:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Portret van Michelangelo Buonarroti

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Portret van Michelangelo Buonarroti
Materiaal en techniek Rood en zwart krijt
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 367 mm
Breedte 272 mm
Makers Tekenaar: Fra Bartolommeo (Bartolomeo-Domenico di Paolo del Fattorino, Baccio della Porta)
Inventarisnummer I 563 N 181 (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in circa 1516-1517
Verzamelaar Franz Koenigs
Herkomst Fra Bartolommeo’s nalatenschap (1517); zijn erfgenaam Fra Paolino da Pistoia (1488-1547), Florence; Suor Plautilla Nelli (1523-1588), Florence; Klooster van St. Catharina van Siena, Florence; Cavaliere Francesco Maria Niccolò Gabburri (1676-1742), Florence, verworven van het klooster in 1725 en gemonteerd in een van twee albums (1729); erven Gabburri; Kunsthandelaar William Kent, Londen, aangekocht van de erven Gabburri in 1758-1760; Benjamin West (1783-1820, L.419), Londen; zijn zoon Raphael West; Sir Thomas Lawrence (1769-1830, L.2445), Londen; Kunsthandelaar Samuel Woodburn, Londen, aangekocht met de Collectie Lawrence in 1834, verkoopcat. 1836; De Prins van Oranje, later Koning Willem II der Nederlanden; zijn veiling, Den Haag (De Vries, Roos, Brondgeest) 12.08.1850, lot 281 (opgehouden); zijn dochter Prinses Sophie van Oranje-Nassau (1824-1897), Groothertogin van Sachsen-Weimar-Eisenach, Weimar; haar echtgenoot Groothertog Karl Alexander von Sachsen-Weimar-Eisenach (1818-1901) Weimar; hun kleinzoon Groothertog Wilhelm Ernst von Sachsen-Weimar-Eisenach (1876-1923), Weimar; Franz W. Koenigs (1881-1941, L.1023a), Haarlem, verworven in 1923; D.G. van Beuningen (1877-1955), Rotterdam, verworven met de Collectie Koenigs in 1940 en geschonken aan de Stichting Museum Boijmans Van Beuningen
Tentoonstellingen Rotterdam 2016 (Rondom Fra B.)
Interne tentoonstellingen Rondom Fra Bartolommeo (2016)
Onderzoek Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Literatuur Von Zahn 1870, p. 201; Knapp 1903, p. 312; Von der Gabelentz 1922, vol. 2, nr. 842 (ca. 1514-1515); Regteren Altena 1967, vol. 2, p. 167; Fischer 1990, p. 296, fig. 191; Fontana 2002, pp. 154-157; Goldner 2016, pp. 105-106, fig. 8; Elen 2019, p. 247
Materiaal
Object
Geografische herkomst Italië > Zuid-Europa > Europa

Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje

Entry bestandscatalogus Italiaanse tekeningen 1400-1600

Auteur: Chris Fischer

De meeste portrettekeningen van Fra Bartolommeo waren voorstudies voor schilderijen, in de werkplaats getekend naar een model dat in het uiteindelijke schilderij sterk geïdealiseerd en daarmee onherkenbaar werd gemaakt. Schilders van de jongere generatie hadden rond 1513 echter een voorkeur voor een meer naturalistische weergave, een tendens die vanaf omstreeks 1515 ook in Fra Bartolommeo’s oeuvre is waar te nemen. Het sterkst komt dit naar voren in zijn grote studies van gezichten, waaruit een nieuw soort directheid en levendigheid spreekt. Hoewel veel van deze studies werden gebruikt voor schilderijen, lijken enkele ervan opzichzelfstaande portretten te zijn die hij tekende om de typische trekken van een vriend of collega vast te leggen.[1] Een prachtig voorbeeld is dit portret van Michelangelo (1475‑1564), zij het minder karakteristiek en krachtig dan zijn andere, beroemdere portret van deze kunstenaar, eveneens in Rotterdam.[2] Fra Bartolommeo gebruikte voor beide tekeningen een combinatie van zwart en rood krijt. De vormen en structuur werkte hij uit in zwart krijt, terwijl hij vlees en huid warmer en gevoeliger weergaf in hoofdzakelijk rood krijt. De gladde, levende huid steekt hierdoor scherp af tegen het pure zwart van de stevige haardos en baard.

Dat de man in dit portret als Michelangelo is te identificeren, berust op een vergelijking met de portretbuste van Daniele da Volterra (1509‑1566) in Parijs,[3] gemaakt toen Michelangelo in de zeventig was. Fra Bartolommeo's tekeningen tonen een jongere man. Hij tekende beide portretten waarschijnlijk in 1517 naar het levende model, toen Michelangelo in Florence verbleef voor de bouw van de façade van de San Lorenzo. Michelangelo was op dat moment 42, wat redelijk lijkt te kloppen met de man in Fra Bartolommeo's tekeningen. Hoewel de kunstenaar in geen van Michelangelo's overgeleverde brieven als maker wordt genoemd, lijdt het geen twijfel dat ze elkaar kenden. Beide schilders waren diepgaand beïnvloed door de ideeën van de dominicaner monnik Girolamo Savonarola (1452‑1498). Een andere connectie was Michelangelo's oudere broer Lionardo. Hij was een volgeling van Savonarola die in 1491 tot de dominicaner orde toetrad en in 1510 in het San Marco-klooster woonde, waar Fra Bartolommeo sinds 1504 als monnik leefde. In 1517 lijkt er contact tussen beiden te zijn geweest in verband met de Billi-kapel in de Santissima Annunziata.

Beide tekeningen in Rotterdam zijn in dezelfde techniek en stijl uitgevoerd en dus vermoedelijk in een en dezelfde sessie getekend. Beide portretten beelden Michelangelo met een korte baard en in werkkleding af. Hij draagt de beroemde hoed die zijn woeste haren tegen het stof beschermde als hij beelden uit marmer hakte. Hoewel zijn gezicht al iets van de terughoudendheid, melancholie en vermoeidheid toont dat het portret op latere leeftijd zo typeert, is de voornaamste emotie die Fra Bartolommeo in dit prachtige werk heeft weten te vangen Michelangelo's achterdochtige aard, die in veel van zijn brieven tot uiting komt. Heel opvallend in het gezicht van Michelangelo was zijn gebroken neus, die Fra Bartolommeo in deze tekening expliciet benadrukte. Andere kunstenaars verborgen of verdoezelden deze juist, in een poging hun idool zo flatteus mogelijk af te beelden. In dit portret draagt de prominente aanwezigheid van de neus juist bij aan de ontroerende, intieme sfeer van het werk.

Noten

[1] Voor andere voorbeelden, zie Museum Boijmans Van Beuningen, inv. I 563 N 140, 563 M 131 verso, I 563 N 179.

[2] Museum Boijmans Van Beuningen, inv. I 563 N185.

[3] Musée du Louvre, inv. RF 2385.

Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Fra Bartolommeo (Bartolomeo-Domenico di Paolo del Fattorino, Baccio della Porta)

Florence 1472/1474 - Florence 1517

Fra Bartolommeo is een van de bekendste kunstenaars van de Italiaanse hoogrenaissance. Zijn oorspronkelijke naam is Bartolommeo di Paolo, maar hij werd Baccio...

Bekijk het volledige profiel