Dit schetsblad toont hoe de kunstenaar de ruimte op het papier optimaal benutte. Eerst werd in de onderhelft een schets gemaakt, waarna het blad een halve slag werd gedraaid voor een andere schets in de bovenhelft. Ook de achterzijde van het blad is betekend, maar nu met een bladvullende compositieschets. De onderste tekening van Christus en Maria Magdalena gebruikte de kunstenaar in het schilderij 'Noli me tangere' dat zich nu in het Louvre bevindt.
Compositiestudies voor een 'Kruisafname' en de 'Noli me tangere'
Fra Bartolommeo (Bartolomeo-Domenico di Paolo del Fattorino, Baccio della Porta) (in circa 1505-1506)
Specificaties
Titel | Compositiestudies voor een 'Kruisafname' en de 'Noli me tangere' |
---|---|
Materiaal en techniek | Zwart en bruin krijt, wit gehoogd, op lichtgrijs geprepareerd papier |
Objectsoort |
Tekening (recto)
> Tekening
> Tweedimensionaal object
> Kunstvoorwerp
|
Locatie | Dit object is in het depot |
Afmetingen |
Breedte 197 mm Hoogte 284 mm |
---|---|
Makers |
Tekenaar:
Fra Bartolommeo (Bartolomeo-Domenico di Paolo del Fattorino, Baccio della Porta)
|
Inventarisnummer | I 563 M 158 recto (PK) |
Credits | Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940 |
Collectie | Tekeningen & Prenten |
Verwervingsdatum | 1940 |
Vervaardigingsdatum | in circa 1505-1506 |
Verzamelaar | Franz Koenigs |
Herkomst | Fra Bartolommeo’s nalatenschap (1517); zijn erfgenaam Fra Paolino da Pistoia (1488-1547), Florence; Suor Plautilla Nelli (1523-1588), Florence; Klooster van St. Catharina van Siena, Florence; Cavaliere Francesco Maria Niccolò Gabburri (1676-1742), Florence, verworven van het klooster in 1725 en gemonteerd in een van twee albums (1729); erven Gabburri; Kunsthandelaar William Kent, Londen, aangekocht van de erven Gabburri in 1758-1760; Benjamin West (1783-1820, L.419), Londen; zijn zoon Raphael West; Sir Thomas Lawrence (1769-1830, L.2445), Londen; Kunsthandelaar Samuel Woodburn, Londen, aangekocht met de Collectie Lawrence in 1834, verkoopcat. 1836; De Prins van Oranje, later Koning Willem II der Nederlanden; zijn veiling, Den Haag (De Vries, Roos, Brondgeest) 12.08.1850, lot 281 (opgehouden); zijn dochter Prinses Sophie van Oranje-Nassau (1824-1897), Groothertogin van Sachsen-Weimar-Eisenach, Weimar; haar echtgenoot Groothertog Karl Alexander von Sachsen-Weimar-Eisenach (1818-1901) Weimar; hun kleinzoon Groothertog Wilhelm Ernst von Sachsen-Weimar-Eisenach (1876-1923), Weimar; Franz W. Koenigs (1881-1941, L.1023a), Haarlem, verworven in 1923; D.G. van Beuningen (1877-1955), Rotterdam, verworven met de Collectie Koenigs in 1940 en geschonken aan de Stichting Museum Boijmans Van Beuningen |
Tentoonstellingen | Rotterdam-Boston-Fort Worth-New York-Florence-Copenhagen 1990-1994, no. 30; Rotterdam 2010, coll. 2 kw. 8; Rotterdam 2016, nr. 4.2 |
Interne tentoonstellingen |
De Collectie Twee - wissel VIII, Prenten & Tekeningen (2010) Fra Bartolommeo (2016) |
Literatuur | Von der Gabelentz 1922, vol. 2, no. 618 (circa 1505-1506); Fischer 1986, pp. 61-63; Fischer 1990, no. 30, ill.; Fischer 1994, p. 87; Elen-Fischer 2016, nr. 4.2 |
Materiaal | |
Object | |
Techniek |
Prepareren
> Geprepareerd
> Vormtechniek
> Algemene techniek
> Techniek
> Materiaal en techniek
Gehoogd
> Schildertechniek
> Techniek
> Materiaal en techniek
|
Geografische herkomst | Italië > Zuid-Europa > Europa |
Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje
Alles over de maker
Fra Bartolommeo (Bartolomeo-Domenico di Paolo del Fattorino, Baccio della Porta)
Florence 1472/1474 - Florence 1517
Fra Bartolommeo is een van de bekendste kunstenaars van de Italiaanse hoogrenaissance. Zijn oorspronkelijke naam is Bartolommeo di Paolo, maar hij werd Baccio...
Bekijk het volledige profiel