:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
De maand oktober: de druivenoogst en het ploegen van het land

De maand oktober: de druivenoogst en het ploegen van het land

Anoniem (in circa 1540)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel De maand oktober: de druivenoogst en het ploegen van het land
Materiaal en techniek Pen en penseel in bruine en grijze inkt, bruin en grijs gewassen, kaderlijnen met de pen in bruine inkt (oorspronkelijk), op een rond stuk papier
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Diameter 226 mm
Makers Tekenaar: Anoniem
Werkplaats van: Jan Swart van Groningen
Inventarisnummer Jan Swart 2 (PK)
Credits Uit de nalatenschap van F.J.O. Boijmans, 1847
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1847
Vervaardigingsdatum in circa 1540
Signatuur geen
Watermerk geen
Conditie roestvlekken en beschadigingen aan de linkerzijde
Inscripties 'ZwartJan' (verso, middenonder, in potlood)
Verzamelaar F.J.O. Boijmans
Merkteken Museum Boymans (L.1857)
Herkomst F.J.O. Boijmans (1767-1847), Utrecht; gelegateerd aan de stad Rotterdam in 1847
Tentoonstellingen geen
Onderzoek Toon onderzoek Nederlandse tekeningen uit de vijftiende en zestiende eeuw
Literatuur Cat. 1852, nr. 970; Cat. 1869, nr. 831; Cat. 1901, nr. 866 of 867 (fl. 25); Collection Catalogue 2012 (online)
Materiaal
Object
Techniek
Bruin gewassen > Wassen > Gewassen > Tekentechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Grijs gewassen > Wassen > Gewassen > Tekentechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Geografische herkomst Nederland > West-Europa > Europa

Entry bestandscatalogus Vroeg Nederlandse tekeningen uit de 15e en 16e eeuw

Auteur: Judith Niessen

In de maand oktober is het tijd om de druiven te oogsten en het land te ploegen om in het voorjaar opnieuw te kunnen zaaien. In de schuur rechts worden de geoogste druiven bewerkt tot wijn, die in vaten de kelder in wordt getild. De schorpioen bovenin de voorstelling, is het dierenriemteken van de maand oktober. De tekening maakte deel uit van een reeks van maanden van het jaar. Drie tekeningen in het museum, de maanden maart, juli en een andere versie van oktober, waren onderdeel van nog zo’n reeks (inv. nrs. Jan Swart 1, Jan Swart 3, Jan Swart 4). Nog vier tekeningen met maanden toegeschreven aan Jan Swart, gingen verloren bij de brand van 1864.

Voorstellingen van de seizoenen en maanden van het jaar kennen een rijke en gevarieerde beeldtraditie. Zo werden ze afgebeeld in de vorm van personificaties, allegorieën of marktstukken en – zoals hier – als landschappen met seizoensgebonden bezigheden. Miniaturen met de maanden van het jaar begeleiden al het kalendergedeelte van vijftiende- en zestiende eeuwse Nederlandse getijdenboeken en afbeeldingen met dit onderwerp illustreren in dezelfde periode gedrukte jaaralmanakken.1

De ronde tekeningen zijn modellen voor glasruitjes. De maanden maart en oktober zijn  samen met september, waarvan geen tekening bekend is, weergegeven in drie rechthoekige ruitjes in Leuven.2 Ook kennen we nog een rond glasvenster waarop de maand maart een tweede maal is verbeeld.3 Het ruitje met de maand oktober (afb.) combineert de composities van de twee tekeningen in dit museum. De druivendrager is overgenomen van inv. nr. Jan Swart 1 (afb.), terwijl de achtergrond en de bezigheden in de schuur overeenkomen met deze tekening.  Het is een goed voorbeeld van werkplaatspraktijk, waarin bestaande voorstellingen met elkaar werden gecombineerd om tot nieuwe modellen te komen.

Zoals gebruikelijk bij modellen voor glasvensters zijn de vier taferelen met duidelijke contouren getekend en daarna gewassen.4 De werkwijze zorgde voor een overzichtelijke afbeelding, die eenvoudig kon worden overgebracht op een glasvenster. De wassingen gaven de glasschilder een handvat voor het inkleuren van de voorstelling. Hoewel de tekeningen al sinds de negentiende eeuw aan Jan Swart van Groningen zijn toegeschreven, zijn waarschijnlijk medewerkers uit zijn atelier verantwoordelijk voor deze modellen.5 De figuren in de voorstelling zijn harder uitgevoerd dan die in de twee mooiste tekeningen uit de ‘Jan Swart groep’ in dit museum, De gelijkenis van het bruiloftsmaal (inv. nr. Jan Swart 5) en De ouderlingen bespieden Susanna (inv. nr. N 6). In de zestiende-eeuwse kunstenaarspraktijk was het bovendien gebruikelijk dat motieven en complete voorstellingen in de werkplaats volop werden gekopieerd voor (her)gebruik in glasvensters, schilderijen en andere kunstvoorwerpen.  Bij modellen voor glasruitjes kunnen slechts weinig tekeningen daadwerkelijk worden toegeschreven aan de naamgever van een atelier. Dit geldt ongetwijfeld voor de grote werkplaats die Jan Swart van Groningen moet hebben gehad gezien het enorme aantal tekeningen die met hem geassocieerd kunnen worden.6 Allevier de tekeningen gaan ongetwijfeld terug op prototypen van Swart zelf. De drie modellen uit dezelfde reeks zijn door dezelfde kunstenaar getekend, terwijl de tweede versie van de maand oktober kan worden toegeschreven aan een andere hand binnen dezelfde werkplaats. De datering rond 1540 wordt bevestigd door een serie modellen voor glasrondjes in een vergelijkbare stijl, die door Hans Sebald Beham rond dezelfde periode is vervaardigd.<7

Noten

1 Zie een aantal essays over dit onderwerp in ‘s-Hertogenbosch /Louvain 2002.  Rond dezelfde tijd kennen we meer ontwerpen en glasruitjes die maanden van het jaar weergeven. Zie New York 1995, nr. 97.

2 Leuven, Katholieke Universiteit, inv. nrs. ARG 30-32;  Met dank aan Kees Berserik. Deze serie zal worden gepubliceerd in C.J. Berserik en J.M.A. Caen, Silver-Stained Roundels and Unipartite Panels before the French Revolution, vol. 3. The Provinces of Flemish Brabant and Limburg, Turnhout (in redactie). Over het glasruitje met de maand maart, zie ook Jan Swarts tekening van de maand maart in het museum, inv. nr. Jan Swart 3.

3 Verblijfplaats onbekend, voorheen Kunsthandel Engeland. Kees Berserik suggereert in e-mail correspondentie met de auteur, januari 2012, dat dit veroorzaakt kan zijn doordat het ruitje is overschilderd en opnieuw is gebakken in de negentiende eeuw.

4 Husband 1991, p. 19.

5 Karel Boon suggereerde voor allevier de tekeningen een toeschrijving aan de glasschilder David Joris (Gent of Brugge c. 1501/2- Bazel 1556). Op basis van het door Boon zelf omschreven oeuvre, is hiervoor echter geen basis. Zie Boon 1988.

6 Husband in New York 1995, pp. 12, 166.

7 Braunschweig, Herzog Anton Ulrich-Museum, inv. nrs. Z 11-22; Von Heusinger 1992, pp. 287-288, ills. 72-77.

Toon onderzoek Nederlandse tekeningen uit de vijftiende en zestiende eeuw
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker