links. Met zijn linkerarm leunt hij nonchalant op de troon van de Maagd en kijkt vertederd neer op twee kinderen. Het is duidelijk dat voor deze figuur een garzone (leerling), gekleed in zijn dagelijkse kledij, model stond. De figuur werd verder uitgewerkt in een studie op de recto van een dubbelzijdig betekend blad in Cambridge en is daar gehuld in een mantel.[1] Ook de studies op de verso zijn op Andrea del Sarto geïnspireerd. De man met de breedgerande hoed is gerelateerd aan figuren in Andrea's Reis van de koningen uit 1511. In de Madonna della Misericordia werd de man rechts van de troon geplaatst, terwijl de op dit blad getekende jongemannen aan de linkerkant daarvan staan. Het hoofd vlak onder de twee jongemannen is een verdere uitwerking van een van hen. De studie linksonder op het blad was vermoedelijk voor de jongen die in het schilderij achter de heilige Dominicus staat. Van deze figuur werd een andere versie getekend op een blad dat zich ook in Rotterdam bevindt en waarop het hoofd iets naar links is gedraaid.[2] Het is deze versie die uiteindelijk voor het schilderij werd gebruikt. De hoofden op het Rotterdamse blad zijn slechts een paar centimeter groot, maar in het schilderij bijna levensgroot.

Noten

[1] Fitzwilliam Museum, inv. 1975. Zie Scrase 2011, nr. 38, afb.

[2] Museum Boijmans Van Beuningen, inv. I 563 N 116.

Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Fra Bartolommeo (Bartolomeo-Domenico di Paolo del Fattorino, Baccio della Porta)

Florence 1472/1474 - Florence 1517

Fra Bartolommeo is een van de bekendste kunstenaars van de Italiaanse hoogrenaissance. Zijn oorspronkelijke naam is Bartolommeo di Paolo, maar hij werd Baccio...

Bekijk het volledige profiel