Studie voor de zittende Christus in de bovenhelft (lunet) van 'Het Laatste Oordeel', uit de collectie van Museo di San Marco, Florence.
De tweede tekening – in de Uffizi – is een expressieve studie, die door de vele
correcties en variaties moeilijk leesbaar is geworden. Daarom wordt de
figuur opnieuw getekend: nu met opgeheven rechterarm en de naar de
borstwond wijzende linkerhand gefixeerd, maar met veranderingen in de
stand van het hoofd en toevoeging van drie engeltjes aan zijn voeten. Deze
versie is toegepast in het fresco.


Studie voor de zittende Christus in 'Het Laatste Oordeel'
Fra Bartolommeo (Bartolomeo-Domenico di Paolo del Fattorino, Baccio della Porta) (in circa 1499-1500)
Specificaties
Titel | Studie voor de zittende Christus in 'Het Laatste Oordeel' |
---|---|
Materiaal en techniek | Zwart krijt, wit gehoogd, op vaalgeel geprepareerd papier |
Objectsoort |
Tekening
> Tweedimensionaal object
> Kunstvoorwerp
|
Locatie | Dit object is in het depot |
Afmetingen |
Breedte 217 mm Hoogte 288 mm |
---|---|
Makers |
Tekenaar:
Fra Bartolommeo (Bartolomeo-Domenico di Paolo del Fattorino, Baccio della Porta)
|
Inventarisnummer | I 563 N 67 (PK) |
Credits | Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940 |
Collectie | Tekeningen & Prenten |
Verwervingsdatum | 1940 |
Vervaardigingsdatum | in circa 1499-1500 |
Inscripties | 'D' (?)(l.o., pen in bruine inkt, afgesneden aan bladrand) |
Verzamelaar | Franz Koenigs |
Herkomst | Fra Bartolommeo’s nalatenschap (1517); zijn erfgenaam Fra Paolino da Pistoia (1488-1547), Florence; Suor Plautilla Nelli (1523-1588), Florence; Klooster van St. Catharina van Siena, Florence; Cavaliere Francesco Maria Niccolò Gabburri (1676-1742), Florence, verworven van het klooster in 1725 en gemonteerd in een van twee albums (1729); erven Gabburri; Kunsthandelaar William Kent, Londen, aangekocht van de erven Gabburri in 1758-1760; Benjamin West (1783-1820, L.419), Londen; zijn zoon Raphael West; Sir Thomas Lawrence (1769-1830, L.2445), Londen; Kunsthandelaar Samuel Woodburn, Londen, aangekocht met de Collectie Lawrence in 1834, verkoopcat. 1836; De Prins van Oranje, later Koning Willem II der Nederlanden; zijn veiling, Den Haag (De Vries, Roos, Brondgeest) 12.08.1850, lot 281 (opgehouden); zijn dochter Prinses Sophie van Oranje-Nassau (1824-1897), Groothertogin van Sachsen-Weimar-Eisenach, Weimar; haar echtgenoot Groothertog Karl Alexander von Sachsen-Weimar-Eisenach (1818-1901) Weimar; hun kleinzoon Groothertog Wilhelm Ernst von Sachsen-Weimar-Eisenach (1876-1923), Weimar; Franz W. Koenigs (1881-1941, L.1023a), Haarlem, verworven in 1923; D.G. van Beuningen (1877-1955), Rotterdam, verworven met de Collectie Koenigs in 1940 en geschonken aan de Stichting Museum Boijmans Van Beuningen |
Tentoonstellingen | Rotterdam 2016, nr. 3.2 |
Interne tentoonstellingen |
Fra Bartolommeo (2016) |
Literatuur | Von der Gabelentz 1922, vol. 2, no. 728 (voor 1500); Von Holst 1974, pp. 280-281, fig. 6; Borgo 1976, p. 269, no. 31c, p. 580, fig. 141; Fischer 1990, p. 51, fig. 15; Garofalo 2010, pp. 284-285, under no. 89, fig. 1; Elen-Fischer 2016, nr. 3.2 |
Materiaal | |
Object | |
Techniek |
Prepareren
> Geprepareerd
> Vormtechniek
> Algemene techniek
> Techniek
> Materiaal en techniek
Gehoogd
> Schildertechniek
> Techniek
> Materiaal en techniek
|
Geografische herkomst | Italië > Zuid-Europa > Europa |
Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje
Alles over de maker
Fra Bartolommeo (Bartolomeo-Domenico di Paolo del Fattorino, Baccio della Porta)
Florence 1472/1474 - Florence 1517
Fra Bartolommeo is een van de bekendste kunstenaars van de Italiaanse hoogrenaissance. Zijn oorspronkelijke naam is Bartolommeo di Paolo, maar hij werd Baccio...
Bekijk het volledige profiel